• Djurvän03

Min 5-åriga dotter är polisanmäld!

Anonym (obs) skrev 2016-04-06 11:34:57 följande:

Fast du fattar väl att bara för att hon har ADHD och blir arg, retad eller vad som så kan hon ju inte hamna i slagsmål. Ett fel ger inte två rätt och det blir ju ett problem sen i framtiden. Du kan inte försvara henne utan måste tänka på det.

Det är bra att dom anmäler så ni kan få hjälp.

Men hallå! Morsorna försvarade ju sina snorungar oxå trots att ALLA handlade fel! Skyll inte bara på ungen med adhd och ts! Curlingmorsor är de allihopa!
  • Djurvän03
    Anonym (annan mamma) skrev 2016-04-06 11:38:09 följande:

Nu vet ni om dotterns problem men dagiset hade inte koll.

Min dotters bästis blev mobbad och misshandlad av en pojke i klassen.

Tillsist anmälde flickans föräldrar till skola och myndighet.

Nu 3år senare är pojken utredd ADHD, föräldrarna får stöd och skolan har kunnat gå in med resurser.

Tycker att ni måste ställa krav på dagis att det finns tillräckligt med resurser så något sådant inte inträffar igen.

Men nu är det faktiskt inte bara flickan som har gjort fel. Det är inte ok att säga "du är ful" osv heller! Men visst, här på fl är det alltid den diagnosticerade barnets fel. Fritt fram att mobba barn med adhd alltså!
  • Djurvän03
    Anonym (Bra) skrev 2016-04-07 16:57:45 följande:

Klart man polisanmäler en misshandel! Sen var det killarna sa givetvis inte ok och de bör bli ordentligt tillsagda men man slåss inte!
    Har själv adhd och med kort stubin och jag lärde mig tidigt att man inte slåss. Man är ju inte förståndshandikappad för att man har adhd, man kan fortfarande skilja på rätt och fel!

Alla parter har gjort fel.
  • Djurvän03
    Anonym (abdullah) skrev 2019-03-22 21:01:59 följande:

Varför det? Oftast är det ju andra barn som är brottsoffer. Skall de inte tas på allvar som vuxna brottsoffer? För övrigt tycker jag att domen ska falla på föräldrarna/skolan/fritids/barnvakten då det är de som brustit i sin omsorg, övervakning, pedagogik.

Skulle säga att alla barn är offer i denna situationen. Att trakassera någon, vilket jag anser att pojkarna gjorde, är i lagens mening, också straffbart.
  • Djurvän03
    John22 skrev 2019-03-23 11:44:59 följande:

"Allt är min dotters fel enligt er TROTS att pojkarna höll på att knuffa henne så att hon hade kunnat slå sig ordentligt."

Men det vet du ju inte. Allt vi faktiskt vet är att din dotter attackerat pojkarna, allt annat är ej verifierade påståenden.

Jag skulle inte heller kräva att min son ska be om ursäkt för något som det inte finns några som helst bevis för att han faktiskt ha gjort.

Fast hur vet vi att pojkarna talar sanning om vi vänder på steken? Ingen rök utan eld liksom. Sen är TS dotter förmodligen inte längre 5 år...
  • Djurvän03
    Anonym (Bra 3) skrev 2019-03-23 11:40:45 följande:

Hur kan du säga att ingen med adhd nånsin flyger på andra oprovocerat, det har jag sett med egna ögon när mina barn var mindre och blev påhoppade av äldre barn helt oprovocerat på lekplatsen.

Varför tror du att pojkarna ljuger här och flickan talar sanning? Pga deras kön? Helt sjukt.

Helt sjukt att bara anta att flickan ljuger också. Det framgår tydligt att hon blivit mobbad och försvarade sig. Detta sköttes inte snyggt alls av förskolan. Men nu tror jag att iblandade gått vidare då tråden är tre år gammal.
  • Djurvän03
    Anonym (Mobbare) skrev 2019-03-23 11:54:45 följande:

Vadå offer? Hon kände sig trängd och behövde försvara sig. Flera pojkar mot en flicka och pedagogerna gjorde ingenting. Det framgår dessutom av TS att dottern bad pojkarna sluta men detta respekterades inte, eftersom inget annat hjälpte markerade hon med fysiskt våld. Hur skulle du göra om du kände dig trängd och var ensam mot flera stycken? Det är ju faktiskt flickan som är offret här. Sorgligt att det behövde gå så långt dock.

