• Anonym (Hjälp!)

Snälla, hjälp mig!

Jag ska försöka göra en lång historia kort:

Jag träffade en man under några års tid. Vi bodde i olika delar av landet, cirka 40 mil emellan oss.

Jag blev gravid (visste ej om det), i samma veva tog vårt förhållande slut. Jag var ganska långt gången då jag förstod att jag var gravid. Jag talade om för killen att jag var gravid, men vi var båda överens om att vi inte var menade för varandra = vi ville inte fortsätta vårt förhållande.

Vi var på en abortklinik, fick veta hur långt gången jag var, fick abortprocessen berättad för oss, varpå vi båda sa att vi skulle behålla barnet.

Barnet föddes, pappan var med på förlossningen, pappan hälsade på då och då (cirka en gång i månaden) för att träffa sitt barn.

Umgänget har varit hattigt. Som värst blev det för cirka 1,5 år sedan, då pappan träffade en tjej som bor 70 mil från pappans bodtadsort (vilket är ännu längre från min bostadsort). Men innan han träffade henne så flyttade jag närmre pappans stad (för 3 år sedan, - numera bor vi cirka 14 mil ifrån varandra) - allt för vårt barns skull, för att få till ett mer kontinuerligt och naturligt umgänge.

Umgänget har ju som sagt avtagit väldigt under de 1,5 år som han träffat den där tjejen. Och pga jobbmöjligheter, skolalternativ, osv så har jag känt "vad gör jag i denna lilla "håla" när pappan ändå skiter i sitt umgänge, då kan jag lika gärna flytta tillbaka till min hemstad". Men det tillåter inte pappan (jag har ensam vårdnad, så jag gör ju vad jag vill, men jag drar mig från att flytta pga hans hot och hårda ord när en ev flytt kommer på tal).

Men nu ska HAN flytta till hans tjejs bostadsort (som ligger cirka 70 mil härifrån). Men jag får, enligt honom, ändå inte flytta tillbaka till min bostadsort (som ligger cirka 90 mil från pappans blivande bostadsort - dvs 20 mil extra).

Jag känner till mina lagliga rättigheter, men det är den moraliska biten; vad är rätt och vad är fel?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Snälla, hjälp mig!
  • Iowhannah

Nej herregud! Jag håller med Lena, om han flyttar så kan han omöjligt tvinga dig att inte göra detsamma! Visst, 20 mil är långt, men när det står emellan 70 och 90 mil så känns det som lite skit samma. Han verkar dessutom inte alls intresserad av att träffa sitt barn så han gör nog bara så där för att jävlas.

Så, för att svara på din fråga: det moraliskt rätta är att göra det du tycker krävs för att du och ditt barn ska få det så bra som möjligt.

• Anonym (Wildrat)

Det som är moraliskt riktigt är att du flyttar närmare ditt kontaktnät eftersom pappan ändå inte har regelbundet umgänge.

• Anonym (Hjälp!)

Tack så otroligt mycket för att ni tagit er tid att läsa och svara i tråden.

Skönt att ni är eniga också, då blir det genast mycket enklare för mig. Färre tveksamheter. :) Tack!

• Anonym (Mia)

Det moraliskt riktiga är att du väljer att bo där det är bäst för ditt barn. Varför ska du bo i en stad där inte pappan bor i närheten om du kan bo i en stad där ditt barn har närhet till sin släkt (som jag gissar)?
    Helt rätt moraliskt att flytta till din hemstad tycker jag.

• Anonym (T)

Flytta! Du har all rätt att må bra. Han bryr sig ju tyvärr inte så mycket :(

• Physalis

Tycker du ska tänka på sitt eget mående. Om du är nöjd och glad så får ditt barn det bättre.

Du har gjort uppoffringar för hans skull med råge, medans han gör vad han själv har lust med.

Sätt ner foten och lev ditt liv.

Vill han bo nära får väl han flytta, som inte verkar ha ett behov att leva på en särskild plats (till skillnad från dig) eftersom han flyttar så långt åt olika håll hela tiden.

Svar på tråden Snälla, hjälp mig!