Jag har samma besvär som du. Det har gått 17 dagar sedan jag satte in Jaydess. insättningen gjorde jävligt ont, jag skrek och det svartnade för ögonen, jag mådde så illa så att jag ville kräkas. Det var en helt normal insättning enlgit bm som utförde insättningen. Jag hade jäkligt ont första veckan, men hade fått veta att det skulle vara normalt. Smärtan har bara tilltagit med tiden och nu liksom strålar ut i höger ben, jag känner spiralen när jag går (den liksom skaver mot livmoderväggen), jag är illamående och det HUGGER och svider i livmodern, det är inte som mensvärk snarare som huggande sammandragningar.
Jag har varit jätteorolig över allt detta, och ringde för några dagar sen tillbaka till mottagningen som satte in spiralen. bm tittade mest helt oförståeligt på mig när jag berättade allt detta. Det enda de informerade mig om var risken för utstötning och att spiralen rör sig nedåt i livmodertappen - de har inte informerat om möjligheten att spiralen kan perforera livmoderäggen. Det är ovanligt, enligt de svenska källor jag läst händer det på 1 av 1000 men brittiska källor säger 2-5 av 1000 fall. Mn oavsett så förekommer det ju?! jag känner mig förd bakom ljuset att de inte informerar om riskerna (trots att de är små). Jag frågade förstås om den kan ha skadat livmoderväggen, men då svarade hon att eftersom man kan se trådarna så finns det ingen risk, men att en ultraljudsundersökning kommer visa om den "sitter fel".
Jag känner trådarna och bm kunde se trådarna - den har inte "vandrat iväg", men det känns precis som att det är ett sår där den sitter. Det gör ont när jag rör vid trådarna eller spiralen. Jag väntar nu på en tid till ultraljud - vilket kommer dröja minst till nästa vecka men jag vet inte hur jag ska stå ut med smärtan. Smärtan och "huggen" ökar när jag varit lite aktiv under dagen och gjort saker så nu vågar jag knappt röra på mig av rädsla att smärtan sätter igång. Jag tror det är mest oron och alla jobbiga biverkningar som gjort mig rejält nedstämd nu.
Som svar på din fråga - jag har också haft problem med nedstämdhet och depressioner av hormonella preventivmedel. Jag är så trött på att, åtminstone jag, upplever att sådana biverkningar inte tas på allvar av bm. Det är ju hemskt att må så dåligt!! Jag hade riktigt rejäla humörsvängningar första dagen efter insättning av Jaydess, och hade det varat längre än så hade jag bara velat slita ut den. Men som tur var lättade det så att jag mådde bättre andra och tredje dagen. Men nu är jag som sagt nedstämd igen. Hur mycket skit ska man egentligen behöva ta som tjej/kvinna? jag kommer alltid undra det.
nu vill jag stundvis bara åka in till gynakuten och plocka bort den. Eftersom de inte kommer kunna plocka ut den på minst 3 dagar på bm-mottagningen. Men sen tänker jag att jag borde försöka vänta några dagar och se. men vi får se hur jag klarar helgen, jag är orolig eftersom jag ska jobba natt och när smärtan hugger till så klarar jag inte att göra något fokuserat samtidigt, eftersom jag blir dubbelvikt och vill lägga mig i fosterställning och kräkas på samma gång (trots att jag tar alvedon och ipren). Ska det verkligen behöva vara så här???