• Anonym (msla)

Hormonspiral ångest & depression?

Hejsan! 

Satte in en hormonspiral av märket Jaydess för drygt en månad sedan. Har sedan någon dag efter insättningen från och till haft SKITont i äggstockarna, livmodern och buken. 

Jag har under större delen av mitt vuxna liv (är 26) haft problem med ångest och nedstämdhet, något som blivit bättre på senare tid. Men sen två, tre veckor tillbaka har ångesten och nedstämdheten kommit tillbaka ganska starkt. Har haft några panikångestattacker osv. Undrar om detta kan ha ett samband med spiralen? 

Har någon upplevt nåt liknande med hormonspiral? 

Ska ta ut skiten nästa vecka och hoppas på förbättring....... Det här suger.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-05 18:35
    Och ang. värken i "reproduktionsdelarna" så har jag haft liksom en känsla av att värken strålar ut i benen... låter skitkonstigt I know, men någon kanske har varit med om det med?

En annan soft biverkning jag har åkt på är morgonillamående som om man vore på smällen.

Barnmorskorna som föreslog hormonspiral för mig ("ett helt fantastiskt preventivmedel") nämnde inga eventuella biverkningar och sa att de över huvud taget är väldigt sällsynta.
  • Svar på tråden Hormonspiral ångest & depression?
  • Anonym (Märkligt)

Oj det låter konstigt med tanke på den oerhört lilla mängd gestagen som går ut i livmodern av jaydess. Jag har en historia av återkommande djupa depressioner och har reagerat på cerazette bl a, men med jaydess mår jag bara bättre faktiskt . :) Vad tänker du använda för preventivmetod istället?

• Långbenopluto

Jag finner det rätt så osannolikt att din ångest beror på hormonspiralen. Det är väldigt låg dos med hormoner i den som bara verkar lokalt i livmodern.

• Anonym (msla)

Har kollat lite på nätet och det verkar vara relativt vanligt förekommande med depression till följd av spiralen. Enligt bipacksedeln drabbas en av tio användare av nedstämdhet. 
    Visst sitter spiralen i livmodern men livmodern är ju också försedd med blodförsörjning så hormonet borde ju rimligtvis kunna påverka kroppens övriga delar. 
    Well well, får se om det blir nån skillnad när jag tar ut den. 

• Anonym (msla)

Vet inte vilket preventivmedel jag kommer köra på istället... Är inte så jättesugen på mer hormoner över huvud taget och de flesta p-medlena innehåller ju just hormoner. 
    Kopparspiral verkar för smärtsamt. 
    Blir väl avhållsamhet eller kondom :P

• Anonym (Ah)

Typiskt. Tänkte börja med Jaydess... Faaan

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (msla) skrev 2016-04-05 20:46:34 följande:

Vet inte vilket preventivmedel jag kommer köra på istället... Är inte så jättesugen på mer hormoner över huvud taget och de flesta p-medlena innehåller ju just hormoner. 

Kopparspiral verkar för smärtsamt. 

Blir väl avhållsamhet eller kondom :P

Se till att ha kondomer iallafall, de är säkrast av barriärmetoderna.
  • Anonym (msla)
    Anonym (Ah) skrev 2016-04-05 22:47:25 följande:

Typiskt. Tänkte börja med Jaydess... Faaan

Kanske kan vara värt att pröva ändå, flera verkar ju nöjda också. Men om du liksom mig är lite depressivt lagd så kanske man ska överväga nåt annat... Och den här jävla värken som inte går över för mig vet jag inte hur vanlig den är.
  • Anonym (Deppig)

Satte också in jaydess för några månader sedan och är deppig/nere ??

• Anonym (jag)

Jag har samma besvär som du. Det har gått 17 dagar sedan jag satte in Jaydess. insättningen gjorde jävligt ont, jag skrek och det svartnade för ögonen, jag mådde så illa så att jag ville kräkas. Det var en helt normal insättning enlgit bm som utförde insättningen. Jag hade jäkligt ont första veckan, men hade fått veta att det skulle vara normalt. Smärtan har bara tilltagit med tiden och nu liksom strålar ut i höger ben, jag känner spiralen när jag går (den liksom skaver mot livmoderväggen), jag är illamående och det HUGGER och svider i livmodern, det är inte som mensvärk snarare som huggande sammandragningar.

