• Anonym (Afodill)

Starta utredning

Vi ska också påbörja en utredning. Vi har försökt ca. 1år 1 mån.

Tog första kontakten med mottagningen idag (vårdcentralen hänvisade oss direkt till en fertilitetsklink) och har fått ett besök bokat om 6 veckor, vilket var första lediga tiden (!!??) Vi ska fylla i några papper och ta med oss dit och jag skulle även ta med ett urinprov... Vad har ni fått för instruktioner inför första besöket?

• Anonym (Afodill)
    Malin 845 skrev 2016-04-20 15:05:05 följande:

Oj vad snabbt det gick då! :) ofta får man vänta upp till 6 månader innan man får komma till en fertilitetsklinik.

Vi fick vänta en månad efter vi ansökt om hjälp till att de ringde :). Och då ca 1,5 månad innan utredningssamtalet den 19/5 pga brist på tider. Men ändå snabbt! :). Får antagligen hem papper att skriva i, men både jag och sambon skickade elektroniskt till gyn med mycket info innan :). Kanske blir mer dock.

Å jag som tyckte det var sjukt lång tid att vänta 6 veckor ???? Men det är väll så med sjukvården att det är långa väntetider. Som tur är har jag aldrig haft så mycket med vården att göra tidigare mer än vanlig vårdcentral och så och där brukar man ju få tid ganska snabbt

Vi har tid 31/5 så du får gärna skriva och berätta om vad som hände på ert första besök!
  • Anonym (Afodill)
    Malin 845 skrev 2016-04-21 10:33:06 följande:

Hehe ja till mig sa gyn att jag och sambon får hjälp otroligt snabbt, en månad efter vi ansökte ringde dem :). Men beror säkert på att jag inte har ägglossning och väldigt glesa menstruationer samt att sambon är operera "där nere" och kan påverka fertiliteten.

Absolut informerar dig om hur det gick och vad vi pratade om :). Vart bor du? Jag bor i Jönköping :)

Min sambo är också opererad "där nere" och han oroar sig för att det är det som ställer till det. Inte så roligt när han är den som längtar allra mest efter barn

Vi bor utanför Borås
  • Anonym (Afodill)

Hej! Nu har vi varit på vår första träff med läkaren. Vi hade med oss hälsodeklarationer som vi fyllt i i förväg och ett urinprov från mig. Jag fick även genomgå en undersökning med ultraljud och provtagning med "topps" och sedvanlig gynekologisk kontroll. Jag fick även en remiss till att lämna blodprov, två rör, vilket han ville att jag skulle åka och göra redan idag pga att min mens beräknas komma (eller förhoppningsvis inte) på torsdag. Min sambo fick även han en remiss för att lämna in ett spermaprov.

Ingenting av det som kontrollerades/kom fram idag tyder på att vi inte skulle kunna bli gravida i alla fall och det är ju bra

Nu ska vi väll invänta svar från blod och spermaprov och så får vi se vad som händer sen

Svar på tråden Starta utredning