• Anonym (Fd anorektiker)

Måste man väga sig hos BM?

Jag är fd anorektiker och slängde ut vågen för många år sedan eftersom den gjorde mig helt besatt. Nu ska jag snart på inskrivningssamtal hos BM och oroar mig för att de ska väga mig där. Jag vill INTE detta. Bara det om de säger "du är normalviktig och du ska öka si och så mkt" skulle få mig att må skit rent ut sagt. Så jag har därför köpt hem en våg som endast mäter viktuppgång och viktminskning, man ställer alltså in den i början av graviditeten och så utgår den ifrån det (den visar aldrig de faktiska kilona). Min förhoppning är att jag ska kunna väga mig på den hemma och alltså rapportera viktuppgången till BM, så att de har koll. Detta är jag okej med. 

Hör hört att vissa ber BM om att väga en och själva inte tittar på siffrorna på vågen, men eftersom jag kommer att flytta mitt under graviditeten och byta BM så är jag svinrädd för att de ändå ska läcka siffrorna till mig på något sätt. Eller att de kläcker ur sig att jag ska gå upp ett visst antal kg för att följa kurvan eller nåt liknande - det skulle sabba allt för mig. Jag litar alltså inte på att de kan hålla tyst alternativt att jag ska råka se vikten i mina papper. 

Så, tror ni att det är okej med min metod att jag helt enkelt väger mig på den våg jag nu köpt hemma innan och sen rapporterar om viktuppgång? 

• Svar på tråden Måste man väga sig hos BM?
  • Anonym (Anna)

Jag förstår din oro, och det enda du kan göra är att tala med BM, vikten har inte så stor betydelse genom din graviditet, väldigt många går ner i kilon i det första 20 veckorna, ibland längre, pga illamående osv. Vissa går upp i början. Det är väldigt olika. Det enda du behöver hålla koll på isåfall är om du under en kort period ökar eller minskar i vikt dramatiskt. Men om det sker bör du kontakta läkare. Alltför många BM talar om för dig att du går upp för mkt eller för lite i vikt och det har i allra flesta fall inget att göra med hur ditt barn mår, ditt barn får näring från dig endå :) Jag har slutat lyssna på BM och går hos en läkare ist. Dom bryr sig inte ett smack om din vikt om du inte set ut att vara kraftigt överviktigt eller på gränsen till kraftigt underviktig. Det viktiga är att fu talar om för din läkare/BM att du haft problem med vikten och hålla koll på dina organ :) lycka till med din graviditet!! =D

• Anonym (Går)

De kommer kanske försöka få dig att tro att det inte går att göra så men om du är enveten så ger de sig. Min sa att det viktigaste var att det var samma våg.

Det hade däremot inte gått att de inte sa något för på varje besök vände hon datorn mot mig för att visa när hon förde in värdena, hb, socker, SF.

• kela81

du kan behöva väga dig (kraftig viktnedgång eller uppgång kan ju vara ett tecken på att nått är galet och som BM behöver ha koll på) men du kan be din BM att inte behöva veta det själv. Jag väger mig men har inte sett siffrorna, hon håller för skärmen och säger dem inte till mig. Har gått upp mycket vid tidigare graviditet och blivit stressad av det men inte kunna göra något åt det så onödigt att behöva må dåligt av det då. 

Fotograf på www.kelasbilder.se
    Anonym (Anna) skrev 2016-04-11 12:31:40 följande:

Jag förstår din oro, och det enda du kan göra är att tala med BM, vikten har inte så stor betydelse genom din graviditet, väldigt många går ner i kilon i det första 20 veckorna, ibland längre, pga illamående osv. Vissa går upp i början. Det är väldigt olika. Det enda du behöver hålla koll på isåfall är om du under en kort period ökar eller minskar i vikt dramatiskt. Men om det sker bör du kontakta läkare. Alltför många BM talar om för dig att du går upp för mkt eller för lite i vikt och det har i allra flesta fall inget att göra med hur ditt barn mår, ditt barn får näring från dig endå :) Jag har slutat lyssna på BM och går hos en läkare ist. Dom bryr sig inte ett smack om din vikt om du inte set ut att vara kraftigt överviktigt eller på gränsen till kraftigt underviktig. Det viktiga är att fu talar om för din läkare/BM att du haft problem med vikten och hålla koll på dina organ :) lycka till med din graviditet!! =D