Jag har varit jätteorolig över allt detta, och ringde för några dagar sen tillbaka till mottagningen som satte in spiralen. bm tittade mest helt oförståeligt på mig när jag berättade allt detta. Det enda de informerade mig om var risken för utstötning och att spiralen rör sig nedåt i livmodertappen - de har inte informerat om möjligheten att spiralen kan perforera livmoderäggen. Det är ovanligt, enligt de svenska källor jag läst händer det på 1 av 1000 men brittiska källor säger 2-5 av 1000 fall. Mn oavsett så förekommer det ju?! jag känner mig förd bakom ljuset att de inte informerar om riskerna (trots att de är små). Jag frågade förstås om den kan ha skadat livmoderväggen, men då svarade hon att eftersom man kan se trådarna så finns det ingen risk, men att en ultraljudsundersökning kommer visa om den "sitter fel".

Jag känner trådarna och bm kunde se trådarna - den har inte "vandrat iväg", men det känns precis som att det är ett sår där den sitter. Det gör ont när jag rör vid trådarna eller spiralen. Jag väntar nu på en tid till ultraljud - vilket kommer dröja minst till nästa vecka men jag vet inte hur jag ska stå ut med smärtan. Smärtan och "huggen" ökar när jag varit lite aktiv under dagen och gjort saker så nu vågar jag knappt röra på mig av rädsla att smärtan sätter igång. Jag tror det är mest oron och alla jobbiga biverkningar som gjort mig rejält nedstämd nu.

Som svar på din fråga - jag har också haft problem med nedstämdhet och depressioner av hormonella preventivmedel. Jag är så trött på att, åtminstone jag, upplever att sådana biverkningar inte tas på allvar av bm. Det är ju hemskt att må så dåligt!! Jag hade riktigt rejäla humörsvängningar första dagen efter insättning av Jaydess, och hade det varat längre än så hade jag bara velat slita ut den. Men som tur var lättade det så att jag mådde bättre andra och tredje dagen. Men nu är jag som sagt nedstämd igen. Hur mycket skit ska man egentligen behöva ta som tjej/kvinna? jag kommer alltid undra det.

nu vill jag stundvis bara åka in till gynakuten och plocka bort den. Eftersom de inte kommer kunna plocka ut den på minst 3 dagar på bm-mottagningen. Men sen tänker jag att jag borde försöka vänta några dagar och se. men vi får se hur jag klarar helgen, jag är orolig eftersom jag ska jobba natt och när smärtan hugger till så klarar jag inte att göra något fokuserat samtidigt, eftersom jag blir dubbelvikt och vill lägga mig i fosterställning och kräkas på samma gång (trots att jag tar alvedon och ipren). Ska det verkligen behöva vara så här???

• Sarah91

Hej!

Jag hade inte haft hormoner i kroppen på flera år innan jag blev gravid när jag använde Natural Cycles och gjorde abort. Jag mår fruktansvärt psykiskt dåligt av hormoner, inte depression men ångest. Ångest som äter upp mig inifrån på grund av helt orealistiska tankar (som jag har valt att kalla hjärnspöken). Precis när jag satte in Jaydess mådde jag fruktansvärt dåligt från och till, men jag kände förbättring redan efter en måndag. Nu har det gått 2 månader sen insättning och jag mår helt okej. Det är som om kroppen var tvungen att vänja sig vid hormonerna (även om det är en liten dos). Nu har jag istället grov acne (kul som 25-åring). Så om ni känner av det psykiskt så vänta lite, ge kroppen tid att vänja sig vid det nya som helt plötsligt dyker upp.

PS. På mig gjorde det inte ont alls att sätta in den. Trodde det skulle vara 100 gånger värre pga alla skräckhistorier här.

• Anonym (Märkligt)

Har haft Jaydess hormonspiral i snart ett halvår och mår mycket bättre än förut på andra hormonella p-medel! :) Tom bättre än utan! Men sen är det inte alltid preventivmedlet som gör så vi mår dåligt, det kan vara andra saker i livet också..

Svar på tråden Hormonspiral ångest & depression?