• Anonym (Uppgiven)

Pappan vägrar skriva på

Hej, hittar bara gamla trådar i ämnet, därför jag startar en ny. Någon som kanske precis gått igenom samma sak?

Pappan till mina barn ville att jag fixade pass till yngsta för det gått ut, jag bokade tid och skickade fullmakt. Han hade missat ort och datum så jag skickade nya och påpekar detta. Har inte fått tillbaka papper än ( flera månader ).

Nu har jag skickat nya för en månad sen, skrev att äldsta behöver id-kort, bankkonto för kommande CSN och yngsta behöver pass. Inget svar.

Finns det något sätt för mig att ordna med detta själv? Han har jävlats med mig sedan dag ett vi separerade, hade kontaktförbud 6 månader tex. Skickade ofta nedlåtande sms om vilken dålig mamma jag är som inte gör saker med barnen, "för våra barn gillar också att resa, som alla andra".

Nu har jag fått ekonomi som tillåter en resa i sommar men då får jag ingen respons ????

Jag vill att min dotter har eget konto som andra i hennes ålder (16), det är lättare att hon får sitt CSN direkt på det och vill folk ge pengar så kan de lät föra över. ID får kon gratis om hon öppnar ett.. Äldsta har förvisso giltigt pass men behöver ett plastkort att ha med på aktiviteter minst 1 gång/vecka där id är obligatoriskt. Papperspasset är för ömtåligt.

Yngstas pass har gått ut som sagt, och just nu rekommenderar de ju att man har det även på en resa till Danmark tex. Vi hade planerat en europaresa däremot.

Jag ska beställa tid på biblioteket för juridisk rådgivning men finns det inget billigare alternativ än att gå via tingsrätten, vet någon? Sist jag försökte få ensam vårdnad gav tingsrätten honom 3 veckor att visa att han kunde samarbeta med mig på, eftersom han skötte sig exemplariskt så blev det fortsatt gemensam vårdnad och kalaset kostade mig 50.000.. Jag har inte råd med det igen..

• Svar på tråden Pappan vägrar skriva på
  • Anonym (Uppgiven)

Jag har ingenting emot gemensam vårdnad, om allt funkar kan jag bortse från vad han gör/säger mot/till mig.. Jag är inte ute efter hans huvud, jag är gift och lycklig ? I tingsrätten valde de mitt umgängesförslag eftersom det gav honom mer tid med barnen än vad hans advokats förslag gjorde.

Med det ville jag bara påvisa att jag inte är ute efter att jävlas, bara få livet att flyta på för alla. Jag är ingen sån morsa som förbjuder hit och dit eller ville ha egen vårdnad för att han är en skitstövel ?

Snövits: ja det är det enda alternativet jag också ser tyvärr.. Jag ska boka rådgivning för att se om jag måste ha en advokat då i så fall, kostade mig som sagt en del sist ????

• Anonym (Uppgiven)

Försöker att inte prata för mycket om sånt med dom, det är ju inte deras sak att vi inte kommer överens. Men ja, de märker. 16 åringen vill själv ha id och ett konto, jag säger att jag måste skicka papper för pappa måste skriva på men att det är en bra idé. Men hon får inget tillbaka sen.

• Anonym (Uppgiven)

Han har bara sin mamma och hon är på barnens sida till han kommer med argument, då "är hon på hans sida". Oavsett. Hans återkommande argument för att inte tillmötesgå mig är att jag var otrogen mot honom, det är ej sant, men skulle det ha betydelse för att skriva på om pass/id? Tydligen tycker de det. Ett annat favoritargument är att jag har sparat sms och ibland spelat in hans samtal. Ja det har jag. Jag har haft nytta av detta då han hotat mej, åklagaren utfärdade kontaktförbud pga och med hjälp av detta. Jag gör det dock inte längre då det tar för mycket energi och det har varit "lugnt" några månader.

Han har barnen varannan helg och varannan storhelg. Han har rätt till 4 veckors umgänge varje sommar men har aldrig valt det, utom när det passar ihop med att han kan jävlas med mig, då ska detta diskuteras och krävas trots specifika datum i tingsrättens dom ska följas... det för att vi båda ska kunna planera våra somrar, kunna planera att åka bort och trixa med jobbet.

