• Anonym (undrar)

Det här med minskade fosterrörelser

Jag är gravid för första gången i v 22. Har känt bebisen sedan v 17 och det har kommit ett par rejäla sparkar som känns utanför magen sedan v 19. Nu de senaste dagarna tycker jag att bebisen har varit lugn, lite så jag har funderat på om allt är okej. Jag har känt bebisen varje dag, men inte så mycket och det går lång tid emellan. Vissa dagar har bebisen varit vild en hel dag men den har aldrig hållit mig vaken på natten pga att den är vild. Nu tycker jag som sagt att det har varit lite lugnare de senaste dagarna, även om jag känner den. Det har mer varit enstaka rörelser en kortare stund. Lite så att jag knuffar på magen för att den ska reagera och jag kan få känna den. Nu är jag bara i v 22 och jag hittar ingen info om från när man ska behöva oroa sig för minskade fosterrörelser. Vad jag förstår är det lika normalt vid den här tiden att man inte känner något. Men jag vet inte vad jag ska tro. Och vad skulle bo isf kunna göra i den här veckan?

• Svar på tråden Det här med minskade fosterrörelser
  • Anonym (Kolla)

Är du själv orolig? Ring förlossningen isf så du får komma in och kolla med ctg och ev ultraljud. Du som gravid känner ju till ditt barns rörelsemönster och ändrar det sig så måste de ta din oro på allvar.

Så ring nu!

• Anonym (Kolla upp!)

Du ska ALLTID kolla upp minskade fosterrörelser, samma dag. Särskilt efter vecka 25 ska du känna av barnet jättemycket. Mitt barn var döende när jag kom in för minskade fosterrörelser men klarade sig pga att de gjorde urakut snitt.

• Anonym (undrar)

Min bm på MVC hade gått för dagen så jag ringde då förlossningen. De försökte lugna mig med att det är helt normalt att barnet ändrar rörelsemönster så här tidigt och att eftersom barnet fortfarande inte är så stort är det helt normalt, osv. Sen hänvisade de tillbaka till MVC. De sa att de inte gör nånting innan v 22+0 och därför hänvisar de alltid till bm. Jag hade själv för mig att gränsen låg runt v 22-nånting, och det har väl att göra med att man inte kan rädda barn som ev föds tidigare än så antar jag. Men det är det jag tycker är lite konstigt, det är ju ingen som talar om från när man ska behöva bli orolig för minskade fosterrörelser, det står bara överallt att man alltid ska kolla upp minskade fosterrörelser. Och ja, jag är orolig eftersom jag tidigare har haft ett mf i v 13 efter att ha sett den lille på VUL i v 9, så för mig känns det som att alla tecken på normal graviditet ändå inte är en garanti att det kommer att gå hela vägen. Det här är första gången jag har gått så långt i graviditeten. Jag försöker just nu intala mig att det bara är överdriven oro från min sida för tydligen är det inget som någon kommer att göra något åt ändå.

• v34

Är i vecka 34 och hade precis som dig i början av graviditeten att vissa dagar var det världens träningspass i magen och vissa dagar nästan ingenting men kände alltid bebis varje dag. Kände vår bebis för första gången runt ca vecka 20 och efter vecka 23 varje dag så hade inte lika tidigt som dig. Har för mig att det stod i 1177:s app att efter vecka 25 ska man känna bebisen varje dag, men det stod dock inte hur mycket.

Nu är det lugnare i magen, men nu är det trångt också och min barnmorska sa att det är helt normalt eftersom att bebis inte har så mycket plats att röra sig. dock så känner jag bebis mycket under dagen. några timmar då och då är det lugnt med då sover bebis. annars känner jag aktivitet flera gånger varje timme även fast det är ganska lugna rörelser. Aldrig vaknat på natten av att bebisen rör sig men så sover jag hårt också.

Alla bebisar rör sig olika mycket och man får liksom lära sig vad som är normalt för din egen bebis. Ett par gånger har jag känt mig orolig men då fått respons efter en stund när jag buffat på magen och/eller druckit något kallt.

Men lita på din "magkänsla" det är otroligt viktigt! Texten ovan är hur jag och min bebis har det, och alla mamma-barn-par är ju olika. Är du orolig ska du se till att få hjälp och att någon tittar så att bebisen mår bra!

• Anonym (K)
    Anonym (Kolla upp!) skrev 2016-04-12 10:28:07 följande:

Du ska ALLTID kolla upp minskade fosterrörelser, samma dag. Särskilt efter vecka 25 ska du känna av barnet jättemycket. Mitt barn var döende när jag kom in för minskade fosterrörelser men klarade sig pga att de gjorde urakut snitt.

Ts är i v. 22. Stor skillnad från v 25.
  • Anonym (Kolla)
    v34 skrev 2016-04-13 09:48:35 följande:

Är i vecka 34 och hade precis som dig i början av graviditeten att vissa dagar var det världens träningspass i magen och vissa dagar nästan ingenting men kände alltid bebis varje dag. Kände vår bebis för första gången runt ca vecka 20 och efter vecka 23 varje dag så hade inte lika tidigt som dig. Har för mig att det stod i 1177:s app att efter vecka 25 ska man känna bebisen varje dag, men det stod dock inte hur mycket.

