• Anonym (ångest)

Mår dåligt pga chefen

Jag började på mitt första jobb för ca 7 månader sedan, och tyvärr hade jag otur med att få en chef som inte riktigt var lämplig för jobbet. Hen är väldigt otrevlig och säger upp människor stup i kvarten trots att det är brist på personal. Hen använder härskartekniker som exempelvis "Lilla gumman"... Det största problemet vi känner är just nu handlar om att man inte har rätt att vara sjuk. Det är i alla fall våran känsla. När någon är sjuk ifrågasätter hen det,ringer,mejlar och det är verkligen helt fruktansvärt. Förra månaden gjorde hen en utmaning/tävling som gick ut på att ingen skulle vara sjuk. Det funkade uppenbarligen inte så nu har hen kallat alla på möte (enskilt) det kommer handla om att en måste ha sjukintyg från första dagen och att vi ska skriva på papper för detta. Vissa har varit sjuka mycket (vilket jag visserligen förstår på den arbetsplatsen, tror mycket handlar om dåligt mående)...

Men jag har endast varit sjuk 1 gång. Fick dock feber bara jag hörde om det här, för det är ju en trygghet som försvinner när en inte får vara sjuk och kanske, eller förmodligen, i framtiden måste ta sig till jobbet och gå igenom en hel dag och må skit. Vem orkar ta sig till en läkare. Jag letar nya jobb men det är svårt och jag mår inte heller så bra psykiskt. Får det verkligen gå till såhär? Det känns skit.

• Svar på tråden Mår dåligt pga chefen
  • Mr Obvious

Finns det kollektivavtal som reglerar när sjukintyg ska lämna är det det som gäller. Annars har arbetsgivare rätt att begära sjukintyg tidigare än 8:e sjukdagen om det finns "särskilda skäl". Det verkar det inte göra i det här fallet, men bråka inte om det ännu. Vänta och se vad som händer. Kravet måste vara skriftligt, så ni kan strunta i det så länge det bara är muntligt. Kommer det ett skriftlig krav som han vill att ni skriver på så se till att du får en kopia! När du har ett sådant papper i din hand kan det finnas anledning att kontakta fack, försäkringskassan eller andra. Tills dess, ta det lugnt och strunta i kravet på sjukintyg tills 8:e sjukdagen.

• Anonym (Wildrat)

Du måste inte heller träffa läkare för sjukintyg. Jag har ringt vårdcentralen och fått intyg hemskickat utan att träffa nån och det har inte varit nåt problem.

• Anonym (M)

Kontakta facket säger jag också... Nu vet jag inte om det är olika för olika avtal men rent generellt har arbetsgivaren rätt att kräva intyg när du varit borta vid 6 tillfällen under 6 månader men tanken med det är ju att man ska göra en rehabiliterings plan inte att skrämma folk till att inte vara hemma.. Så prata med facket hur chefen är som.. Gärna konkreta bevis, spara sms om dom är ifrågasättande, mobilsvat allt sånt...

Jag hade en chef som ringde och ifrågasatte varför man var hemma... Lät det gå till mobilsvar varje gång så jag hade bevis till facket och högre chef

• Anonym (Lena)

Har redan startats en tråd om detta för ett tag sedan.

Fick du inga bra råd där, TS? Har du inte  kontaktat facket eller skyddsombudet om detta?

• Anonym (ångest)
    Anonym (Lena) skrev 2016-04-10 11:46:11 följande:

Har redan startats en tråd om detta för ett tag sedan.

Fick du inga bra råd där, TS? Har du inte  kontaktat facket eller skyddsombudet om detta?

Nja, det var ju bara om "tävlingen". Jag visste inte om de har rätt att kräva intyg eler inte, därav frågan. Vad gör facken för något då? Många har haft kontakt med facket vet jag, men det blir ju liksom inte bättre eller någon ändring på något. 

Men de har alltså bara rätt till det om en varit sjuk 6 gånger på 6 månader, eller? Jag har som sagt bara varit sjuk 1 gång. Och det känns rätt uppenbart att hen är ute efter att skrämma människor från att vara hemma.

• Mr Obvious
    Anonym (ångest) skrev 2016-04-10 13:57:38 följande:

Nja, det var ju bara om "tävlingen". Jag visste inte om de har rätt att kräva intyg eler inte, därav frågan. Vad gör facken för något då? Många har haft kontakt med facket vet jag, men det blir ju liksom inte bättre eller någon ändring på något. 

Men de har alltså bara rätt till det om en varit sjuk 6 gånger på 6 månader, eller? Jag har som sagt bara varit sjuk 1 gång. Och det känns rätt uppenbart att hen är ute efter att skrämma människor från att vara hemma.

Så länge du inte fått ett skriftligt krav på artt lämna sjukintyg tidigare än 8:e sjukdagen kan du strunta det. Får du ett sådant skriftligt krav visar du det för facket. Det måste finnas "särskilda skäl", t.ex mycket sjukfrånvaro, men det har ju inte du.
  • Anonym (ångest)

Mötena om frånvaro/förstadagsintyg som vi skulle ha imorgon är inställda pga att chefen är sjukskriven. Det var ju ändå lite komiskt.. Hoppas hen slutar så vi får någon annan, men det är kanske önsketänkande.

Svar på tråden Mår dåligt pga chefen