• sairda

    Byta ersättning, när ser man resultat ?

    Hej, jag har en idag 14 dagar gammal bebis som föddes i v 37+2. Amningen kom inte igång dels för att han inte fick bra grepp och för att han inte orkade så länge när vi provade med bröstgummi så han fick på bb nan ersättning eftersom han hade lågt blodsocker första 2 dagarna och det inte kom tillräckligt ur brösten.

    Han har senaste veckan haft stora magproblem, han vrider sig och krystar och gnyr och skriker plötsligt till med full styrka vilket tyder på att det gör ont. Fick med råd från rådgivningen att prova NAN sensilac pulver som kom ut här i mars ( bor i finland ) och det börja vi med igår. Gav innan NAN 1 drickfärdig.. hur länge kan det ta innan man ser resultat? Det gör så ont att se honom ha ont och kämpa så för att få ut något ( sällan lyckas ) :/ brukar också stryka neråt på magen och böjja benen mot och hålla några sekunder men det hjälper inte riktit heller. Finns det något annat man kan göra för att hjälpa till? Använder också droppar sen 3 dagar tillbaka som ska ta bort bubblor i magen men dom tar några dagar - en vecka att ge resultat också. Använder Mam anti colic flaskor och pausar i matningen och rapar 2-3 gånger varje gång. Har ni andra haft liknande problem och hur länge efter bytet såg ni resultat? Vill ha tillbaka min lugna bebis utan dumma magsmärtor :/ skulle va jätte tacksam att höra råd och era erfarenheter :)

  • Svar på tråden Byta ersättning, när ser man resultat ?
  • Nyfikna72

    Sen ska man ju komma ihåg att alla barn är olika och det finns många barn som är så här den första tiden även om det inte är nåt fel. Jobbig tid men tids nog anpassar de sig till livet de också. Fortsätter däremot problemen så får man ju såklart följa upp saken. Mitt första barn skrek jämt kändes det som, första barnet och allt och man var ganska så uppgiven men det försvann ju det också. Nästkommande tre har inte skrikit alls så det jämnar väl ut sig......

  • Iowhannah

    Min son hade också en del problem med magen i början. Vi bytte ersättning hit och dit och körde med både Minifom och Sempers magdroppar, men det som verkligen hjälpte var att byta till Dr Brown's flaska. Det var en sån otrolig skillnad! Vi behövde inte längre pausa matningen, han kunde äta på tills han var mätt, och det räckte plötsligt med att rapa när han hade ätit färdigt. De flaskorna förbättrade vardagen för både honom och oss föräldrar avsevärt!

  • nnnnnnnn

    Kolla upp hur du ska stryka på magen, det är liksom runt (inte ner) och det är viktigt att man stryker åt rätt håll för att hjälpa tarmarna att få ut gaser mm. Så läs på/kolla klipp!

    Sen kan det hjälpa att byta till Hipp. Många mår bättre av den.

    FÖr att svara på rubriken - det brukar ta ett par dagar, max 2 veckor innan man märker stor skillnad.

    En del får ont i magen av sempers magdroppar, så blir barnet inte bättre av dessa - testa att skippa dem ett par dagar och se om det blir bättre.

  • sairda

    Hmm kanske skulle testa dom flaskorna och se om det skulle hjälpa.

    Jo men jag följer 1177.se s massage och där är de 4 olika rörelser man ska göra och en av dem är att stryka ner under bröstkorgen 8 gånger. Kan användas vid kolik och bara för att förebygga :) har läst massa trådar här där den massagen hjälper om man gör den rätt :) vet också att det kan va så i början att tarmarna inte riktit fungerar som dom ska men han kämpar hela dagarna varje vakna stund och i skriker i sömnen med att få ut något men inget kommer så klart man vill försöka hjälpa :)

    Vi har inte sempers droppar i finland utan något som heter cuplaton och så har vi ockdå disflatyl här men jag använder de förstnämda. Har läst att dom kan få mer ont av dem och att de blir värre men har inte märkt att de har gått åt något av hållen så jag tror inte effekten har kickat in än. Om den gör de. Om de inte skulle hjälpa slutar jag såklart med dem men tror inte det har gått länge nog än. Men tack för tipsen :)

Svar på tråden Byta ersättning, när ser man resultat ?