• Anonym (Drömmaren)

Vilka kostnader ska jag räkna med?

Jag gillar att tänka på framtiden och just nu är jag inne på hur mycket jag kommer kunna spara av den lön jag kommer få när jag är klar med min utbildning (och har börjat jobba, såklart).

Som det ser ut just nu så har jag bara tre bestämda utgifter + hemförsäkringen:
    Hyra (+ el) = 4500 kr/månad
    Mobil = 100 kr/månad
    Mat = 1500 kr/månad
    Hemförsäkring = 850/år (kommer inte ihåg exakta summan, men jag tror det var runt 850)

Och nu kommer massa frågor:

Jag räknar med att skaffa både TV och internet, jag vet att tv-licens kostar en del, men det där+ mobilkostnaden kanske blir 500 kronor i månaden(?). Låter det rimligt? Hur mycket dyrare är hemförsäkringen när man inte är student? Om jag räknar på att jag skulle bo i en tvåa (lägenhet). Exakt summa kanske inte går att veta, men ca? Jag kommer betala tillbaka till CSN och vill göra det månadsvis, hur mycket vill de ha i månaden? 1000 kronor? Finns det några andra försäkringar som jag borde skaffa förutom hemförsäkring? Hur mycket borde man pensionsspara varje månad? Är det någon kostnad som jag har glömt?
    Jag har ingen bil och har inte tänkt skaffa en på ett bra tag (bor centralt och kan gå/cykla överallt), men jag vill ju kunna lägga iaf 1000 kr/månaden på nöje (kläder, fika, hudvårdsprodukter, smycken etc).

Tack för svar!!
  • Svar på tråden Vilka kostnader ska jag räkna med?
  • Långbenopluto

Hyran och el låter lågt, men du kanske bor i en liten kommun?

Bredband ca 400-500 kr/mån.

Fackavgift?

Mobil låter lågt? Eller har du kontantkort?

Du borde ha en olycksfallförsäkring samt inkomstförsäkring.

Kostnad för busskort?

Vad du ska betala till CSN beror på hur hög skuld du har samt hur gammal du är.

• Anonym (Man)

Berätta gärna för mig hur 1500kr räcker till mat i en månad.

• Anonym (Drömmaren)
    Snövits skrev 2016-04-07 09:31:19 följande:
    Hyran och el låter lågt, men du kanske bor i en liten kommun?

Bredband ca 400-500 kr/mån.

Fackavgift?

Mobil låter lågt? Eller har du kontantkort?

Du borde ha en olycksfallförsäkring samt inkomstförsäkring.

Kostnad för busskort?

Vad du ska betala till CSN beror på hur hög skuld du har samt hur gammal du är.
    Jag kommer att flytta när jag är klar med utbildningen då det är en studentlägenhet jag bor i just nu, men den kostnaden är ändå rätt självklar att den existerar även om jag inte vet det exakta numret just nu, men jag antar att den kommer ligga runt 6000 kronor (vet inte om jag skulle tillåta mig själv att flytta till något dyrare än det).

Är fackavgiften per månad eller år? Hur mycket kan den ligga på? Just nu är jag gratis medlem i en förening för min yrkesgrupp eftersom jag är student, kanske finns information på deras hemsida. Får kolla upp det. (Kollade upp det nu och den ligger på 300 i månaden, då ingår inkomstförsäkring).
    Olycksfallsförsäkring hade jag glömt bort, det har jag haft gratis genom förbundet nu medan jag studerar.

Eftersom jag tar mig runt med cykel så har jag inte riktigt tänkt på busskort, men det kanske är bra att ha. Men jag tror det är bättre med reskassa då jag inte åker så mycket. Om jag drar till med 500 (trots att det nog ligger närmare 100) så har jag en bra marginal iaf.

Jag har ett gammalt abonnemang på min mobil som är 49 kronor, gratis sms inom tele2 och sedan 0,69 kr för sms till mobiler som inte har tele2 samt samtal. Så mobilen är billig.

Så...
    Hyra (+el): 6000 (om vi låstas att jag har fått tag i en fin tvåa som inte kostar skjortan) Mat: 1500 kronor TV/Bredband/Mobil: 100+400+185=685...Avrundar till 700 Hemförsäkring: troligen mer än 850 kr/år Olycksfallsförsäkring: inte helt säker än, verkar finnas olika nivåer, men kanske ska anta att det är 1000/år för att göra det lätt för mig. Fackförbund (där det ingår inkomstförsäkring): 300 kronor Respengar: 500 kronor CSN: 1000 kronor (säger att det är så tills vidare) Nöje: 1000 kronor Man brukar väl betala a-kassa också? Verkar som att det skulle kosta 100 kr/månad för mig till AEA men då står det "I denna avgift ingår ingen så kallad arbetslöshetsavgift", vad innebär det? kommer det kosta mer?
  • Anonym (Drömmaren)
    Anonym (Man) skrev 2016-04-07 09:40:04 följande:
    Berätta gärna för mig hur 1500kr räcker till mat i en månad.
    Oj, jag vet inte riktigt? Jag köper mat som jag tillagar och äter. Har dock funderat på att lyxa till det och köpa mer lax och så när jag är färdig och har inkomst som tillåter det.

