• Anonym (Ts)

Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om namn?

Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om ett namn till sitt nyfödda barn? Vem bestämmer i slutändan vilket namn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-07 08:10
    Märker att jag varit otydlig i min ts. Detta är alltså det jag undrar över:

Men om mamman vill att barnet ska heta Lisa och pappan vill att det ska heta Anna (som exempel nu), vem av dem kan bestämma? Vem har störst rätt? Kan någon av föräldrarna skicka in namnet utan att den andra vet? Bakom den andras rygg menar jag? Om mamman skickar in namnet Lisa Olsson, måste pappan godkänna det? Och vise versa såklart.

• Svar på tråden Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om namn?
  • Anonym (Ts)

Men

Undrar verkligen

• Anonym (Hjllvgfy)

Då kommer han få ett namn, kommer inte ihåg omser är Skatteverket (?) man uppger namnet till men har man inte kommit in med namn inom tre månader så beslutar dom om ett.

• Anonym (K)

Efter tre månader får barnet automatiskt mammans efternamn. Förnamnet är det ingen annan som bestämmer utan ni kommer få böter för att ni inte anmält ett namn i tid. Det kommer ni få göra varje månad tills ni anmäler. Läste en tråd här för några månader sedan som inte anmält namn till sin 1-åring...

• Anonym (Hjllvgfy)
    Anonym (K) skrev 2016-04-07 06:45:46 följande:

Efter tre månader får barnet automatiskt mammans efternamn. Förnamnet är det ingen annan som bestämmer utan ni kommer få böter för att ni inte anmält ett namn i tid. Det kommer ni få göra varje månad tills ni anmäler. Läste en tråd här för några månader sedan som inte anmält namn till sin 1-åring...

Är det så pass! Jag trodde det tilldelades även förnamn, det är vad jag hört, men du har antagligen mer rätt än jag! :) då lärde jag mig något idag, tack för det! :)
  • telly
    Anonym (Hjllvgfy) skrev 2016-04-07 04:54:10 följande:

Då kommer han få ett namn, kommer inte ihåg omser är Skatteverket (?) man uppger namnet till men har man inte kommit in med namn inom tre månader så beslutar dom om ett.

Varför hittar du på?
  • ITpappan
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-07 00:12:03 följande:

Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om ett namn till sitt nyfödda barn? Vem bestämmer i slutändan vilket namn?

Om de inte kan komma överens om något sådant, hur ska de kunna leva ihop ett liv?
  • Anonym (Men?)

Men först verkar det väl som att man får minst en påminnelse om att man inte har skickat in namnanmälan?

• Anonym (Hjllvgfy)
    telly skrev 2016-04-07 07:09:15 följande:

Varför hittar du på?

Du kanske inte såg att jag blev rättad och tackade för det?
Svar på tråden Vad händer om mamman och pappan inte kan komma överens om namn?