Inlägg från: Frankie Bean |Visa alla inlägg
  • Frankie Bean

Resa och risk för tidig förlossning

I vecka 32 är det egentligen meningen att jag och mannen ska resa till England och hälsa på släktingar en långhelg. Nu är det också så att jag fått ett snitt beviljat av humanitära skäl. Jag är livrädd att åka över, förlossningen startar och då är ju det där snittet kört, de kommer ju aldrig ge mig ett där bara sådär.

Hur stor är chansen att förlossningen sätter igång så tidigt? Är min oro överdriven? Känner att jag mer och mer undviker att lämna staden vi bor i då jag är rädd för att allt ska sätta igång när jag inte är här.

• Svar på tråden Resa och risk för tidig förlossning
  • Frankie Bean

Försäkringarna är det inga problem med, det har jag kollat. Är fobiskt rädd för en vaginal förlossning bara. Om jag inte hade känt så hade jag nog åkt.

• Frankie Bean

Länsförsäkringar. Pratade med dem och de sa fram till samma vecka flygbolaget använder. Ryanair isf och de har till vecka 36 med intyg.

• Frankie Bean

JO, jag har förstått det. Men enligt Länsförsäkringar täcks detta. Har som sagt redan pratat med dem.

• Frankie Bean

Men kära nån, det finns väl olika försäkringar? Jag vet vilka jag har och vad De täcker. I vilket fall var det ändå inte det jag undrade.

• Frankie Bean

Okej, det var onekligen tråkigt för dig. Jag spenderade en halvtimme på telefon med deras handläggare på Sos International som de använder och av honom fick jag andra svar än dig tydligen.

Antar att ni även diskuterade vad hemförsäkringen, deras reseförsäkringar osv innehöll och inte bara gravidförsäkringen?

• Frankie Bean

Oavsett så bekräftade handläggaren att mina försäkringar täckte nödlandning av plan, sjukhusvård för mig och barn, vård för komplikationer som kan uppstå fram till slutet av vecka 35 vilket i varje fall är efter att jag rest klart.

• Frankie Bean

Nu börjar jag tröttna rejält! Jag ställde inte en fråga om försäkringar utan om risken för tidig förlossning.

Om man inte har något att tillägga i den frågan så avtackar jag mig övriga kommentarer.

• Frankie Bean
    Anonym (Hm) skrev 2016-04-16 12:18:46 följande:

Men frågan du ställer kan ju omöjligen besvaras (iaf inte av lekmän!). Det räcker ibland med en urinvägsinfektion som kan ge sammandragningar, som i sin tur startar förlossningen. Vill du veta risker ska du prata med din BM/läkare på MVC som kan riskbedöma just dig. Och det är relevant att ställa sig frågan om vilket skydd man har om "olyckan" är framme utomlands. 

Okej, men det var ju ändå det jag ville veta. Tänkte om det fanns statistik på detta? Har hittat litegrann men inget särskilt tydligt. Om risken är 5% så kanske jag åker men om den är 15% te.x så vågar jag inte.

Jag ska träffa barnmorskan på måndag och höra efter lite mer. Har aldrig haft en urinvägsinfektion men någon gång ska ju vara den första.

Angående skydd utomlands så är det så klart något man ska undersöka och försäkra sig om, men skrev tidigt att jag hade det och har sedan fått försvara mig i resten av tråden. När jag vet att jag är försäkrad blir det tröttsamt.
  • Frankie Bean
    ikna skrev 2016-04-16 13:16:58 följande:

Då vill jag veta vad du har för specialförsäkring!?

Har mycket svårt att tro att ett försäkringsbolag skulle ta den risken att försäkra en gravid för resa fram till v 35, kostar ju otroligt mer än det smakar för bolaget och de skulle vid en nödlandning, sjukhuskostnader utanför EU och eventuell specialtransport hem säkerligen gå back med runt miljonen för en enda patient beroende på hur lång vårdtid det tar.

Men är du försäkrad som du säger vilket jag absolut inte tror, varför undrar du då ens om du bör åka? Det är väl bara att tuta och köra.

Har du inte läst trådstarten? Där står det varför jag undrar.

Även var jag ska åka, inte utanför Europa.
Svar på tråden Resa och risk för tidig förlossning