• Frankie Bean

Resa och risk för tidig förlossning

I vecka 32 är det egentligen meningen att jag och mannen ska resa till England och hälsa på släktingar en långhelg. Nu är det också så att jag fått ett snitt beviljat av humanitära skäl. Jag är livrädd att åka över, förlossningen startar och då är ju det där snittet kört, de kommer ju aldrig ge mig ett där bara sådär.

Hur stor är chansen att förlossningen sätter igång så tidigt? Är min oro överdriven? Känner att jag mer och mer undviker att lämna staden vi bor i då jag är rädd för att allt ska sätta igång när jag inte är här.

• Svar på tråden Resa och risk för tidig förlossning
  • Långbenopluto

Jag hade inte åkt....

Men om du åker, har du kollat dina försäkringar så dom gäller OM du får barnet där? Även ev hemresa om barnet ligger i kuvös? Det är vansinnigt dyrt....

• Frankie Bean

Försäkringarna är det inga problem med, det har jag kollat. Är fobiskt rädd för en vaginal förlossning bara. Om jag inte hade känt så hade jag nog åkt.

• Tcswe

Vilken försäkring har du hittat som gäller för flygresor efter 32+0?

• Anonym (Have fun)

Jag tycker du ska åka!

Det är en väldigt liten % som föds så tidigt.

Är du annars frisk så borde det vara lungt!

Har du anledning till att föda tidigt? T.ex. om det hänt förr ifall du har fler barn, eller i släkten (t.ex.om din mamma fött prematur?), HF? Mm.

Har du inget sådant (läs ovan) så far iväg och ha skoj! Ännu är det många!! veckor kvar.

Have fun!

• Frankie Bean

Länsförsäkringar. Pratade med dem och de sa fram till samma vecka flygbolaget använder. Ryanair isf och de har till vecka 36 med intyg.

• Anonym (Hm)
    Frankie Bean skrev 2016-04-12 07:12:28 följande:

Länsförsäkringar. Pratade med dem och de sa fram till samma vecka flygbolaget använder. Ryanair isf och de har till vecka 36 med intyg.

MEN: Man måste skilja på vad försäkringen täcker och flygbolagens regler för enbart resor.  Få hemförsäkringar täcker nämligen hemtransport av för tidigt födda barn om man reser efter v. 26. Att flygbolagen tillåter dig att flyga är en helt annan sak. Att Ryanair låter dig flyga med intyg, hjälper föga om du föder prematurt i landet du befinner dig i, när hemförsäkringen inte ersätter kostnader för vård och transport av barnet.

/barnmorska (som diskuterar detta varje dag med resönskande gravida)
  • Frankie Bean

JO, jag har förstått det. Men enligt Länsförsäkringar täcks detta. Har som sagt redan pratat med dem.

• ikna
    Frankie Bean skrev 2016-04-12 11:22:24 följande:

JO, jag har förstått det. Men enligt Länsförsäkringar täcks detta. Har som sagt redan pratat med dem.

Jag var Länsförsäkringar och de täcker inget efter v 26+6, fick lägga våran resa i sommar 1 vecka tidigare just pga detta då vi hade flugit hem på 27+6. Så jag tror du har missuppfattat dom.
  • Frankie Bean

Men kära nån, det finns väl olika försäkringar? Jag vet vilka jag har och vad De täcker. I vilket fall var det ändå inte det jag undrade.

• ikna
    Frankie Bean skrev 2016-04-16 09:23:57 följande:

Men kära nån, det finns väl olika försäkringar? Jag vet vilka jag har och vad De täcker. I vilket fall var det ändå inte det jag undrade.

Fast jag har ju när jag tecknade försäkringen noggrant blivit lotsad genom alla dess försäkringar för gravida och vet därmed att någon sådan som täcker komplikationer osv vid resa efter vecka 26+6 inte existerar. Så ligger det till, svart på vitt.
  • Frankie Bean

Okej, det var onekligen tråkigt för dig. Jag spenderade en halvtimme på telefon med deras handläggare på Sos International som de använder och av honom fick jag andra svar än dig tydligen.

Antar att ni även diskuterade vad hemförsäkringen, deras reseförsäkringar osv innehöll och inte bara gravidförsäkringen?

• ikna
    Frankie Bean skrev 2016-04-16 11:30:05 följande:

Okej, det var onekligen tråkigt för dig. Jag spenderade en halvtimme på telefon med deras handläggare på Sos International som de använder och av honom fick jag andra svar än dig tydligen.

Antar att ni även diskuterade vad hemförsäkringen, deras reseförsäkringar osv innehöll och inte bara gravidförsäkringen?

Iom att det är hemförsäkringen som täcker resorna så är det ju den det går på, gravidförsäkringen har inget med resande att göra.
  • Frankie Bean

Oavsett så bekräftade handläggaren att mina försäkringar täckte nödlandning av plan, sjukhusvård för mig och barn, vård för komplikationer som kan uppstå fram till slutet av vecka 35 vilket i varje fall är efter att jag rest klart.

