• nonstop2010

Koloskopi, hjäääälp !!

Vet inte om detta är rätt kategori egentligen men.. ska göra en koloskopi nästa vecka och håller på att noja sönder här hemma. Fyfan. Har tid för koloskopin 10.45 och ska vara på mottagningen 20 min innan. Har fått hem recept på picoprep och papper där det står att jag ska dricka första "drinken" 16.00 dagen innan. Sedan att jag ska dricka nästa 05-06 samma dag som undersökningen. Vaf*n , hinner jag ens springa på muggen klart då? Läst runt lite på nätet och på de flesta sidor står där att har man tid innan 12 så dricker man allt dagen innan, och om man har tid för undersökning efter 12 får man även dricka på morgonen. Nån som har nån erfarenhet av detta ?!

• Svar på tråden Koloskopi, hjäääälp !!
  • Anonym (H)

Tror du är rätt safe. Sista drinken rinner typ ut innan man druckit upp den. Fritt flöde.

• Anonym (Tom)

Det finns inte mycket kvar efter första vändan så du behöver inte oroa dig.

• Anonym (funkar)

Det funkar. Har gått igenom det där en gång. Ingen höjdare varken smörjan man dricker eller koloskopin, men heller inte så jobbigt som man kan tro.

• nonstop2010

Får försöka lita på er. Jag har gjort koloskopi 2 ggr tidigare (många år sen dock) men då har jag druckit laxabon. Och bara dagen innan undersökning för under dom undersökningarna har jag fått sova.... så denna gången är det helt nytt liksom ????

• Anonym (Chew)

När jag skulle göra koloskopi tog jag alla doser kvällen innan. Första dosen kände jag ingenting av mer än lite kramp i magen. Andra dosen som jag tog sent på kvällen satte verkligen fart på magen. Efter den fick jag springa på toaletten hela natten. Det var först sen morgon jag kände mig "tömd", en stund innan jag behövde åka in. Hur effekten blir är nog olika för alla men ring och fråga om du inte kan ta andra dosen på kvällen istället. Allting ska trots det "ut" och eftersom man inte ska äta någonting ändå så borde det inte spela någon roll när man tar den. Jag skulle inte heller våga åka till sjukhuset den morgonen om jag tog en dos laxerande så nära inpå.

• nonstop2010

Vilken tid hade du för koloskopin? Äntligen nån som förstår min oro känner jag nu ! Haha

• Anonym (Chew)
    nonstop2010 skrev 2016-04-09 23:27:57 följande:

Vilken tid hade du för koloskopin? Äntligen nån som förstår min oro känner jag nu ! Haha

Har för mig att det var vid 11 men minns inte exakt. Varför ska du göra koloskopi förresten? 
  • nonstop2010

Haft problem med magen i 12 års tid med hemska buksmärtor och diarrér. Dom satte diagnos ibs för 6 år sen men tror inte det stämmer. Har nu haft en sådan kass period att jag gått ner ca 12 kg. Träffade min läkare som skickade remiss till medicinmottagningen omgående. Hoppas dom hittar något denhär gången.

• Anonym (Chew)
    nonstop2010 skrev 2016-04-10 07:38:59 följande:

Haft problem med magen i 12 års tid med hemska buksmärtor och diarrér. Dom satte diagnos ibs för 6 år sen men tror inte det stämmer. Har nu haft en sådan kass period att jag gått ner ca 12 kg. Träffade min läkare som skickade remiss till medicinmottagningen omgående. Hoppas dom hittar något denhär gången.

Vilken plåga! Jag gick själv länge utan diagnos tills jag fick Ulcerös Kolit. Hoppas de hittar det som inte står rätt till. 
  • nonstop2010

Hoppas också att jag får nån bukt med dethär snart. Oerhört påfrestande :( hur länge gick du innan du fick din diagnos?

• Anonym (Gjort drt)

Det kommer bara rinna rent vatten ur dig ftån och med ngra timmar efter första drinken.

• Anonym (Lilla My)
    nonstop2010 skrev 2016-04-09 22:48:10 följande:

Vet inte om detta är rätt kategori egentligen men.. ska göra en koloskopi nästa vecka och håller på att noja sönder här hemma. Fyfan. Har tid för koloskopin 10.45 och ska vara på mottagningen 20 min innan. Har fått hem recept på picoprep och papper där det står att jag ska dricka första "drinken" 16.00 dagen innan. Sedan att jag ska dricka nästa 05-06 samma dag som undersökningen. Vaf*n , hinner jag ens springa på muggen klart då? Läst runt lite på nätet och på de flesta sidor står där att har man tid innan 12 så dricker man allt dagen innan, och om man har tid för undersökning efter 12 får man även dricka på morgonen. Nån som har nån erfarenhet av detta ?!

Jag fick inte samma läkemedel, men samma instruktioner: Börja kvällen innan och sedan även på morgonen. Hade en tid runt lunch ungefär. Kan säga att det gick alldeles utmärkt med drycken. Det som kom på morgonen var typ vatten och det var över otroligt fort eftersom tarmen redan var tom, typ. Jag liksom bara skickade ut vätskan, sen var det klart. Liksom en sista genomspolning... (Däremot hade min kropp lärt sig att det där inte var bra för den, jag fick ner sk*ten på kvällen - men på morgonen satte kräkreflexen in och jag fick kämpa hårt för att inte spy upp alltihop...)
  • nonstop2010

Tackar er alla för era svar och att ni tagit er tid! Jag kanske oroar mig för mycket i onödan.. passar på med en fråga till bara för det ;) hur lång tid tar det efter första drinken innan det sätter fart? Förstår att det är individuellt, men på ett ungefär kanske?

• Anonym (Lilla My)

Jag är nog fel person att svara på din sista fråga. Min mage satte fart som bara den 15 min innan jag drack första drinken. Förmodligen av ren nervositet...så jag bodde redan på muggen. Sedan tog det max en halvtimme innan jag fick lite magkramper och skickade ut det som kom från drinken också...

• Anonym (Gjort drt)

För mig tror jag det tog ca två timmar. Hade en långresa med bil framför mig och stannade och tog första på en bensinstation. Hann hem på sekunden hahaha

Svar på tråden Koloskopi, hjäääälp !!