• hjelp95

Hjälp med fläskfile

Hej allihopa, idag ska jag lyxa till det med fläskfile men behöver lite hjälp.

Har köpt en avlång köttbit men kommer inte kunna äta upp den helt. Just nu är den vakuumförpackad och upptinad eftersom den låg i kyldisken i affären (inte frys).

Kan jag skära upp hela biten sen frysa in resten i bitar på 7-8 st??

Vad tror ni om det? Hjälp fort

• Svar på tråden Hjälp med fläskfile
  • Samir B

Skär så lite som möjligt i biten. Tina köttet i kylskåpet nästa gång du ska ta fram det. Stek köttet helt och skär upp det när du tillagat det, men glöm inte att köttet ska vila.
    Jag åt fläskfilé ikväll så här gjorde jag. Bryn köttet runt om och krydda efter smak, jag använde salvia. Stek färdigt i ugnen gärna låg temperatur i ugnen tills köttet är ca 70grader. Jag serverade med bulgur blandat med smörstekta grönsaker.
    Fläskfilén köpte jag på Eat! Ekoaffären Östermalmstorg. Grymt god förövrigt.
    Lycka till

• Aniiee

Så kan du göra OM du tillagar hela/alla bitar. Man ska inte frysa om råvaror.

Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • hjelp95
    Samir B skrev 2016-04-07 21:55:24 följande:

Skär så lite som möjligt i biten. Tina köttet i kylskåpet nästa gång du ska ta fram det. Stek köttet helt och skär upp det när du tillagat det, men glöm inte att köttet ska vila.
    Jag åt fläskfilé ikväll så här gjorde jag. Bryn köttet runt om och krydda efter smak, jag använde salvia. Stek färdigt i ugnen gärna låg temperatur i ugnen tills köttet är ca 70grader. Jag serverade med bulgur blandat med smörstekta grönsaker.
    Fläskfilén köpte jag på Eat! Ekoaffären Östermalmstorg. Grymt god förövrigt.
    Lycka till

Tack för tipset, jag skärde upp flera bitar och stekte smakade bra. 
    Aniiee skrev 2016-04-07 21:56:57 följande:

Lite sent påtalat kanske? Har skärt upp hela biten och fryst in ca 12 bitar 
  • Aniiee
    hjelp95 skrev 2016-04-08 00:46:11 följande:
    Tack för tipset, jag skärde upp flera bitar och stekte smakade bra. 
    Aniiee skrev 2016-04-07 21:56:57 följande:

Lite sent påtalat kanske? Har skärt upp hela biten och fryst in ca 12 bitar 
    Det heter skar, respektive skurit. Inte skärde och skärt. Du är 21 (antar jag) och 5.

Ja, vad tänker du göra åt ditt misstag nu?
    Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • hjelp95
    Aniiee skrev 2016-04-08 00:58:41 följande:
    Det heter skar, respektive skurit. Inte skärde och skärt. Du är 21 (antar jag) och 5.

Ja, vad tänker du göra åt ditt misstag nu?
    Blev du ledsen för att jag inte gjorde som du sa och nu måste du påpeka mina grammatiska fel för att kunna känna dig lite bättre? 

Misstag? 2 personer i tråden som sagt att det går bra att göra så. Litar på dom. 
Svar på tråden Hjälp med fläskfile