Löss i snart 2 år trots Nitfree - vad gör jag för fel?? *gråtfärdig*
För snart två år sedan drabbades min dotter av löss. Ganska snabbt drabbades även jag och min kille. Ända sedan dess, oavbrutet, har vi försökt få bukt med lössen utan framgång!
Överallt lovordas kammen Nitfree! När vi hade försökt med ett stort antal andra produkter och huskurer (plattång etc) så bestämde vi oss som en sista och slutgiltig utväg att köpa den. Nu skulle vårt påfrestande problem äntligen få ett slut, trodde vi, eftersom alla som hade testat den gav den toppbetyg. Men saker och ting gick INTE som vi hade tänkt oss. Och det var nu som mardrömmen tog sin början på allvar.
Det största problemet, som troligen är orsaken till att vi fortfarande har löss, är att det är otroligt svårt att rengöra kammen mellan varje drag. Jag håller kammen under rinnande vatten, drar isär kamtänderna ytterst noggrant men får inte bort gnetterna ur kammen!! Jag har fått blåsor på tummen och pekfingret efter mina noggranna försök att dra isär kamtänderna. Ofta hinner lössen krypa in i området mellan kamtänderna och själva handtagsdelen, och då får jag inte ut dem! F*N vad värdelös jag är! *förtvivlad*
Jag vet inte om det hela beror på att såväl jag som min dotter och min pojkvän hela livet har haft skorv och att det är mest sånt som hamnar i kammen. Skorven är lättare att avlägsna från kamtänderna, men sen sitter det små svarta prickar kvar (troligen gnetter?) Jag har även svårt att hålla sektionerna avskilda, även om jag har kammat en sektion och försökt separera den från det övriga håret så åker det i alla fall med hår från den redan genomkammade sektionen i nästa drag.
Jag börjar bli alltmer förtvivlad och börjar få tankar om att det kanske bara är mig själv det är fel på som inte KAN luskamma framgångsrikt? Jag får inte bort lössen på vare sig min dotter eller min pojkvän och det har nu gått nästan två år sedan mardrömmen började. Vi är förtvivlade alla tre och när inte ens Nitfree hjälper...
Jag önskar av hela mitt hjärta att det skulle vara möjligt att få komma i personlig kontakt med någon professionell person som kan kamma igenom våra respektive hår korrekt! Det verkar ju vara det enda som återstår eftersom vi har provat i princip alla produkter som finns innan vi slutligen prövade med Nitfree, och inte ens det klarar jag av! Men jag lyckas inte få kontakt med någon. Inte någonstans. Och det gör att jag mår ännu sämre eftersom man tydligen förväntas klara av det här själv! Men om man inte kan det då?? Är man dömd att för alltid lida av dessa otäcka små kryp i håret då? Jag är förtvivlad. Gråter nästan varje kväll när min dotter har somnat pga detta. Vi har inget liv längre, och jag lider för min älskade dotters skull. Jag tycker att jag sviker henne, att jag är en värdelös mamma.
Har t o m varit i kontakt med sjukvården, där jag ställde frågan om det finns något formellt förbud i sjukvårdens lagar och regler mot lusbehandling då man inte klarar av det på egen hand? Sköterskan jag pratade med då svarade att det inte finns något sådant förbud, då erbjöd jag mig att bekosta alltsammans om de var villiga att ta emot oss på hälsocentralen och behandla oss där eftersom jag uppenbarligen inte klarar av det här själv. Hon sa då att hon skulle höra sig för med en av läkarna där och återkomma. En halvtimme senare ringde hon tillbaka och sa att läkaren hade sagt nej med hänvisning till smittorisken. FAN.
Ni som har lyckats bli av med lössen... hur gjorde ni när ni luskammade? Jag har försökt med allt som står enligt alla anvisningar på nätet: Luskamma i blött hår för att lättare kunna avlägsna det som hamnar i kammen, hålla kammen under rinnande vatten, dra isär kamtänderna under rinnande vatten, slå med kammen mot bordet för att "skaka" loss det som har fastnat i den... men jag lyckas inte!!! Jag brukar ibland lyckas få bort nån liten svart prick om jag "rensar" mellan kamtänderna med ett A4-papper, men så ska man väl ändå inte göra?
Observera att det inte bara är Nitfree-kammen jag upplever detta problem med, utan även med två andra av apotekets kammar också! Felet är ju helt klart mitt, eller hur? Eller gör det inget om man inte lyckas få bort precis allt som fastnar i kammen efter varje kamtag...? Jag känner mig som en korkad värdelös idiot, det här är nåt av det värsta jag har varit med om.
Jag ber om ursäkt för att detta blev långt, hoppas att någon har orkat läsa klart detta förtvivlade inlägg och kan komma med någon input till en mamma som är helt inkompetent på området löss...
Tack på förhand.