• funges

Deklaration bostadsrätt. Fuska lite - vad kan hända?

Så dags för deklaration igen. Sålde min bostadsrätt förra året och ska skatta på vinsten.

Har renoverat för cirka 50 000 (kvitton finns). Vad händer om jag istället gör avdrag för 100 000?

Har jag tur blir jag såklart inte granskad. Men OM?

Har jag då gjort något olagligt? Kan jag få någon straffavgift? Vad händer?

• Svar på tråden Deklaration bostadsrätt. Fuska lite - vad kan hända?
  • glutten

Det är givetvis olagligt (och straffbart).

"Att avsiktligt lämna oriktiga uppgifter som har betydelse för skyldigheten att betala skatt, på annat sätt än vad som avses i bestämmelsen om skattebrott, utgör skatteredovisningsbrott.
    Det regleras i 7 § skattebrottslagen och straffskalan är böter eller fängelse i högst sex månader."

• Butterscotch

Om du faktiskt har lagt ut 100.000 men saknar vissa kvitton ser jag inte att det är något fel att skriva just det - alltså t ex "nytt golv 15.000 kronor (kvitto borttappat). Då handlar det ju inte om avsiktligt oriktiga uppgifter, utan om slarv. Så får man se hur de beslutar.

• riboflavin

Tänk på att alla renoveringar inte är avdragsgilla till fullo, sätt dig in i regelverket. Att göra avdrag för så mycket om lägenheten inte är stor med ex. flera badrum kommer ge röd flagg direkt.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • gudfadern

ps, läste precis att BRF försäljningar är det som flest gör fel / räknar fel på.. så ta hjälp om du är osäker och fuska inte för att det kommer säkert ändå bli granskat eftersom att det är en sådan grej som många gör fel på .

• fungestrådkaparen

Såg att mitt meddelande försvann.

Nåväl. Tack för alla svar.

Jag är medveten om att det "inte är bra" att fuska osv. Har å andra sidan svårt att se att man får 6 månaders fängelse på denna nivå.

Ett avdrag på 50 000 extra ger trots allt cirka 10 000 mer pengar = mycket pengar för mig.

Om jag nu gör en chansning. Jag har inga kvitton eller bilder så jag kan bevisa något. Dessutom kanske jag råkade ta med lite som inte var avdragsgillt, typ hantverkstjänster. OM jag nu blir granskad så får jag erkänna att jag inte har kvitton och verkligen trodde jag gjorde rätt. Vad händer då?

I min värld nekar de mig avdraget och jag får bara avdrag på det jag har kvitton på. Jag tror inte det blir böter eller fängelse för den delen heller. Kanske nån straffavgift?

Har någon varit med om detta och vad hände då?

• glutten
    fungestrådkaparen skrev 2016-04-11 23:20:49 följande:

Såg att mitt meddelande försvann.

Nåväl. Tack för alla svar.

Jag är medveten om att det "inte är bra" att fuska osv. Har å andra sidan svårt att se att man får 6 månaders fängelse på denna nivå.

Ett avdrag på 50 000 extra ger trots allt cirka 10 000 mer pengar = mycket pengar för mig.

Om jag nu gör en chansning. Jag har inga kvitton eller bilder så jag kan bevisa något. Dessutom kanske jag råkade ta med lite som inte var avdragsgillt, typ hantverkstjänster. OM jag nu blir granskad så får jag erkänna att jag inte har kvitton och verkligen trodde jag gjorde rätt. Vad händer då?

I min värld nekar de mig avdraget och jag får bara avdrag på det jag har kvitton på. Jag tror inte det blir böter eller fängelse för den delen heller. Kanske nån straffavgift?

Har någon varit med om detta och vad hände då?

Ja du riskerar som sagt böter. Eftersom det är en olaglig handling.
  • glutten

Intressant för övrigt att du verkar se avdrag som nåt slags magisk pott man kan fiska lite extra ur om tillfälle ges. Du är medveten om att det är våra gemensamma pengar, dvs att du stjäl från resten av oss, om du fuskar?

• a no nym

I bästa fall kommer du undan med att betala skattetillägg på 40% av den undanhålla skatten. Plus den verkliga skatten då förstås.

• annnnonym

Intressant hur många moralister vi har i denna tid av Panamaskandaler osv...

Till ämnet. Det görs hundratusentals bostadsaffärer varje år. Skatteverket har inte möjlighet att granska dessa överhuvudtaget.

Håller du dig bara på rimliga nivåer dvs max 10% av bostadens värde så hamnar du under radarn.

Skulle du mot all förmådan bli påkommen beklagar du dig. "Allt för ett missförstånd, visste inte osv".

Du kommer INTE få skattetillägg på de summor du nämner. Böter och fängelse kommer aldrig hända.

Svar på tråden Deklaration bostadsrätt. Fuska lite - vad kan hända?