Jag har gått upp då jag inte mått illa alls, men inte så mkt. Jag är väldigt smal, men inte så att jag ser ohälsosam ut. Kan tänka mig att jag låg strax under normalvikt när jag blev gravid och nu när jag har gått upp 1,8 kg så förmodligen ligger jag på normalvikt nu. Men jag vill inte veta det, för just det här att veta att jag ligger på normalvikt är det som är det jobbiga för mig.

Själva viktuppgången kommer jag ju att ha koll på via min egen våg som endast noterar kg plus eller minus. Så jag anser ju själv att det borde räcka.

Tack! :)
    Anonym (Går) skrev 2016-04-11 12:35:07 följande:

De kommer kanske försöka få dig att tro att det inte går att göra så men om du är enveten så ger de sig. Min sa att det viktigaste var att det var samma våg.

Det hade däremot inte gått att de inte sa något för på varje besök vände hon datorn mot mig för att visa när hon förde in värdena, hb, socker, SF.

Det måste som sagt vara samma våg eftersom den memorerar ens ursprungliga vilt (jag vägde mig när jag fått plusset) och sen utgår den ifrån det men visar aldrig någonsin själva vikten, t ex 53 kg utan bara +2,8 kg eller vad det nu blir. Sen får man skriva upp ökningen så att man har koll om den minskar eller står still. När man sen går ner igen så blir det färre och färre pluskilon tills man kommit ner i ursprungsvikten igen. Detta känns som det bästa alternativet för mig om jag vill ha koll men ändå inte se vikten, jag noterar ju bara ökningen då och det är okej.

Men tack, då vet jag. Ska stå på mig!
    kela81 skrev 2016-04-11 12:35:23 följande:

du kan behöva väga dig (kraftig viktnedgång eller uppgång kan ju vara ett tecken på att nått är galet och som BM behöver ha koll på) men du kan be din BM att inte behöva veta det själv. Jag väger mig men har inte sett siffrorna, hon håller för skärmen och säger dem inte till mig. Har gått upp mycket vid tidigare graviditet och blivit stressad av det men inte kunna göra något åt det så onödigt att behöva må dåligt av det då. 

Fotograf på www.kelasbilder.se
    Som jag skrev vill jag inte att BM ska väga mig eftersom jag tror att det kommer läcka fram ändå, så eftersom jag kommer ha koll på viktuppgången själv ser jag ingen anledning för henne att väga mig.
  • Anonym (Elina)

Du måste verkligen INTE väga dig! MVC är frivilligt och de brukar ha förståelse för att vikt kan vara jobbigt. Sög det på en gång - att du inte vill väga dig. Det gjorde jag och det var inga problem. Ingen som tjatade heller. Jag var överviktig, men alla andra prover jag gjorde var helt normala - även sockret, så jag behövde inte göra någon glukosbelastning heller.

• Anonym (Anna)

Jag vägde mig när jag skrev in mig, sen har ingen, varken läkare eller BM brytt sig om att kontrollväga mig. Dom har frågat och jag sagt att jag gått upp si och så mycket. Lite får vi nog hålla koll på själva :)

• Iowhannah

Min BM frågade mig bara om jag visste vad jag vägde, men jag var aldrig tvungen att väga mig. Hon skrev dessutom bara in vikten vid inskrivningen och vid sista besöket (hon sa även till mig att sluta väga mig, det viktigaste var att alla värden såg bra ut).

Som andra har skrivit så bör du vara öppen med att du inte vill veta och att du inte vill väga dig, många har förståelse för sånt.

