sluta dricka på allvar!
Toppen att ni kommit till insikt. Det svåra är att ni haft den här "avkopplings"-grejen. Ert fredags-/lördagsmys. Och som du säger så brukar det eskalera på sommaren. Då är det fritt fram att börja tidigt och dessutom dricka hela dagen lång.
Nå, vad det handlar om nu är att ni måste bryta vanor. Jag har själv haft lite problem där. Har tendens att dricka för mycket när jag har alkohol hemma. Nu har jag bytt ut alkoholen mot saft. För jag MÅSTE ha nåt att dricka. Och det funkar faktiskt ganska bra tycker jag. Det verkar som om det är glaset som är det viktiga, inte innehållet. Men jag vet att om jag skulle byta ut saften mot vin, så dricker jag en liter vin istället för 1 liter saft. Mängden blir densamma. Men nu vaknar jag fräsch istället för dimma i huvudet, värk, och rejält bakis.
Jag har alltid en 1,5 liters-kanna med saft på vardagsrumsbordet. Bara att hälla upp. Det handlar om att bryta vanor. Men svårt att göra om man inte har annat att ta till. Jag har saft. Vad du föredrar istället för alkohol är ju en smaksak.