• JohannaK94

hans nya med på utvecklingssamtal

Senaste föräldramötet så hade dotterns pappa med sig sin nya på mötet. Jag gillade inte det riktigt då men fine! Men det är också där jag drar min gräns.
    Snart dags för utvecklingssamtal för dottern och har en känsla av att han kommer ta med sin flickvän även på detta.
    Är det ok att jag protesterar till att Hon får va med? Det är han och jag som är föräldrar. Vill dom prata om de efteråt så varsågod men under mötet ska hon inte sitta med.

• Svar på tråden hans nya med på utvecklingssamtal
  • Brumma
    Drottningen70 skrev 2016-04-06 14:35:41 följande:

Ned dagens nya familjeförhållanden kan det ju bli hur många personer som helst på utvecklingssamtal om man hårdrar det. Två mammor och pappor kanske har skaffat barn i två homosexuella förhållanden, sen gör de slut och skaffar nya engagerade partners och vips är vi uppe i 10 personer på utvecklingssamtalet

Det kan det bli ändå även om man ger sin tillåtelse - från lärarens håll..

När bonusdottern bytte lärare så om jag, mamman och barnet gemensamt till samtalet. Stod o pratade o skrattade när läraren kom. Jag presenterade mig som NN, pappans fru.

Läraren tittade stint på mig, vände sig sedan till mamman och förklara att det i normala fall enbart var vårdnadvårdnadshavarna savarna som deltog. Såvida de inte ville att ngn utomstående skulle delta. Hon fortsatte stirra på mamman. Jo. Fast nu ÄR det ju vår önskan att NN är med så...

Suck från läraren men hon släppte in mig :)
  • Topcom
    ARRJ skrev 2016-04-06 15:06:57 följande:
    Behöva?
    Räcker för vem?
    Eh räcker för barnets skull? Ge mig en vettig anledning till att fler än vårdnadshavare ska vara med på samtalet.

Alla barn som har föräldrar som bor ihop, menar du att det egentligen är nödvändigt att en tredje vuxen ska vara med på samtalet?
  • Lemt77
    ARRJ skrev 2016-04-06 15:06:57 följande:
    Behöva?
    Räcker för vem?
    Varför behöver du va med då? Motivera!
  • Brumma
    Topcom skrev 2016-04-06 15:55:03 följande:

Eh räcker för barnets skull? Ge mig en vettig anledning till att fler än vårdnadshavare ska vara med på samtalet.

Alla barn som har föräldrar som bor ihop, menar du att det egentligen är nödvändigt att en tredje vuxen ska vara med på samtalet?

Ganska vanligt dessutom att sammanlevande föräldrar går bara ena föräldern. Har man fler barn är den ena ofta hemma med syskonen ;)
  • Topcom
    Brumma skrev 2016-04-06 16:12:10 följande:
    Ganska vanligt dessutom att sammanlevande föräldrar går bara ena föräldern. Har man fler barn är den ena ofta hemma med syskonen ;)
    Jojo, jag vet:) precis! Hos oss går endast den ena föräldern vanligen, men om vi ska gå på en del inlägg i tråden bör ju minst två bonusförälder vara med då de är behöriga.. Och säkert mormor/morfar/faster/kusin också vara med..
  • Connie07

Nästa gång ska jag ta med mig vänner ,släkten med på utv.det är väl viktigt att dom vet ochså hur det går för mitt barn?Eller är det inte tydligt att Vårdnashavaren får kallelsen?

• Brumma
    Connie07 skrev 2016-04-06 16:39:52 följande:

Nästa gång ska jag ta med mig vänner ,släkten med på utv.det är väl viktigt att dom vet ochså hur det går för mitt barn?Eller är det inte tydligt att Vårdnashavaren får kallelsen?

Om vårdnadshavaren anser att det är viktigt att bonusföräldern är med så är det väl inget som behövs trackas ner? Eller måste alla följa dina normer?

Huvudsaken är väl att det är vårdnadshavarnas beslut och att de har rätt att antingen bjuda med eller välja bort? De är vårdnadshavare och därmed bör de även kunna besluta om barnets bästa. Eller?
  • Brumma
    Topcom skrev 2016-04-06 16:29:53 följande:

Jojo, jag vet:) precis! Hos oss går endast den ena föräldern vanligen, men om vi ska gå på en del inlägg i tråden bör ju minst två bonusförälder vara med då de är behöriga.. Och säkert mormor/morfar/faster/kusin också vara med..

Hos oss (med våra gemensamma barn) går oftast bara en också. Men både vi och mamman ansåg det bra om en från varje familj närvarade vid hennes och min mans dotters utvecklingssamtal.

Om min man går så kör jag (han får av privata skäl inte köra bil) och jag hade gärna suttit i bilen men båda föräldrarna anser att det är bra om jag är med. Om inte annat så för bonusen skull som blir glad när vi är tillsammans allihop. Kan inte pappan gå så är det bra om iallafall jag går. Än en gång på mammans initiativ :)
  • Topcom
    Brumma skrev 2016-04-06 17:15:43 följande:
    Hos oss (med våra gemensamma barn) går oftast bara en också. Men både vi och mamman ansåg det bra om en från varje familj närvarade vid hennes och min mans dotters utvecklingssamtal.

Om min man går så kör jag (han får av privata skäl inte köra bil) och jag hade gärna suttit i bilen men båda föräldrarna anser att det är bra om jag är med. Om inte annat så för bonusen skull som blir glad när vi är tillsammans allihop. Kan inte pappan gå så är det bra om iallafall jag går. Än en gång på mammans initiativ :)
    Det är ju fint att det funkar för er och att mamman vill att du ska vara med. Sen är det ju en helt annorlunda sak om båda föräldrar inte känner sig helt bekväma med det. Då anser jag att den förälder som önskar att endast vårdnadshavarna ska vara med, ska få rätt. För tre, fyra, fem vuxna behöver normalt sett inte vara med i normalfall.
  • Connie07
    Brumma skrev 2016-04-06 17:11:44 följande:

Om vårdnadshavaren anser att det är viktigt att bonusföräldern är med så är det väl inget som behövs trackas ner? Eller måste alla följa dina normer?

Huvudsaken är väl att det är vårdnadshavarnas beslut och att de har rätt att antingen bjuda med eller välja bort? De är vårdnadshavare och därmed bör de även kunna besluta om barnets bästa. Eller?

Om vå
Svar på tråden hans nya med på utvecklingssamtal