• Anonym (Ts)

Gotlandsfärja och åksjuka

Funderar på att åka till Gotland med familjen i sommar men oroar mig lite för färjan (Nynäshamn - Visby). Ena barnet blir lite åksjuk i bilen ibland. Hen sitter fortfarande bakvänd och klagar ibland på illamående, speciellt om det är kö så det blir mycket start och stopp. Är vägen öppen går det bättre.

Men åter till färjan. Hur mycket gungar det en vanlig svensk sommardag i juli? Är det blåsigt ställer vi in, jag gillar inte färjor i blåst.

• Svar på tråden Gotlandsfärja och åksjuka
  • Anonym (bbg)

Inte särskilt mycket. Jag åkte den i vintras när det var storm. Egentligen skulle jag åkt från Visby till Oskarshamn, men det var fullt oväder. Det gick så höga vågor att färjan till O-hamn slogs sönder mot kajkanten och färjetrafiken stod stilla några timmar. Så fort dom kunde började dom åka igen, och trots att det blåste rejält fortfarande hoppade jag på färjan till Nynäshamn (enda färjan som gick). Jag hade inget val eftersom jag var tvungen att komma hem. Jag blir alltid sjösjuk, även när vågorna knappt syns så jag förväntade mej en sjuhelvetes resa. Det var precis så färjan kunde lägga ut, stormvarningarna hördes fortfarande på radion. Till min förvåning blev jag inte åksjuk alls. Vana resernärer berättade att färjan kör inomskärs (heter det så? ) och att man i princip inte kan bli sjösjuk på den turen. Jag vet inte om jag klarade mej av rena förskräckelsen eller om dom har rätt.

• Anonym (Ts)

Tack. Åkte färja mellan Färöarna och Danmark i halv storm en gång, det var inte ett behagligt dygn. Har blivit lite skrämd efter det. Gotlandsbåten är så klart mycket lugnare än det, men har lite färjefobi ändå.

• Anonym (M)

Jag åkte den sträckan en fin septemberdag för några år sedan och det var inte kul! Ingen stormvarning hade utfärdats, men det var verkligen sjögång. Jag hade tagit åksjuketablett men mådde ändå piss, folk som kaxigt sagt innan resan att de aldrig blir sjösjuka låg och spydde... I princip alla satt med en spypåse i handen och på toaletterna var det kaos. Ditresan var däremot hur lugn som helst. Mitt tips är att kolla upp väderleksrapporten noga, resan tar ju ändå några timmar och kan om ni har otur bli outhärdlig för ett barn som lätt mår illa.

• Anonym (bbg)
    Anonym (M) skrev 2016-04-05 16:16:14 följande:
    Jag åkte den sträckan en fin septemberdag för några år sedan och det var inte kul! Ingen stormvarning hade utfärdats, men det var verkligen sjögång. Jag hade tagit åksjuketablett men mådde ändå piss, folk som kaxigt sagt innan resan att de aldrig blir sjösjuka låg och spydde... I princip alla satt med en spypåse i handen och på toaletterna var det kaos. Ditresan var däremot hur lugn som helst. Mitt tips är att kolla upp väderleksrapporten noga, resan tar ju ändå några timmar och kan om ni har otur bli outhärdlig för ett barn som lätt mår illa.
    Oj då, antagligen var jag i chock för stormen, för jag kände ingenting trots vågor.
  • Anonym (Ts)

Har googlat lite och det finns en färja som är mindre, och därmed känsligare för sjögången. Kanske var det den du hamnade på (M)? Den ska vara snabbare också.

• Anonym (me)

när vi åkte en gång så spydde både dottern och jag rakt ut. det var inte så värst dåligt väder men är så sjösjuk att jag mår illa direkt när man kliver på båten.
    åksjukemedicin kan du ge ditt barn.

• Anonym (Va?)

Jag har åkt många gånger med destination gotland (SF1500) och det är inte många gånger jag har märkt att det har varit vågigt på havet. Men om man absolut inte vill ta båten så finns det även flyg, då tar det bara ca en halv timme att komma fram

• Anonym (M)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-05 16:32:01 följande:

Har googlat lite och det finns en färja som är mindre, och därmed känsligare för sjögången. Kanske var det den du hamnade på (M)? Den ska vara snabbare också.

Det har du nog rätt i! På ditvägen var det en stor, stabil färja, den på hemresan var betydligt mindre och man hade upplevelsen av att befinna sig mkt närmare vattnet.
Svar på tråden Gotlandsfärja och åksjuka