Vilka kostnader ska jag räkna med?
Jag gillar att tänka på framtiden och just nu är jag inne på hur mycket jag kommer kunna spara av den lön jag kommer få när jag är klar med min utbildning (och har börjat jobba, såklart).
Som det ser ut just nu så har jag bara tre bestämda utgifter + hemförsäkringen:
Hyra (+ el) = 4500 kr/månad
Mobil = 100 kr/månad
Mat = 1500 kr/månad
Hemförsäkring = 850/år (kommer inte ihåg exakta summan, men jag tror det var runt 850)
Och nu kommer massa frågor:
Jag räknar med att skaffa både TV och internet, jag vet att tv-licens kostar en del, men det där+ mobilkostnaden kanske blir 500 kronor i månaden(?). Låter det rimligt? Hur mycket dyrare är hemförsäkringen när man inte är student? Om jag räknar på att jag skulle bo i en tvåa (lägenhet). Exakt summa kanske inte går att veta, men ca? Jag kommer betala tillbaka till CSN och vill göra det månadsvis, hur mycket vill de ha i månaden? 1000 kronor? Finns det några andra försäkringar som jag borde skaffa förutom hemförsäkring? Hur mycket borde man pensionsspara varje månad? Är det någon kostnad som jag har glömt?
Jag har ingen bil och har inte tänkt skaffa en på ett bra tag (bor centralt och kan gå/cykla överallt), men jag vill ju kunna lägga iaf 1000 kr/månaden på nöje (kläder, fika, hudvårdsprodukter, smycken etc).
Tack för svar!!