• Puffen

Katt som är lös i magen...vad göra????

Har en kattunge på 11 veckor som har blivit jätte lös i magen.
    Han får samma mat som han alltid fått så det är inte det som är felet.

Någon som vet vad jag kan göra?

Han bajsar lite överallt... i våran säng i dag...

Han går och piper och letar efter ett lämpligt ställe att bajsa på, han har varit rumsren tills nu.

• Svar på tråden Katt som är lös i magen...vad göra????
  • viljan80

hej
    hade samma problem med vår kattunge som när är 4 månader.
    och det var bajs lite varstanns och vi fick sitta och vakta honom på lådan för att torka honom osv.
    men jag ringde till veterinären och de råde mig att ge honom endast torrfoder och maska av honom och på 2 dagar var han bra i magen.
    jag köper torrfodret från Granngården som är speciellt för kattungar och kostar ungefär samma pris som att köpa i affären eftersom de säljs i större förpackningar.

men har du redan testat detta så ring veterinären för det kan vara fel på magmunne sa hon jag pratade med.

Lycka till

• Liria

Rå nötfärs brukar få ordning på våra katters magar.

• teresan

min ena katt var likadan när hon var liten..gick lite varsatans för att hon inte kunde hålla sig..åkte till veterinären och fick special mat och även rådet att ge hemme kokt torsk blandat med ris...magen blev bra men hon lärde sig aldrig att gåp på lådan när hon skulle bajsa

• dutten

Kokt ris är mycket bra.
    Undvik mjölk.
    Avmaskning kanske oxå är på sin plats.
    Se till att den dricker mycket nu med värmen oxå - vill den inte dricka så ta en så där *spruta* man bruka få till hostmedicin - fyll på med vatten och sätt den i mungipan på katten - oxå ett bra sätt att ge medicin - just i mungipan.

Lycka till
    dutten

• Puffen

Ringde veterinären.
    Dom sa att jag ska komma ner och köpa något foder som "stoppar".

Han blir bara värre... det rinner ur honom lite överallt...

• Kajsan

Åk till veterinären med honom! Nu!
    Om katten bara är 11 veckor kan dt vara direkt livsfarligt att vara så lös i magen när det är så här varmt ute, särskilt eftersom du säger att det bara blir värre!
    Han kan behöva dropp om han blir uttorkad!!

• ipzi

Ge bara ren nötfärs och vatten tills katten blir bra i magen, börja därefter att smyga in ett bra kattungefoder. Hills Kitten är bra och finns i välsorterade djuraffärer eller hos veterinären. Är katten uttorkad bör du åka in och få vätska till den. Canikur är ett prparat som fungerar bra vid tillfälliga mag/tarmstörningar hos katt.
    Är katten vaccinerad?

• Puffen

Katten är inte vaccinerad.
    Ska göra det så fort han blir frisk.

Har varit hos veterinären och köpt Canikur som jag blandar med Hills id mat som skulle vara bra för lös mage.

Han dricker vatten och leker och är som vanligt men pruttar, fiser och bajsar HELA TIDEN!!!

Har fått många tips som kokt ris, kyckling, nötfärs, morotspuré m.m.
    Ska jag testa med det eller ska jag endast ge honom Hills id mat och Canikur och se om det blir bättre?

Är jätte tacksam för alla svar!!

• Paincake

Ge honom endast vad veterinären rekommenderade ett tag, tills katten blivit bättre i magen. Därefter kan du börja ge honom annat.

Svar på tråden Katt som är lös i magen...vad göra????