• Anonym (Hm)
    Frankie Bean skrev 2016-04-16 11:52:40 följande:

Oavsett så bekräftade handläggaren att mina försäkringar täckte nödlandning av plan, sjukhusvård för mig och barn, vård för komplikationer som kan uppstå fram till slutet av vecka 35 vilket i varje fall är efter att jag rest klart.

Men täcker hemförsäkringen transport hem med intensivvård? Har du kollat det? Det är ofta transporter som inte täcks. Haft flera patienter som blivit fast i länder för att barnet behöver neo-vård men inte kan transporteras hem pga kostnaden.
  • Frankie Bean

Nu börjar jag tröttna rejält! Jag ställde inte en fråga om försäkringar utan om risken för tidig förlossning.

Om man inte har något att tillägga i den frågan så avtackar jag mig övriga kommentarer.

• Anonym (Hm)
    Frankie Bean skrev 2016-04-16 12:13:19 följande:

Nu börjar jag tröttna rejält! Jag ställde inte en fråga om försäkringar utan om risken för tidig förlossning.

Om man inte har något att tillägga i den frågan så avtackar jag mig övriga kommentarer.

Men frågan du ställer kan ju omöjligen besvaras (iaf inte av lekmän!). Det räcker ibland med en urinvägsinfektion som kan ge sammandragningar, som i sin tur startar förlossningen. Vill du veta risker ska du prata med din BM/läkare på MVC som kan riskbedöma just dig. Och det är relevant att ställa sig frågan om vilket skydd man har om "olyckan" är framme utomlands. 
  • ikna
    Frankie Bean skrev 2016-04-16 11:52:40 följande:

Då vill jag veta vad du har för specialförsäkring!?
    Har mycket svårt att tro att ett försäkringsbolag skulle ta den risken att försäkra en gravid för resa fram till v 35, kostar ju otroligt mer än det smakar för bolaget och de skulle vid en nödlandning, sjukhuskostnader utanför EU och eventuell specialtransport hem säkerligen gå back med runt miljonen för en enda patient beroende på hur lång vårdtid det tar.

Men är du försäkrad som du säger vilket jag absolut inte tror, varför undrar du då ens om du bör åka? Det är väl bara att tuta och köra.
  • Frankie Bean
    Anonym (Hm) skrev 2016-04-16 12:18:46 följande:

Men frågan du ställer kan ju omöjligen besvaras (iaf inte av lekmän!). Det räcker ibland med en urinvägsinfektion som kan ge sammandragningar, som i sin tur startar förlossningen. Vill du veta risker ska du prata med din BM/läkare på MVC som kan riskbedöma just dig. Och det är relevant att ställa sig frågan om vilket skydd man har om "olyckan" är framme utomlands. 

Okej, men det var ju ändå det jag ville veta. Tänkte om det fanns statistik på detta? Har hittat litegrann men inget särskilt tydligt. Om risken är 5% så kanske jag åker men om den är 15% te.x så vågar jag inte.

Jag ska träffa barnmorskan på måndag och höra efter lite mer. Har aldrig haft en urinvägsinfektion men någon gång ska ju vara den första.

Angående skydd utomlands så är det så klart något man ska undersöka och försäkra sig om, men skrev tidigt att jag hade det och har sedan fått försvara mig i resten av tråden. När jag vet att jag är försäkrad blir det tröttsamt.
  • Frankie Bean
    ikna skrev 2016-04-16 13:16:58 följande:

Då vill jag veta vad du har för specialförsäkring!?

Har mycket svårt att tro att ett försäkringsbolag skulle ta den risken att försäkra en gravid för resa fram till v 35, kostar ju otroligt mer än det smakar för bolaget och de skulle vid en nödlandning, sjukhuskostnader utanför EU och eventuell specialtransport hem säkerligen gå back med runt miljonen för en enda patient beroende på hur lång vårdtid det tar.

Men är du försäkrad som du säger vilket jag absolut inte tror, varför undrar du då ens om du bör åka? Det är väl bara att tuta och köra.

Har du inte läst trådstarten? Där står det varför jag undrar.

Även var jag ska åka, inte utanför Europa.
  • ikna
    Frankie Bean skrev 2016-04-16 14:16:38 följande:
    Har du inte läst trådstarten? Där står det varför jag undrar.

Även var jag ska åka, inte utanför Europa.
    Det är rätt givet att ju närmare bf du kommer desto större risk är det att förlossningen sätter igång, dessutom vid resa och ev stress ökar den säkert och som ovan säger så krävs det inte mycket mer än en uvi för det.
    Har du fått planerat snitt pga eventuella komplikationer eller förlossningsrädsla så är det ju inte smart att åka utifall den sätter igång.
    Skulle hemskt gärna vilja veta vad för försäkring du har som gör att du kan resa så sent, för då ska jag prata med min försäkringsrådgivare då vi gärna vill åka med familjen på semester som det var tänkt från början. De kan ju inte ha olika slags försäkringar för olika personer tycker jag.
Svar på tråden Resa och risk för tidig förlossning