• Noran

Hur mycket skärmtid när kompisarna är här?

När vi är själva hemma sätter jag ju reglerna hur mycket skärmtid det blir. Vi har inga fasta tider utan det som gäller är att barnen ska fråga innan dom sätter dig med dataspel, telefon, youtube eller liknande. Ofta blir svaret att något ska göras först, t.ex. läxan eller ta hand om tvätten. Är det fint väder vill jag att dom är ute ett tag först. 

Men när kompisar är här hur gör man då? Brukar ni säga att dom måste göra något annat först innan det blir skärmtid? Hur länge? Eller får dom spela direkt när dom kommer? Bryter ni efter ett tag? 

Om jag inte säger något kan dom lätt hänga vid skärmen hela dagen. Byta en skärm mot en annan. 

• Svar på tråden Hur mycket skärmtid när kompisarna är här?
  • Alexi

Diskuterade just det där med en kompis förälder häromdagen. Vi brukar nämligen tycka att dottern inte ska sitta framför skärm när hon har kompis här, vi vill att de umgås och leker då. De kanske får sitta med ipad någon halvtimma i början eller slutet men inte mer.

Sen hade dottern varit hemma hos kompis och där suttit och spelat tvspel flera timmar och det kändes inte så bra.

• Noran

Ska kanske Tillägga att sonen är 11. Så dem leker i Princip inte alls längre. Jag är också nog med att alla är delaktiga. Så att inte en spelar medan dom andra tittar.

• Fru Ve

Svår fråga. Min son är 8 och vi har "skärmdagar" hemma då det är OK att spela och titta på Youtube, 4 dagar/vecka. Hur mycket tid barnen får sitta dessa dagar beror lite på övriga aktiviteter samt väder. Om sonen leker med en kompis på "icke-skärmdag" och de vill spela så får han i så fall byta bort en annan av sina skärmdagar. Och jag tillåter inte att de sitter en hel dag och spelar. Utan de får varva mellan spel och andra aktiviteter. De brukar bygga Lego eller gå ut och hoppa studsmatta. Jag har också köpt bandymål och bandyklubbor nu åt mina barn så de ska ha mer att göra utomhus.

Noran: lite svårare om barnen är 11 år. Men de kan väl gå ut och spela fotboll/bandy eller cykla? Spela vanliga sällskapsspel? Jag skulle iaf kräva att de gjorde annat än att bara sitta och spela på dator eller ipad.

• micjos

Vi försöker hålla på 0h när de är med vänner. Ibland får de spela tv-spel men väldigt sällan, tycker också det är viktigt att de lär sig umgås och leka. Min yngsta dotter, 11år har en kompis som sitter vid sin mobil jämnt när hon är där, det har gjort så att min dotter gått hem för hon vill leka och umgås.

• amalie79

Vi lägger oss inte i vad barnen gör när de har kompisar här. Bara om de är bägge barnen hemma, lillebror tar gärna över storebrors kompisar annars när de upptäcker att han är "roligare" typ.

• Fru Ve
    amalie79 skrev 2016-04-11 16:54:01 följande:

Vi lägger oss inte i vad barnen gör när de har kompisar här. Bara om de är bägge barnen hemma, lillebror tar gärna över storebrors kompisar annars när de upptäcker att han är "roligare" typ.

Men är dina barn sådana som gärna gör annat än att spela då? Mina barn har förmåga att verkligen kunna bli klistrade hur länge som helst vid skärmar och fick de välja själva skulle de lätt sitta all vaken tid på helger och eftermiddagar. Så vi måste ha styrning och begränsning. Jag försökte under jullovet att släppa det fritt med förhoppning att de skulle tröttna och vilja göra annat men det fungerade inte alls. De ville bara spela och absolut inte gå ut.
  • Noran
    micjos skrev 2016-04-11 16:44:45 följande:

Vi försöker hålla på 0h när de är med vänner. Ibland får de spela tv-spel men väldigt sällan, tycker också det är viktigt att de lär sig umgås och leka. Min yngsta dotter, 11år har en kompis som sitter vid sin mobil jämnt när hon är där, det har gjort så att min dotter gått hem för hon vill leka och umgås.

Det kan ju vara väldigt socialt att spela. Sist dom var här fick dom spela 3 h, men det var lite speciellt. Då hade sonen bjudit 3 st speciellt för att dom skulle spela ett visst spel som dom alla 4 kunde vara med på. Dom skrattade och man hörde att alla var engagerade så svårt att avbryta dom då. Vill ju att dom ska ha kul när dom är här.  
  • Noran
    Fru Ve skrev 2016-04-11 16:57:51 följande:
    Men är dina barn sådana som gärna gör annat än att spela då? Mina barn har förmåga att verkligen kunna bli klistrade hur länge som helst vid skärmar och fick de välja själva skulle de lätt sitta all vaken tid på helger och eftermiddagar. Så vi måste ha styrning och begränsning. Jag försökte under jullovet att släppa det fritt med förhoppning att de skulle tröttna och vilja göra annat men det fungerade inte alls. De ville bara spela och absolut inte gå ut.
    Så är mina med. I alla fall äldsta. 
  • pigglet

Vill helst inte att de sitter alls när de har kompisar. Och det funkar bra för de äldre, 12 o 13 år. De är inte så intresserade/beroende av skärmar.

9-åringen är det värre med. Han och hans kompisar (vissa) har också mer som mål med umgänget just att spela, de planerar att träffas just för att spela. Känns trist, tycker jag.
    Så de brukar få spela en stund, allra max 1 timme. Sedan får de hitta på annat.

Svar på tråden Hur mycket skärmtid när kompisarna är här?