• Mittpunkt

Namnunderskrifter i framtiden?

Behövs inga genuina underskrifter längre med skrivstil, när barnen bara lär sig texta?

• Svar på tråden Namnunderskrifter i framtiden?
  • Carambolan

Jag använder mobilt bankid bra mycket oftare än jag använder min underskrift i alla fall ;)

Men signaturer har ju även icke-skrivkunniga fått göra sedan många hundra år. Lär de sig inte skrivstil får de väl signera med ett X i bästa Kalle Anka-stil.

• Mittpunkt
    Carambolan skrev 2016-04-06 20:12:42 följande:
    Jag använder mobilt bankid bra mycket oftare än jag använder min underskrift i alla fall ;)

Men signaturer har ju även icke-skrivkunniga fått göra sedan många hundra år. Lär de sig inte skrivstil får de väl signera med ett X i bästa Kalle Anka-stil.
    Då kan folk neka att ha skrivit på.

Barnet som gått i skolan ett antal år signerade sitt pass idag på nästan samma sätt som för 5 år sedan.
  • Carambolan

Neka kan man ju göra ändå. Signaturer är mer än symbolhandling än att de är rättssäkra.

• Mittpunkt
    Carambolan skrev 2016-04-06 20:34:48 följande:
    Neka kan man ju göra ändå. Signaturer är mer än symbolhandling än att de är rättssäkra.
    Svårt att bevisa urkundsförfalskning
  • Claara

Jag är 28 och få av mina vänner och arbetskamrater (inklusive mig själv) använder skrivstil i sina underskrifter.

• Maddi

Jag kan inte säga att jag använder ren skrivstil, början på för- och efternamn använder jag skrivstil, och sen blir det min egna krumelur som blir jätteliten så folk brukar ha roligt åt den :)

• Mittpunkt
    Physalis skrev 2016-04-08 12:29:22 följande:
    En underskrift måste inte vara i skrivstil.
    Javisst det kan vara ett kryss som på stenåldern.
  • Physalis
    Mittpunkt skrev 2016-04-08 16:14:37 följande:

Javisst det kan vara ett kryss som på stenåldern.

Hm tror det måste vara lite mer identifierbart än så, iaf när man är vuxen, men jag kan ha fel

Sen vet jag ej hur ofta man skrev under saker på stenåldern.
  • Mittpunkt
    Physalis skrev 2016-04-08 23:47:50 följande:
    Hm tror det måste vara lite mer identifierbart än så, iaf när man är vuxen, men jag kan ha fel smile1.gif
    Sen vet jag ej hur ofta man skrev under saker på stenåldern.
    Ok som totalt obildade, ex. analfabeter
Svar på tråden Namnunderskrifter i framtiden?