Jag får se hur det blir när jag räknat på allt det här.
  • Anonym (Drömmaren)
    Anonym (Drömmaren) skrev 2016-04-07 10:03:40 följande:
    -
    Olycksfallsförsäkring: inte helt säker än, verkar finnas olika nivåer, men kanske ska anta att det är 1000/år för att göra det lätt för mig. 
    -
    Nu blev jag osäker på om jag såg på rätt pdf. Är det "olycksfalls- och sjukförsäkring" eller "individuell olycksfallsförsäkring"? (kollar hos länsförsäkringar)

Råkade kolla på den som hette individuell olycksfallsförsäkring, om det är den andra som gäller så är billigaste 1545 kr, men är det per år då? Borde det ju vara.
  • Anonym (Drömmaren)
    Anonym (Drömmaren) skrev 2016-04-07 10:11:52 följande:
    Nu blev jag osäker på om jag såg på rätt pdf. Är det "olycksfalls- och sjukförsäkring" eller "individuell olycksfallsförsäkring"? (kollar hos länsförsäkringar)

Råkade kolla på den som hette individuell olycksfallsförsäkring, om det är den andra som gäller så är billigaste 1545 kr, men är det per år då? Borde det ju vara.
    Ah, verkar som att den dyrare är lite mer...komplett eller nåt. Kanske är bra.
  • Anonym (Drömmaren)

Är det något annat jag har glömt?

• Anonym (Lisa)

Medicin och sjukhus kostnader.
    Allergier, värktabletter, VC utslaget över ett år.
    A-kassa är några hundralappar i månaden
    Hushållsel brukar betalas utöver hyra i ganska många fall, samma med vatten.
    Ibland vill man även budgetera för semester.

• Carambolan

Oförutsedda kostnader. Tandläkare, stulen cykel, behöver plötsligt ha fem uppsättningar kostymer att ha på nya jobbet, etc.

• Anonym (Drömmaren)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-07 11:35:40 följande:
    Medicin och sjukhus kostnader. Allergier, värktabletter, VC utslaget över ett år. A-kassa är några hundralappar i månaden Hushållsel brukar betalas utöver hyra i ganska många fall, samma med vatten. Ibland vill man även budgetera för semester.
    Carambolan skrev 2016-04-07 11:35:44 följande:
    Oförutsedda kostnader. Tandläkare, stulen cykel, behöver plötsligt ha fem uppsättningar kostymer att ha på nya jobbet, etc.

Oförutsedda kostnader är dock inget jag räknar med här, det kan jag ju ta av det som går till spar. El, vatten etc räknar jag in i hyran.

Vi har speciell klädsel på jobbet, så det är inget jag står för.

A-kassan ligger alltså på några hundra? Hur är det då dom menar i det jag skrev tidigare? Upprepning: "Verkar som att det skulle kosta 100 kr/månad för mig till AEA men då står det "I denna avgift ingår ingen så kallad arbetslöshetsavgift", vad innebär det? kommer det kosta mer?"

Tack för alla svar, det här är rätt så roligt :)
  • Anonym (Drömmaren)

dock kanske tandläkare är något jag ska ha i års-beräkningen då jag går dit en gång varje år.

• Anonym (Lisa)

Jag har tandvårdsförsäkring. Det är skönt att veta att allt akut (nästan) täcks av den. Beroende på din tandstatus så skiftar tariffen.
    Jag betalar 300 kr i månaden. Min A-kassa ligger strax under samma belopp.

• Anonym (Drömmaren)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-07 12:16:46 följande:
    Jag har tandvårdsförsäkring. Det är skönt att veta att allt akut (nästan) täcks av den. Beroende på din tandstatus så skiftar tariffen. Jag betalar 300 kr i månaden. Min A-kassa ligger strax under samma belopp.
    Okej, får väl räkna med att a-kassan ligger på den kostnaden då :)

Jag har flera gånger funderat på det där med frisktandvård, att man betalar en viss summa varje månad. Men saken är den att jag aldrig har hål, jag har tandsten. Vartannat år görs en lite större undersökning med plackborttagning + röntgen som då är lite dyrare och sen åren mellan dom så skrapas det tandsten. Jag behöver bättra på min egen användning av tandtråd, men annars så tror jag att det vore en onödig försäkring för mig. Om något skulle ha hänt i hålväg så hade det varit för några år sedan.

Sen kanske jag är med i en olycka som slår ut alla mina tänder, men borde inte någon av de andra försäkringarna täcka det då?
  • Anonym (Drömmaren)

Något mer eller var det allt? :)

• Anonym (Drömmaren)

Så då blir det alltså...

Månatliga kostnader:

Hyra: uppskattas till ca 6000 kr/mån (fast jag kommer nog vilja bo billigare än så) TV/Bredband/Mobil: 700 kr/mån Fackförbund: 300 kr/mån A-kassa: 300 kr/mån Transport: 500 kr/mån CSN: 1000 kr/mån Mat: 2000 kr/månad (lyxar till det)
    Årliga kostnader:
    Hemförsäkring: 1000 kr/år (vi säger att det är så) Olycksfallsförsäkring: 1500 kr/år (säger vi) Tandläkare/hygienist-kostnader: 500 kr/år (vartannat år kostar det 200 och vartannat år 800, så jag tar ett medeltal där)

Något glömt eller ser det bra ut?
Svar på tråden Vilka kostnader ska jag räkna med?