• Virvelin

Bli storebror 3,5 år gammal - hemma ett år från förskola?

Hej! Jag behöver bara bolla mina tankar och höra hur andra möjligen resonerar i frågan. 

I sommar föds vårt andra barn och vår son blir storebror. Han kommer vara hemma med mig en månad innan bebisen föds och tanken är att han ska fortsätta vara hemma sen. Iallafall tre månader totalt men allra helst längre än så. Jag vill helst ha honom hemma fram till kanske april 2017? Då är han 4 år och 2 månader. Han började på förskolan förra hösten, 2,5 år gammal och kommer alltså ha gått drygt ett år när syskonet kommer.

Iallfall, jag (vi) har som ambition att ha honom hemma tillsammans med sitt lillasyskon och "ta ledigt från förkolan" med platsgaranti där.

Meningarna är ju såå skilda i den här frågan och vissa vill påstå att det nästintill är livsfarligt att inte få gå på förskola Åh att barnen blir associala och underutvecklade. Vilket han är dess raka motsats till.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Bli storebror 3,5 år gammal - hemma ett år från förskola?
  • Topcom

Är du säker på att ni kommer få hålla en plats på förskolan i nästan ett år? Tycker personligen det skulle vara lite dumt att ta ut honom från förskolan som ju ändå har varit en trygghet för honom under så pass lång tid och där han ändå har fått kompisar. Det är inte ett alternativ att ha honom där kanske en-två dar i veckan?

• mammalovis

Trivs han eller inte på förskolan? Pratar han om kompisarna från förskolan hemma? Hur stort umgänge har ni med barn som är hemma till andra föräldralediga/tillfälligt arbetslösa/studerande? Finns det en väl fungerande öppen förskola eller annan verksamhet ni kan gå på för att tillfredsställa den äldstes behov? Klarar du själv av att aktivera ett rastlöst barn även om du är utmattad av många nätter med dålig sömn?

Allt beror ju på vilket liv ni lever och vilket barn ni har. Är ni en familj som isolerar er hemma och inte umgås med några andra barn i liknande ålder, så är min åsikt att beslutet är idiotiskt. Lever ni ett aktivt liv och träffar många andra barnfamiljer eller det finns barn i området som ni redan nu har ett rikt utbyte med är svaret ett annat, då barnet ändå får del av det sociala.

Jag vet en mamma som valde att ha barnet hemma när lillebror kom. Till slut var barnet så uttråkat för det fanns ju ingen att leka med på dagarna då alla andra barn gick på förskolan, så det slutade med att han fick gå sina 15 timmar för att få tid att leka med andra barn. Han var i liknande ålder, minns inte exakt.

Min åsikt är att barn mår bäst av att både få mycket tid med föräldrarna plus få lära sig spelreglerna i en social grupp där man möter samma människor varje vecka och kan utveckla vänskaperna. Ju närmre barn kommer varandra ju mer vågar de ha konflikter och lösa dem också. Är föräldrarna med är det lätt att de löser konflikterna åt barnen. Sedan är det bra att lära sig knyta nya kontakter också.

Så hade jag bott kvar i byn hade öppna förskolan kunnat ge det om det fanns syskon kvar hemma. Nu bor vi i en större stad med stor rotation och uppåt 50 personer på öppna förskolan varje gång, så då hade det inte kunnat ge det jag eftersträvar. För mina barn är kombinationen av 15 timmars förskola fördelat tisdag till torsdag och möjligheten att gå på öppen förskola måndagar och fredagar då barnen kan få måla med flaskfärg så mycket de vill, pyssla, leka med andra barn mm. Min äldsta dotter är 5 år och har bara velat vara hemma de dagar vi är lediga, så det har vi varit en längre period nu. Mellanbarnet är 2,5 år och vill inte alltid gå till sin vanliga förskola, men trivs suveränt där. Då Lilleman inte gillar vagnen alls bär jag mycket vilket kräver ständig rörelse, så att gå ut och leka med båda barnen blir svårare, så det är skönt att de får på förskolan. Sedan behöver jag pausen på några timmar för att få hämta kraft efter en dålig natt eller när syskonen har mycket konflikter och man håller på att bli tokig på dem. Sedan ser jag att båda barnen lär sig massor på förskolan. Den äldsta kommer hem varje dag och berättar nya saker hon lärt sig eller har nya funderingar om allt mellan himmel och jord och det hade jag haft svårt att vara så engagerad i allt att jag kunnat ge henne det. Så lite av varje tror jag är bäst.

• Birgitta02

Jag hade min son hos dagmamma 6 tim per dag efter nr två fötts. Det blev jättebra för just oss. När han var hos dagmamman så kunde jag ge lillan precis all uppmärksamhet, vilket ju inte 2-åringen märkte något av. När han var hemma så fick han så gott som all uppmärksamhet. Detta gjorde att sonen fick en massa social verksamhet som han var van vid, men ändå mycket tid med mig som mamma och med sin lillasyster.

Vad gäller min son så hade jag nog inte klarat ha honom hemma hela tiden eftersom han visade sig vara en liten Emil. Så fort jag ammade försvann han utom synhåll och hittade på små hyss. Jag fick lära mig att gå och amma samtidigt :). Läste jag en saga samtidigt så funkade det ibland, men verkligen inte alltid.

Sen tror jag min son i längden inte mått så himla bra att gå hemma med mig och lillasyster. En liten bebis tar ganska mycket tid. Och grabben hade ibland fått känna att lillasyster går först. Och är man bara knappt 2 år gammal så är det inte så lätt att ta in.

