• scanmia

Vikt som går upp och ner under dagen

Så jag har de senaste dagarna vägt mig en himla massa gånger, för vi håller på att packa resväskor och måste väga dem på vår personvåg med en person som håller.

Så min vikt varierar nästan 4 kg över en dag! Det är ju jättemycket. Hur mycket skulle man säga att man vägde om någon faktiskt ville veta? Typ 55 kg plus-minus 2 kg, låter ju rätt knäppt...

Och om man skulle räkna ut BMI eller hur dosering av medicin baserat på vikten? Vilken är ens riktiga vikt?

Självklart gör det skillnad om man har kläder på eller ej, men när jag blev vägd så att säga inom vården när jag var gravid, så var det aldrig någon som bad mig ta av mig några kläder innan de gjorde det.

Och hur gör folk som bantar? Ibland hör man ju folk som säger att de har gått ner ett halvt kilo. Hur vet de att de har gått ner i vikt och inte bara varit och kissat?

• Svar på tråden Vikt som går upp och ner under dagen
  • IsDimma

Väger man sig på morgonen (efter sömnen) brukar vikten diffa väldigt lite.

• Vickan I

Man får försöka göra det så likt vid varje vikttillfälle. Därför man ofta rek att inte väga sig oftare än en gång i veckan och då ex alltid fre morgon när man vaknat, efter man kissat. Annars kan det som sagt skilja jättemkt. Beroende på vad man ätit, om man varit på toaletten, samlat extra vätska osv. För mig kan vikten ändras mkt om jag ätit jättemkt kolhydrater en dag då jag binder mkt vatten av det och väger mig dagen efter.

• Milleman

Vår våg väger olika beroende var på golvet vi ställer den :P om det är lite lite sluttning på golvet kan det diffa 2 kg :P

Svar på tråden Vikt som går upp och ner under dagen