Nu är det lugnare i magen, men nu är det trångt också och min barnmorska sa att det är helt normalt eftersom att bebis inte har så mycket plats att röra sig. dock så känner jag bebis mycket under dagen. några timmar då och då är det lugnt med då sover bebis. annars känner jag aktivitet flera gånger varje timme även fast det är ganska lugna rörelser. Aldrig vaknat på natten av att bebisen rör sig men så sover jag hårt också.

Alla bebisar rör sig olika mycket och man får liksom lära sig vad som är normalt för din egen bebis. Ett par gånger har jag känt mig orolig men då fått respons efter en stund när jag buffat på magen och/eller druckit något kallt.

Men lita på din "magkänsla" det är otroligt viktigt! Texten ovan är hur jag och min bebis har det, och alla mamma-barn-par är ju olika. Är du orolig ska du se till att få hjälp och att någon tittar så att bebisen mår bra!

Nej det är inte normalt att bebisen rör på sig mindre i slutet av graviditeten. Kolla barnuppropets sida på Facebook. Det är alltså en myt som det kämpas för att ta död på. Men många bm fortsätter att hävda det och tar inte oroliga mammor på allvar. Och ett x antal barn dör på grund av det.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (K) skrev 2016-04-13 09:54:40 följande:
    Ts är i v. 22. Stor skillnad från v 25.
    Ja men precis! Alltså det är ju det jag menar, det är svårt att veta när man ska behöva oroa sig för minskade fosterrörelser. Det kanske inte ens räknas som minskade fosterrörelser innan v 25, jag vet inte? Jag förstår ju liksom att om jag hade känt rörelser sedan v 15 och sedan i v 19 blivit orolig för det så får man bara vänta ut tiden, men jag vet liksom inte var gränsen går.

Hur som helst, jag är iaf mindre orolig nu. Bebisen har varit halvaktiv idag. Jag får väl lita på bm om att kanske rörelsemönstret inte är helt etablerat än. Och så får jag vara vaksam i senare veckor istället.

(Såg också att det står fel i min ts. Sista meningen ska vara "Och vad skulle bm isf kunna göra i den här veckan?")
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Kolla) skrev 2016-04-13 09:54:56 följande:
    Nej det är inte normalt att bebisen rör på sig mindre i slutet av graviditeten. Kolla barnuppropets sida på Facebook. Det är alltså en myt som det kämpas för att ta död på. Men många bm fortsätter att hävda det och tar inte oroliga mammor på allvar. Och ett x antal barn dör på grund av det.
    Nej precis. Här finns en väldigt tydlig artikel om det i Läkartidningen: www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Det framgår det ju också att bm ger ut felaktig information om minskade fosterrörelser.
  • Längtar efter en bebis
    Anonym (Kolla upp!) skrev 2016-04-12 10:28:07 följande:

Samma häär skulle föda om några dagar men helt plötsligt sluta min bebis röra sig från morgonen tills på kvällen till sist åkte till förlossningen runt 10 på kvällen så dom gjorde urakut kejsarsnitt som tack o lov bebisen mår bra men hade lite kramp då hon var för länge i magen ,,, dom tror de för pga min högblodtryck varför vare för dig om man för undra?
  • 1234568

Du kan testa få igång bebisen med sötsaker :) Drick någon söt saft eller ät godis. Kall söt saft är det bästa. Lägg dig sedan på sidan så bör bebisen komma igång. Minns inte exakt hur många rörelser det var per timme som man skulle känna, men kanske 10. I alla fall ska du känna några. (kolla med din bm vad som gäller, för det finns "regler" om det här hur man räknar foster rörelser)

Dock kan ju bebisen sova, vilket gör att man inte känner så många rörelser. Men som sagt om du dricker riktigt söt kalla saft så ska den komma igång. Och bäst känner du rörelserna om du ligger på sidan.

Är du riktigt orolig så kan du ju åka in akut. Man har rätt att få sin oro stillad. Och dom kan inte neka dig en undersökning. Men sedan kan nog foster rörelserna komma och gå i så tidiga veckor. Bebisen kan ha vänt på sig och sparkar åt ett annat håll som du inte ännu känner så bra. Men har du börjat känna av den redan i v 17, och regelbundet känt av den. Då ska det inte helt avta bara. Men bebisens position kan göra så du känner mindre. Efter v 25 är bebisen så stor så man bör känna den oavsett hur den ligger. Men jag har vänner som inte känt av den när den ändrat position även då, och allt har varit normalt.

Men om du oroar dig och inte får igång den med sötsaker. Åk in och kolla så du får ro :)

Och hicka räknas INTE som foster rörelser.

• Anonym (undrar)

Fast vad jag förstår ska man inte behöva "provocera" fram en reaktion från bebisen i magen genom tex kalla eller söta drycker, utan känner man minskade fosterrörelser ska det kollas upp. Om det är dåligt flöde i navelsträngen eller man har fått blodproppar i moderkakan försvinner ju inte det för att man dricker något kallt och bebisen blir en aningens rörligare en stund.

Svar på tråden Det här med minskade fosterrörelser