Inlägg från: Anonym (osäker ts!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (osäker ts!)

    Lägga föräldraledigt storhelger, fastän man inte kan nekas..? Hur gör ni?

    Anonym (:() skrev 2016-04-10 18:22:51 följande:

    Jag har fem barnbarn. Den yngste är bara 2 månader, den äldsta är 9 år.  Mina barn, som är lite utspridda över landet, kommer hem vartannat år till jul. Deras respektive har ju också familjer som vill träffa dem och deras barn så vartannat år kommer alla mina barn hem med sina barn. Men jag har ännu inte haft förmånen att fira en ledig julhelg tillsammans med dem sen första barnbarnet föddes för nio år sedan.
    Varför? För att mina unga kollegor som har små barn som de träffar varje dag under året, inte vill se eller förstå att även en farmor/mormor skulle vilja vara ledig en jul ibland för att få träffa sina visserligen vuxna barn och deras barnbarn. Det sker inte ofta att alla samlas under en helg.
    Min äldste son och hans familj bor 157 mil ifrån oss. De träffar jag i bästa fall 2ggr per år. Jag försöker få ledigt på barnbarnets födelsedag, för att inte hon ska känna sig osedd av oss, men det är sannerligen inte lätt. Och nej, det går inte att flyga från punkt a till punkt b, det är byte på Arlanda och sedan hyrbil den sista biten. Resan dit tar nästan en hel dag, samma som resan hem så man måste vara ledig 3 dagar för varje besök. De andra fyra barnbarnen bor på andra håll, lite närmare, men ändå tillräckligt långt för att det krävs minst en övernattning.
    Jag älskar dem, men ser dem alldeles för sällan. Med personalbristen inom vården idag är det nästan omöjligt att få ledigt ens en vanlig helg.

    När mina barn var små hade vi ett bra samarbete på avdelningen. Alla storhelger lyftes ur det ordinarie schemat och så fick man önska. Ingen trampade över de andra utan vi försökte samarbeta och kompromissa så att även de som inte hade egna småbarn hade en möjlighet att fira en storhelg med sina familjer.
    Det finns också kollegor som inte har barn eller barnbarn, men ändå har syskon, föräldrar och släkt som de tycker är viktiga för dem.

    Jag är säkert en gammal surkärring, men jag tycker att dagens unga ofta är förfärligt egoistiska och vägrar se att andra har samma eller liknande behov som de själva. De går alltid första, oavsett. De är ovilliga att diskutera och kompromissa "inte mitt problem" är svaret man får om man försöker prata med dem.

    Så, alla ni som konsekvent hävdar er lagliga rätt till föräldraledighet,  och klagar över att era barns far och morföräldrar inte är tillräckligt närvarande...... Det finns mer än en anledning till det.


    Detta är ju förfärligt sorgligt! Men har du verkligen jobbat varenda jul? Turas de som inte lägger FL om? Det är ju ett arbetsgivarproblem, i grunden. Och alla som säger att jag ska byta jobb, vill inte du det? Om det är så förfärligt som du beskriver det? 

    Jag upplever också att det har blivit mer "min rätt!" de senaste åren. Folk är mer pålästa och har slutat vara så jäkla uppoffrande. Vill vården har folk, då får de betala, liksom. Min man är röntgenläkare, och har 1500 kr/h + lön vid storhelger. Då känns det liksom värt det...
  • Anonym (osäker ts!)
    Anonym (?) skrev 2016-04-10 21:48:26 följande:
    Nä vi behöver inte jobba alla storhelger sen heller för det funkar inte så på min arbetsplats . Dessutom har jag ca 6 år kvar att plocka fp på alla lov o storhelger o efter dom 6 åren kanske jag inte ens jobbar inom detta
    Så tänker jag med, jag är knappast kvar om 5-6 år!
  • Anonym (osäker ts!)
    Lioness13 skrev 2016-04-11 19:31:34 följande:
    Visst finns den! Men har man valt ett yrke där det ingår att jobba storhelger får man räkna med det. Och ja, jag skiter i andras barn.
    Precis som att vi med barn inte bryr sig vem chefen låter jobba jul ;) Det är ju ett chefsproblem. 
  • Anonym (osäker ts!)

    Har varit svårt att hinna läsa allt, men jag har försökt. Pratade med en massa småbarnsföräldrar och de flesta skulle lägga FL om det var mer accepterat. Gick iaf till chefen i fredags och sa att detta med att "ställa upp" är ett chefsproblem, att man ska få lägga FL om man vill, att jag knappast är ensam om att vilja det. Hon blev nog lite förvånad över min uppriktighet, men sa inte så mkt mer. Har nu iaf 8 kollegor som lagt FL midsommar (vårt lokala avtal säger 2 mån innan, kollade upp det). Får väl se hur chefen löser det, det finns ju massa nyexade som börjar i juni!