Han hånskrattade bara mig i ansiktet hela förhandlingarna, hans advokat fick säga 5ill honom många gånger. Han ansåg att han vann när jag inte fick ensam vårdnad, jag ansåg att jag vann om han nu kunde samarbeta kring barnen.. Men nu funkar det inte som sagt.

Finns saker till skolan han ej kan skriva på heller, de tillfällena är han inte i stan eller ute och super så han inte hinner skriva på i tid. Då skriver jag under ensam och hoppas skolan inte undrar över hans saknade underskrift. Hittills har det gått men funkar inte på bank eller polis.

• Anonym (Uppgiven)

Nej han kommer inte acceptera något via familjerätten, nu ska man inte måla fan på väggen, men jag känner den här mannen alltför väl. Han skulle börja hota mig igen "för att jag försöker ta hans barn ifrån honom". Han blev helt galen för att soc ringt mig och informerat om ett brott han begått, men det är standard när man har barn ihop. Återigen försökte jag svartmåla honom och "ta" barnen. Jag vet inte hur många gånger och hur många olika personer som försökt förklara att vårdnad och umgänge inte är det samma, och att som det är nu så engagerar han sig inte i vårdnadsfrågorna ändå.

Min dotter vill ha ett konto, hittills har jag inte haft ekonomi att ge dem fickpengar, men jag har varsitt sparkonto till dem. Endast jag sätter in pengar varje månad och har gett om de vill gå på bio och liknande, pappan bidrog med 2 kr och en vicks halstablett till äldsta dotterns sparande när hon var 3 år. Jag har nu möjlighet att låta min dotter förfoga över sitt CSN som hon börjar få i höst och visst, hon kan få det kontant i handen men tänker dels att hon lär sig lite av att få lära sig sköta ett konto och dels att det är så smidigt. Jag kan öppna ett konto i mitt namn, men man skulle få ett id på köpet, det var också lite av grejen.

Skaffa moppekort vill hon inte. Egentligen är inte id-kortet nödvändigt, hon har ju pass.. Men som jag nämnde så har hon en väldigt bra aktivitet minst en gång i veckan där leg är obligatoriskt och ett papperspass är verkligen inte ultimat där, ledarna har påpekat det.

Vi får välja sommarveckor vartannat år, han har aldrig valt utan kommer mitt i sommaren, ibland!, och kräver tid. Det var detta vi ville slippa genom att sätta senast datum för att anmäla till den andra föräldern vilka veckor man vill ha. Han är en sån som lovar att han kan ta dem om jag skulle opereras, gå ut osv, inga problem heter det. När dagen kom så kom inte han. Aldrig någonsin. Nu var det förr när vi var ett par, men det är anledningen till att vi båda måste anmäla i tid till varandra, för att man verkligen ska kunna vara säker på att man har/inte har barnen. Svar på frågan: nej, jag är väldigt flexibel i sommar, skulle han välja veckor i år (senast imorgon) så skulle jag välja andra. Jag vill som sagt att de ska vilja träffa honom.

Jag är också osäker på om det är rätt... Jag har skrivit ut papper och lagt i kuvert, satt info på så han vet vad det gäller och vad jag vill och sedan skickat med barnen. Jag har inte lovat dem någon resa för jag hade starka misstankar om att detta problem skulle uppstå. Farmor har dock informerat barnen om vad det är för papper, nu frågar de varför och jag har nämnt att vi kanske kan åka nånstans i sommar men vi får se om vi får ett pass först. Taskigt, ja.. att låta dem bli besvikna för att pappa inte skriver på, samtidigt så är det ju verkligheten! Och hur ska jag kunna ljuga om de pappren på trovärdigt sätt för en 16 åring? Hon har ju fått se dem av farmor..

• Anonym (Uppgiven)

Tack :)

Jag känner att jag måste stöta och blöta alla mina handlingar innan, för tänker jag inte noga igenom hur jag ska säga något, när och var.. Då är det krig igen. Så tröttsamt att en människa ska få fortsätta styra och trycka ner en, när det var anledningen till att man tillslut gick. Hjälper inte att tänka "bara 9 av 18 år kvar!" Hahaha

Fast jag har försökt det med :)

Svar på tråden Pappan vägrar skriva på