Det folk inte verkar förstå är att psykisk terror är _minst_ lika allvarligt som fysiskt våld. Detta kan sätta spår i flickan många år framöver och det är oerhört kränkande att be om ursäkt till sina plågoandar. Dessutom sänder det signaler om att mobbning är helt ok och offret ska inte få försvara sig. Adhd eller inte, det är skrämmande att vuxna kan sitta och enbart beskylla flickan för det som hänt, när det var flera pojkar mot en. Har svårt att tro att flickan ljuger/ljög.
  • Djurvän03
    GGN skrev 2019-03-23 11:56:20 följande:

Det är aldrig okej att slåss. Vet inte din dotter det?

Angående pojkarna så har de dåliga föräldrar. Jag hade gjort en orosanmälan på dem allihop. Har de varit fysiska hade jag polisanmält.

TS har aldrig sagt att flickans beteende är ok.
  • Djurvän03
    Anonym (Mobbare) skrev 2019-03-23 12:10:47 följande:

Det är aldrig okej att retas, petas, säga elaka saker. Vet inte pojkarna det? Tydligen inte. Och inte pojkarnas morsor heller. Tycker TS verkar vettig till skillnad från pojkarnas morsor. TS accepterar inte sin dotters beteende, men det gör pojkmammorna.

Eller så kan man fråga sig om pojkarna inte fått lära sig att ett sluta är ett sluta, att respektera andras önskan.
  • Djurvän03
    Anonym (Pedagog) skrev 2019-03-23 12:35:47 följande:

Ts det är pedagogernas fel, de ska inte lämna ett barn själv som har nedsättningar. Hos oss har barn som behöver extra stöd en oerdon som finns i närheten, dvs en pedagog som finns med i leken med barnen oavsett var de leker. Krama om din dotter och säg att hon är bra.

• Djurvän03
    John22 skrev 2019-03-25 08:38:40 följande:

För att dottern har erkänt att hon har attackerat dem...

Om jag anklagar dig för våldtäkt, ska vi då utgå från att du är skyldig eftersom vi inte vet huruvida jag ljuger?

Ja för hon fick frågan varför enligt TS, och fick skäll utan att få en chans att ens få förklara sig. Och jag har svårt att tro att en ensam flicka ger sig på flera pojkar helt oprovocerat. Du vet, i det lugnaste vattnet...men pojkarna då, jag tror inte att de är så oskyldiga som de säger att de är. Det är aldrig bara ens fel att två träter. Hur kan du ens jämföra psykisk terror med våldtäkt?? Och tycker du inte förskolepersonalen kunde löst konflikten bättre? Tycker förskolepersonalen är dem som har gjort mest fel här...de kunde gott sagt åt pojkarna att när någon säger sluta då ska man också respektera det.
  • Djurvän03
    John22 skrev 2019-03-25 15:51:06 följande:

Återigen: vad du tror spelar ingen som helst roll och vi kan inte bara anta att pojkarna gjort något för att du har det på känn. Med tanke på att det rör sig om en flicka med problem med humöret är det knappast en omöjlighet att de inte gjort något för att förtjäna stryk. Du är redan fast besluten att pojkarna var de som startade allt, och då finns det inte mycket att diskutera. Jag väljer att titta på den fakta som faktiskt finns och vad vi vet har hänt istället för att låta fantasin flöda och måla upp ett scenario som passar vad jag tycker.

Att du inte fattade liknelsen utan desperat klamrade dig fast vid ordet våldtäkt kan jag inte göra mycket åt. Byt ut det mot misshandel, mord eller stöld om det blir lättare för dig att fatta.

Jag fattar att du utfår från att TS dotter ljuger och då finns det inget att diskutera mer med dig heller. Jag målar inte upp någon fantasi utan utgår från TS säger och min erfarenhet säger att barn med adhd inte får utbrott utan anledning. Vad har du för erfarenhet av barn egentligen? Vet du hur barn med adhd fungerar? Jag tycker jämförelsen med att försvara sig på det sättet flickan kunde jämfört med våldtäkt var usel. Du måste tänka på att det är små barn det handlar om och inte alltid tänker sig för utan handlar impulsivt, speciellt om man har adhd. Flickan kände sig trängd punkt slut. Det var pedagogerna som gjorde fel här. Oavsett om flickan ljög eller inte kan vettiga pedagoger och vuxna förklara för barnen att oavsett vad som har hänt är det oacceptabelt att både ta till våld och lika oacceptabelt att reta/provocera fram en reaktion. Samt att vikten av att respektera någon som säger sluta. Men jag lägger ner diskussionen nu då vi inte kommer någon vart. Jag tycker dock inte man ska utgå ifrån att flickan ljuger.
Svar på tråden Min 5-åriga dotter är polisanmäld!