• Anonym (Nddms)

Min BM frågar vid varje besök om jag vill väga mig eller inte. Vill jag inte så vill jag inte.

Längre fram sen så kommer dom ta mått på magen för att få ett hyfsat hum om barnets storlek, (som inte är hundra procent men en riktlinje) skulle det vara något svaj med magmåttet så gör man andra åtgärder än att du behöver väga dig. Så du ska inte behöva oroa dig för den biten.

Anonym (Nddms) skrev 2016-04-11 14:39:48 följande:

Min BM frågar vid varje besök om jag vill väga mig eller inte. Vill jag inte så vill jag inte.

Längre fram sen så kommer dom ta mått på magen för att få ett hyfsat hum om barnets storlek, (som inte är hundra procent men en riktlinje) skulle det vara något svaj med magmåttet så gör man andra åtgärder än att du behöver väga dig. Så du ska inte behöva oroa dig för den biten.

Okej! Det är jag lugn med. Utgår de ifrån standardmått då eller måste jag ha tagit mått på mig själv innan så att de vet hur mkt jag har ökat?
  • LFF
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2016-04-11 14:46:45 följande:
    Okej! Det är jag lugn med. Utgår de ifrån standardmått då eller måste jag ha tagit mått på mig själv innan så att de vet hur mkt jag har ökat?
    Du behöver inte ha mätt din mage innan.

Vad gäller vikten så har jag samma som ovan, BM har frågat om jag vetat vad jag vägde i början och sen ett par gånger under graviditetens gång. Hade jag sagt att jag inte visste och inte ville veta så hade hon ordnat så det respekterades.
  • Anonym (Nddms)
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2016-04-11 14:46:45 följande:

Du behöver inte mäta magen. Dom börjar mäta kring vecka 24 och då har dom lite olika standardmått som dom följer. Så du behöver inte tänka på det heller :)

Det kommer gå bra ska du se!

Du kan ju nämna dina tidigare problem så behöver dom inte tjata om det :)
    Anonym (Nddms) skrev 2016-04-11 15:30:12 följande:
    Du behöver inte mäta magen. Dom börjar mäta kring vecka 24 och då har dom lite olika standardmått som dom följer. Så du behöver inte tänka på det heller :)

Det kommer gå bra ska du se!

Du kan ju nämna dina tidigare problem så behöver dom inte tjata om det :)
    Tack så jättemkt! Nu känner jag mig lugnare och mer bekväm med detta besök hos BM. :)
  • Anonym (m)

Hos min bm brukar man väga sig men jag har sagt till henne att jag väger mig hemma på morgonen före besöket o berättar vikten för henne. Har sagt att jag tycker det är jobbigt att prata om vikten o att väga mig så hon har inte kommenterat vikten. Sa bara på första besöket om trolig viktuppgång och tänk kring det.

Jag har varit hos BM nu och hon sa att det var helt ok att inte väga sig alls om jag tyckte det var jobbigt, hon mäter magen på mig sen istället. Hon var väldigt tillmötesgående och vänlig, så jag hade verkligen inte behövt oroa mig. :)

• Anonym (Nddms)
    Anonym (Fd anorektiker) skrev 2016-04-13 11:49:19 följande:

Jag har varit hos BM nu och hon sa att det var helt ok att inte väga sig alls om jag tyckte det var jobbigt, hon mäter magen på mig sen istället. Hon var väldigt tillmötesgående och vänlig, så jag hade verkligen inte behövt oroa mig. :)

Vad skönt! Lycka till med graviditeten nu!
  • cupcakemom

Verkar lite olika på olika mvc.... På min var det helt frivilligt... Jag vägde mig vid inskrivningen och sedan en gång i de sista veckorna.... Och nu på återbesöket men det var helt frivillig Och inget jag behövde men då jag inte har någon våg hemma tyckte jag det vara lika bra att kolla.

Gick upp 4 kg och hon blev inte hysterisk för alla andra prover var bra

Svar på tråden Måste man väga sig hos BM?