• MoaElis

Varför började det brinna?

Jag har lite av ett barndomstrauma som satt spår i mig som jag tänkte försöka gå till botten med. Det var så att jag tänkte göra potatis i ugn när jag var runt 10 år. Jag la ett bakplåtspapper med några potatisbitar på+olivolja och satt in i ugnen. Gick sedan därifrån och när jag kom tillbaka brann det i ugnen...

Sedan dess har jag fått för mig att det var oljan som gjorde det så jag har en fobi för att använde det typ. Ja, egentligen är jag rädd att det ska brinna så fort jag har något i ugnen. (Läs:även om jag egentligen vet att det inte kommer att göra det) Men alltså, det kan väl inte ha varit oljan? Det ska man ju kunna använda. Någon som har någon tanke om varför det började brinna?

• Svar på tråden Varför började det brinna?
  • Nyfikna72

Förmodligen mest tiden skulle jag tro, ingen av dessa saker självantänder med normal tillagningstid.

• Fia 28

Jag har varit med om att bakplåtspapper tagit eld i ugnen, men då tog det i taket på ugnen (där det antagligen är extra varmt).

• Speakers Corner

Kan det ha varit gammal olja som återanvändes, som kanske hade spor av rester från tidigare användning i sig som kunde få det att börja brinna.
    Jag har förstått att om man återanvänder olja så ökar det risken för självantändning men ny olja behöver du inte vara rädd för.

• MoaElis

Men det var inte bränt eller ens klart. Jag har för mig att jag gjorde efter ett recept. Jag skulle inte tro att oljan var gammal, så det är konstigt...

• mammatill6

Eller så va det inte bakplåtspapper utan smörgåspapper. Ser ungefär likadant ut men tål inte värme.

• Jeltzin

Med största säkerhet var det bakplåtspapperet, har själv varit nära att få en brand i ugnen på så sett..

• MoaElis

Hm ja jag har också tänkt på att det var pappret, samtidigt om det var bakplåtspapper ska det ju tåla värme. Men jag ska försöka släppa att det var oljan så jag kan börja laga mat med det, hehe..

Svar på tråden Varför började det brinna?