• Anna198407

Första resan med barn

Då vi snart ska iväg på vår första flygresa med barn så skulle jag vilja ha lite tips och råd känner jag . Vad har ni packat med till en 1 åring ? Hur har ni underhållit barnet under flygresan?

• Svar på tråden Första resan med barn
  • Alexi

På flyget: Surfplatta är superbra! Småsaker att äta, som inte är kladdiga. Men gärna tar lång tid att tugga på.

Se till att ha ombyteskläder till föräldrar och barn i handbagaget. Nässpray och alvedon är bra mot ont i öronen.

• Anonym (Ndnddmm)

Vi hade med oss bilar till sonen när vinrester första gången, smakisar att suga på. Nässpray för öronen. Främst vid start och landning.

Vi hade tur att han somnade så fort planet startade och vaknade precis innan landning både på vägen dit och hem så gick väldigt smidigt!

Något som jag önskar att jag haft med mig var någon kylande kräm. Vi var i Turkiet sista veckan i juli förra året och det var så extremt varmt, närmare 42 grader. Hela sonen blev full av röda värmeexem. Detta försvann så fort vi kom hem men hade velat lindra det där nere. Han var 1 år och 4 månader om det spelar någon roll :)

• Mellanmjölkens land

När våra varit ca 12 mån har de varit totalt omöjliga att underhålla på flyget. Överallt och ingenstans hela tiden. Äldsta (då 13 mån) tror jag var mer under stolarna än på dem och jag tappade räkningen på hur många gånger vi drog fram ungen

Från ca 14-15 mån har de gått att underhålla på ett helt annat sätt. Då har vi haft med böcker, nån leksak. Har även haft med kalla köttbullar + frysta grönsaker i en liten kylväska för att ha mat. Under 2 är det lite olika om de får nån riktig mat eller om det bara är en burk puré. En Ella's eller liknande är ett trevligt mellanmål.

En liten väska (tänk mindre handväska av axelremsmodell) är perfekt att ha för blöjbyten på planet. Man ser till att bara ha det som faktiskt krävs för blöjbyten i den väskan och låter resten ligga kvar i den vanliga skötväskan. Flygplanstoaletter är ju inte kända för sin enorma storlek så det är rätt skönt att slippa ta med för mycket grejer in dit i onödan.

Ombyte (2 till barnet, 1 per förälder). En plastpåse eller liknande som barnet kan sitta på när det äter. En gosig filt som luktar hemma.

Bärsele/sjal. Det är ofta långt att gå på flygplatser och då är det skönt att kunna slänga upp barnet på ryggen. Det är även rätt skönt att slippa krångla med en vagn på trottoarer som definitivt inte hade vagn i åtanke när de byggdes.

På plats: Alvedon, vätskeersättning. 1 fp blöjor. Vällig om barnet äter det

• Anonym föräldraledig

Vi bokade plats bakom vägg, då fick vi tillgång till en korg som hängs på väggen där barnet kunde ligga när det sov. Kostar lite extra, men var värt dom kronorna att kunna lägga bort henne. Det gav oss också lite mer benutrymmet så att barnet fick mer plats på golvet att leka på.

• Medlemina

Har rest en del med min son, mest flyg men även båt och bil.

När han var 12-13 månader flög vi till till Hong Kong. Hade bärsele, surfplatta där jag hade laddat ner filmer i förväg, köpt nya spännande leksaker, mellanmål, klämmisar, frukt, russin, majskrokar, nytt spännande "barngodis" barnmat och gröt, vatten och saft, många ombyten till både honom och mig. Han fick krypa och leka och gå i gången mot slutet för att stäcka lite på sig. Inte så fräscht men jäklar vad kul han tyckte det var, så där gick ytterligare en timme :) vi hade plats längs fram så vi fick bra med benutrymme, där fick han plats att sitta och leka och klättra och skötväska och matväska nära till hands. Vi hade och en baby crib eller vad de nu hette där barnen kan sova. På vissa flygningar måste man ev boka det i förväg men vi har aldrig behövt göra det, har blivit tillfrågade och har frågat själv och det har funkat varje gång vi hade just de där platserna där framme. Dock brukar det vara en viktgräns på 11 kg. En gång då vi fick be själva själva hade personalen bara trott att vår son vägde mer men så fort vi sa hans vikt så hämtade de en sådan. Inte för att han kunde somna i den men han kunde sitta och leka i den (miljöombyte) då han tröttnat på allt annat.

Vi försökte hålla honom lite törstig inför varje start, för att vi då kunde ge honom små klunkar dryck ett par gånger i minuten samt russin och babygodis lite då och då för att hålla igång sväljreflexen under hela starten. Bra även att han var hungrig också för då hade han sysselsättning genom att äta. Funkade perfekt varje gång. Ifall de dessutom är trötta så kan de med lite tur somna och sova någon timme också. Vi bytte blöjor där vid benutrymmet. Använde paraply/lånevagn på flygplatsen så långt det gick. På vissa flygningar ville inte personalen värma vatten åt oss/ge oss tevatten då vi skulle göra gröt så det kan vara bra att ha plan B.

Svar på tråden Första resan med barn