  • Anonym (osäker ts!)
    Anonym (Storhelgsjobbande förälder) skrev 2016-04-17 21:24:35 följande:
    Hade inte du slutat skriva i den här tråden (inlägg #588)?

    På min tidigare arbetsplats blev den som utnyttjat FL och kört över alla andra ifrågasatt av kollegor. Hen fortsatta dock hävda sin rätt och ansåg att andra fick ställa upp för hen "hade ju barn". När hens barn sedan fyllt nio år och hen försökte byta till sig ledigt för att åka med på skolutflykt med barnet gick det, hrm, inte så bra... Det var ingen som var villig att byta med hen. Likaså lucia samma år och julhelgen.

    Vi övriga föräldrar som inte spelat ut FL-kortet för att trumfa andra hade aldrig något problem att byta till oss ledigt på skolavslutningsdagar osv. Tänk, vad konstigt ändå...
    Det där är ett teoretiskt problem för mig. Jag tror knappast jag är kvar på samma arbetsplats om fem år. Det sällan lönepåökt av att gå på samma sjukhusavd, så då kommer jag söka mig någon annan stans. 
  • Anonym (osäker ts!)
    Anonym (Mjodå) skrev 2016-04-18 07:18:19 följande:
    Jag skrev det i ett inlägg förut. Folk ledsnar ur. De som lägger fl i samband med storhelger/semestrar är ofta samma personer som är borta HELA tiden. Det är "sjukfrånvaro" och "vab"/vab så fort det är obekvämt att jobba (helger/kvällar osv) och de ställer ALDRIG upp när en annan behöver tex byta ett pass eller så..
    Men jag är faktiskt inte sån. Jag hade en kollega som aldrig bytte fredagar, för att hon "av princip" aldrig jobbade fler fredagar än hon behövde. Fredagsmyset var heligt. Sådana kollegor är nog mer störande (eftersom man ju oftare behöver vara ledig fredagkvällar än en storhelg) än de som lägger FL tex jul som är en gång om året. 
  • Anonym (osäker ts!)
    Anonym (?) skrev 2016-04-18 10:34:50 följande:
    Hur många scheman är lagd så att alla har lika mycket av varje skift ?
    Inte nån här då vi kör med timecare
    Vi ska lägga 2 kvällar/v. Om nån får 1 eller 3 spelar inte så stor roll, det brukar lösa sig. 
  • Anonym (osäker ts!)
    Anonym (Storhelgsjobbande förälder) skrev 2016-04-18 09:49:46 följande:
    Du är ju visst sån! Tänker bara på dig själv och skiter i vilka konsekvenser det har för andra.

    Vad gäller din fd kollega så förstår jag inte hur du kan säga att hen skulle vara värre? Ni hade ett schema där hen troligen hade lika många fredagar som ni andra (alt. arbetade andra tider som också ansågs obekväma) och så länge hen tog sin del av de mindre lockande arbetspassen hade hen väl full rätt att säga nej om ett byte inte passade.

    Det är stor skillnad att göra sina pass och vara ovillig att byta (fyrkantigt ja, men ändå acceptabelt) och att lägga in om FL varje storhelg och då skita i att dina kollegor, precis som du, har saker de vill göra och människor de vill passa på att träffa när "alla andra" är lediga.
    Anonym (Storhelgsjobbande förälder) skrev 2016-04-18 09:40:12 följande:
    Så talar en fullfjädrad egoist "ser jag inte att det ger några konsekvenser för MIG så fortsätter jag att köra över andra".

    Ledsamt att se att så många oempatiska personer arbetar i vården.

    Att sätta familjen först är inte egoistiskt. På mina tidigare arbetsplatser har det som sagt aldrig varit problematiskt med FL. Och man kör inte över någon annan. Det har inget med vårdande att göra, så blanda inte ihop arbetsinsatsen. Jag jobbar gärna sportlov, påsklov, så de med större barn kan åka, men det räknas inte?
  • Anonym (osäker ts!)
    Anonym (Storhelgsjobbande förälder) skrev 2016-04-18 11:11:41 följande:
    Då så, vad var då problemet med kollegan som jobbade sina timmar men inte ville byta till sig fler obekväma tider?
    Det där med att hjälpa varandra som många säger. Om ngn vill vara ledig en fre, ställde hon aldrig upp. Det kan ju också grusa ett maskineri. Eller som en kollega som fick sommarvik, men lade FL 4 v i juli-aug. 
  • Anonym (osäker ts!)
    Anonym (?) skrev 2016-04-18 11:19:38 följande:
    Varför ta in en sommarvik som är ledig halva tiden ?
    Som sagt, anställd i april, ansökte om FL juli-aug. Det kunde ju chefen omöjligen veta innan. 
Svar på tråden Lägga föräldraledigt storhelger, fastän man inte kan nekas..? Hur gör ni?