Nå, ovanstående scenario funkade kanonbra för både mig och barnen (jag var ensam med dom).

• Topcom
    Birgitta02 skrev 2016-04-06 11:21:02 följande:

Jag hade min son hos dagmamma 6 tim per dag efter nr två fötts. Det blev jättebra för just oss. När han var hos dagmamman så kunde jag ge lillan precis all uppmärksamhet, vilket ju inte 2-åringen märkte något av. När han var hemma så fick han så gott som all uppmärksamhet. Detta gjorde att sonen fick en massa social verksamhet som han var van vid, men ändå mycket tid med mig som mamma och med sin lillasyster.

Vad gäller min son så hade jag nog inte klarat ha honom hemma hela tiden eftersom han visade sig vara en liten Emil. Så fort jag ammade försvann han utom synhåll och hittade på små hyss. Jag fick lära mig att gå och amma samtidigt :). Läste jag en saga samtidigt så funkade det ibland, men verkligen inte alltid.

Sen tror jag min son i längden inte mått så himla bra att gå hemma med mig och lillasyster. En liten bebis tar ganska mycket tid. Och grabben hade ibland fått känna att lillasyster går först. Och är man bara knappt 2 år gammal så är det inte så lätt att ta in.

Nå, ovanstående scenario funkade kanonbra för både mig och barnen (jag var ensam med dom).

Håller med till fullo!
  • Virvelin

Tack för svar!

Jag skapade tråden just därför jag velar vad som kan tänkas bäst för honom. Han trivs ibland på förskolan. Det har gått i perioder, just nu går lämningarna bra och han verkar uppskatta tiden där vad jag förstår av pedagogerna. Han trivs bra hemma också, riktigt hemmakär och vrålar av glädje när vi är lediga

Jag velar som sagt mellan att hålla honom hemma eller låta han vara där någon stund i veckan. Förslagsvis 8-10h/vecka fördelat på kanske 2 dagar?
    Typ kl. 09-13/14 tisdagar och onsdagar. Vore det mer rimligt kanske? (Om det faller honom i smaken )

Till en början blir han hemma nu juni, juli och augusti och isåfall börjar dessa 10h/veckor from september.

Vi kommer få behålla platsen. Platsgarantin gäller i två år sa pedagogerna. Om han är hemma 90 dagar nu (som han är i sommar) så får vi behålla platsen samt slippa betala för den under den här perioden. Efter det är det väl gratis "15timmars-vecka med föräldraledig förälder".

• Milleman

Vår son fyller 5 nu i maj. Blur storebror inom några veckor. Jag hade funderingar på att säga upp hans plats och låta honom gå hemma sista året. Men pedagogerna tyckte inte det :P här i Gbg får syskon gå 15 timmar (3 dagar 5 timmar) i veckan. De ansåg (och jag håller med) att han trivs så bra och har fått kompisar där.
    Hade han varit under 3 år hade jag nog valt att ha hemma honom. Men när de fyllt tre och framförallt 4-5 är de ju så stora att de faktiskt leker ihop på förskolan och övar inför riktiga skolan.
    Däremot kommer han vara hemma så mycket han vill efter födseln och får långt sommarlov.

Fördelen med att ha kvar förskoleplatsen är att jag kan välja om jag vill lämna eller inte. Är hans pappa ledig så väljer vi kanske att åka på utflykt istället. Men det finns ju dagar där man bara har "tråkiga" (i en 5-årings ögon) BVC-besök osv. Och med vår nu 5-åring har det varit många läkarbesök och blir det så med syskonet också kan det vara skönt att veta att han har kul på förskolan sålänge.

Väljer man att ha syskonet hemma ett år får man ju förbereda aktiviteter och material för att barnet ändå har roligt, rör på sig och utvecklas såklart :)
    Lycka till!!

• Ramborg

Min stora var 2,5 när lillasyster föddes. För henne hade det varit ett absolut straff att inte få gå på dagis. Vi hade rätt till 15 h tisdag-torsdag, och hon var alltid besviken när hon inte fick gå dit.

Men alla är ju olika.

42.
  • Milleman
    Ramborg skrev 2016-04-06 12:15:18 följande:

Min stora var 2,5 när lillasyster föddes. För henne hade det varit ett absolut straff att inte få gå på dagis. Vi hade rätt till 15 h tisdag-torsdag, och hon var alltid besviken när hon inte fick gå dit.

Men alla är ju olika.

42.
    Ja alla är verkligen olika. Och man känner sitt egna barn bäst så man får som föräldrar (ihop med förskolan) komma på bästa lösningen :)
    Vår (snart) 5-åring gillar att vara hemma och får han komma till förskolan 1-2 dagar en vecka är han fullt nöjd. När vi båda jobbar går han aldrig mer än 20 t/v så jag tror inte att han vet att vissa barn är där varje dag :P
  • NollÅtta

Jag skulle inte vilja att mitt barn missar den pedagogiska utbildningen i 1 år. Jag tror de mår bra av den stimulansen och att det är en bra förberedelse inför förskoleklass sen. Att låta honom gå ett visst antal timmar i veckan som du skrev TS är i sånt fall bättre

Son född -10 och Dotter född -13
  • Virvelin

Jag tror jag ska samtala med pedagogerna om det vill att jag skriver in honom som ett "15-timmarsbarn" och sen kommer vi överens löpande om när och hur mycket han ska vara där. Lite beroende på hur livet ser ut typ ????

Svar på tråden Bli storebror 3,5 år gammal - hemma ett år från förskola?