• Anonym (Fille)

Tänker du på rånrisken när du går ut?

Har du börjat tänka mer på rånrisken än du gjorde förut när du går ut i dagens samhälle?
    Tänker du på vad du har på dig (smycken, klockor, smartphone, handväska etc) och tar du av dig sånt alternativt tar på dig billigare saker innan du går ut?
    Oroar du dig inte så mycket för sånt på dagen men kanske på kvällarna?
    Tänker du på var du går och finns det ställen du inte skulle gå till?
    Har ditt sätt att vara ändrats pga alla personrån vi läser om idag?
    Ja, lite sånt vill jag gärna få svar på.

• Svar på tråden Tänker du på rånrisken när du går ut?
  • Carambolan

Nä, aldrig. Är mer orolig för ficktjuvar då jag ofta åker kollektivt och det kan vara trängsel.

• Anonym (Landet)

Det är oerhört sällan jag kvällstid vistas på orter där man ö.h.t kan bli rånad. och gör jag det är alltid maken med. Så I Sverige skulle jag säga att jag aldrig tänker på det. Värre med inbrottsrisken/stöldrisken av får och andra ägodelar här på landet. Hade en skum bil här förra veckan. När vi varit i Tjeckien har vi dock båda varit medvetna om rånrisken.

• Anonym (C)

Nej, risken att bli rånad är inget jag tänkt särskilt på. Hör sällan talas om att det händer i min stad. Däremot har tonårskillar börjat rycka mobilen ur handen på tjejer som går runt å kollar mobilen samtidigt som de går, så som man ofta gör, och den risken har jag börjat tänka mer och mer på.

• Anonym (aska)

Nej inte ett dugg oroad.

• Butterscotch
    Butterscotch skrev 2016-04-05 18:34:05 följande:

Nej, inte alls. Varför undrar du, har antal personrån ökat dramatiskt?

Kollade statistik från BRÅ, personrånen idag är färre än 2006 och har en nedåtgående trend.
  • Catti41

Nej men jag går ju inte omkring med väskan öppen och plånboken överst liksom....

• Drottningen70

Nej.

Kom dock häromdagen på mig själv med att tänka att det kanske inte var en bra idé att stå öppet med min nya IPhone i ett rätt ödsligt parkeringshus när det kom ett gäng tonårskillar drällande. Men det är väl mer sunt förnuft...

• Anonym (Fioler)

Jag är mer rädd för personrån nu än jag någonsin varit förut, men mest är jag nog rädd för att bli knivskuren. Det har skett en hel del oprovocerade knivskärningar där jag bor i Stockholm på senaste tiden (samt olika former av misshandel, dock verkar det främst riktas mot äldre och unga kvinnor så jag är inte så rädd för egen del). Det är dock knivningarna jag är mest rädd för. Överväger att skaffa en tunn skyddsväst.

• Anonym (Lily)

Nej. Det är inget jag är rädd för. Prylar är bas prylar. Jag är däremot livrädd för att bli våldtagen och går inte ut själv om det är mörkt. Måste jag av någon anledning är jag totalt skräckslagen.

Svar på tråden Tänker du på rånrisken när du går ut?