• Sparklycake

Folsyra intas i samband med mat?

Hej. Jag har tagit folsyra i ca en månad nu (försöker bli gravid). Det står på folsyra-asken att de ska intas i samband med måltid. Hur viktigt är det? Jag glömmer ofta att ta den när jag äter och kommer sen på det och tar den ändå, magen är kanske inte tom men det har ofta gått någon/några timmar sedan jag åt. Min fråga är, får inte tabletterna någon effekt om man inte tar de med mat? Har jag tagit det helt i onödan eller tar kroppen upp det ändå? Har försökt googla men hittar inget svar :(

• Svar på tråden Folsyra intas i samband med mat?
  • Linnis92

Effekt har det nog, oftast så vill dom att man tar i samband med mat för att slippa ett eventuellt illamående :)

• emmsing
    Sparklycake skrev 2016-04-09 15:49:41 följande:

Hej. Jag har tagit folsyra i ca en månad nu (försöker bli gravid). Det står på folsyra-asken att de ska intas i samband med måltid. Hur viktigt är det? Jag glömmer ofta att ta den när jag äter och kommer sen på det och tar den ändå, magen är kanske inte tom men det har ofta gått någon/några timmar sedan jag åt. Min fråga är, får inte tabletterna någon effekt om man inte tar de med mat? Har jag tagit det helt i onödan eller tar kroppen upp det ändå? Har försökt googla men hittar inget svar :(

Är ingen läkare men jag äter folsyra och har aldrig tänkt på att äta de med mat. Min läkare sa inget om att man behöver de! Hon sa bara att jag skulle fortsätta med mina andra mediciner och ta folsyran samtidigt. Så hon hade sagt till mig om man var tvungen att äta.

Som med många tabletter så rekommenderas de att äta i samband med att man ska ta tabletten! Men det är för att man inte ska må illa :)
Svar på tråden Folsyra intas i samband med mat?