• Anonym (Ssssch)

Ang smegma

Låt säga att du tvättar dig varje dag. Är du heelt fri från smegma hela dagen? Kanske i flera dar till och med? Kan det inte vara bra med lite smegma?

• Svar på tråden Ang smegma
  • Långbenopluto

Självklart är man helt fri från den geggan om man sköter sin hygien.

Nej, det är inte normalt att ha lite sånt.... enligt mig. Det tyder på dålig hygien.

• ChubbyLady

Att man har smegma innebär inte att man har dålig hygien. Ren okunskap om man tror det.

Man kan ha det även om man duschar ordentligt dagligen.

Smegma är ett naturligt smörjmedel från talgkörtlar på de intima delarna och som finns hos män och kvinnor i olika grad.

Om man tvättar sig varje dag men ändå har mycket smegma så kan det bero på uttorkning. Kroppen försöker då kompensera detta genom att tillverka ännu mer smörjmedel.

Så om man vill tvätta sig med tvål i underlivet rekommenderar jag en intimtvål. Aldrig anv vanlig duschcreme där. Och så kan man börja smörja in underlivet/ollonet med intimcreme från tex apoteket, barnolja eller vanlig matolja under en period.

Då kan man nog slippa problemet. :)

Min mulliga sexblogg: biglady.se
  • Anders 386
    Snövits skrev 2016-04-12 19:48:11 följande:

Självklart är man helt fri från den geggan om man sköter sin hygien.

Nej, det är inte normalt att ha lite sånt.... enligt mig. Det tyder på dålig hygien.

Jag skulle nog hålla med. Jag förstår inte hur det skulle hinna bildas om man sköter sin hygien. Men jag kan ju bara tala för mig själv - som sköljer av minst två gånger om dan.... Glad

• ChubbyLady
    Anders 386 skrev 2016-04-13 10:02:55 följande:

Jag skulle nog hålla med. Jag förstår inte hur det skulle hinna bildas om man sköter sin hygien. Men jag kan ju bara tala för mig själv - som sköljer av minst två gånger om dan....

Det kan bli en överproduktion av smegma om huden blir uttorkad, vilket den kan bli av mycket tvättning. Det händer såklart inte alla, men för somliga kan det tyvärr bli så.

Det är ju bara att googla på det så får man reda på hur det egentligen ligger till.
  • HasseA
    ChubbyLady skrev 2016-04-13 11:05:36 följande:
    Det kan bli en överproduktion av smegma om huden blir uttorkad, vilket den kan bli av mycket tvättning. Det händer såklart inte alla, men för somliga kan det tyvärr bli så.

Det är ju bara att googla på det så får man reda på hur det egentligen ligger till.
    Ja, precis. De gånger jag har problem med det är de gånger min partner också fått motsvarande problem. Dvs det kliar på oss båda, och det bildas smegma hos båda. Mitt ollon osv blir då alldeles rödflammigt och irriterat, och kliar som fan. Och när jag sköljer av smegman, kan det komma tillbaks på en halvtimme. De gånger det blir sådär för oss är nog, tror vi, när vi kört på rätt hårt, och det varit lite väl torrt, så slemhinnorna blir irriterade.
  • Anonym (rätt så smegmafri)
    Anonym (Ssssch) skrev 2016-04-12 12:31:40 följande:

Låt säga att du tvättar dig varje dag. Är du heelt fri från smegma hela dagen? Kanske i flera dar till och med? Kan det inte vara bra med lite smegma?

Smegma har biologiska funktioner som "smörjmedel" (o möjligen också atibakteriellt ??? ) osv , men smegma som blir kvar länge tror jag kan samla bakterier osv, så bra att tvätta regelbundet-dock inte med tvål som irriterar könsorganen.

Jag har själv vad jag minns aldrig haft någon vit "flensost"  och har det inte heller efter några dagar.. jag är ganska torr om ollonet och har blivit rekommnederad att tvätta utan den duschkräm jag brukade använda innan.

Jag  har naturligt kort förhud och liknar en omskuren man (även om jag sluppit kniven och avskurna nervändar). Jag är bar om toppen även i slakt tillstånd. En del män är det. Smegman tror jag försvinner fortare då. Tycker mest det är en fördel-o darlingen gillar det med, men det finns ju andra fördelar för de som har längre hud och smegma går att tvätta bort om man inte är för trång, så jag tror inte de flesta män i Sverige har så "stora smegmaproblem". Det finns positivt med smegma också, men själv är jag nöjd med att inte ha så mycket av den saken-men det är klart att om ollonet blir för torrt är det inte heller bra.
    Anonym (Ssssch) skrev 2016-04-12 12:31:40 följande:

Smegma har biologiska funktioner som "smörjmedel" (o möjligen också atibakteriellt ??? ) osv , men smegma som blir kvar länge tror jag kan samla bakterier osv, så bra att tvätta regelbundet-dock inte med tvål som irriterar könsorganen.

Jag har själv vad jag minns aldrig haft någon vit "flensost"  och har det inte heller efter några dagar.. jag är ganska torr om ollonet och har blivit rekommnederad att tvätta utan den duschkräm jag brukade använda innan.

Jag  har naturligt kort förhud och liknar en omskuren man (även om jag sluppit kniven och avskurna nervändar). Jag är bar om toppen även i slakt tillstånd. En del män är det. Smegman tror jag försvinner fortare då. Tycker mest det är en fördel-o darlingen gillar det med, men det finns ju andra fördelar för de som har längre hud och smegma går att tvätta bort om man inte är för trång, så jag tror inte de flesta män i Sverige har så "stora smegmaproblem". Det finns positivt med smegma också, men själv är jag nöjd med att inte ha så mycket av den saken-men det är klart att om ollonet blir för torrt är det inte heller bra.
  • ChubbyLady

Bra att smörja in sig då. Kanske att det går att förebygga till o med genom att alltid smörja in sig med intimcreme eller olja efter intensivt sex. :)

ChubbyLady skrev 2016-04-13 14:07:03 följande:

Bra att smörja in sig då. Kanske att det går att förebygga till o med genom att alltid smörja in sig med intimcreme eller olja efter intensivt sex. :)

Har inte tänkt på det. Det ska jag kanske göra. Sedan tror jag i o f s att min torrhet haft mycket med en duschkräm jag använde ganska ofta innan att göra, som också gav handtorrhet. "Doktorinnan" jag träffade i ett helt annat ärende på hudmottagningen sade också man kan prova att tvätta sig på det stället med bara vatten. Sedan finns det intimtvål också. Trivs dock bra med att ha lite torrare (dock ej om det blir för torrt)   snoppvariant, (på ett milt sätt "omskuren" av moder natur så att säga-i generna). Intimcreme kanske man skulle pröva nån dag.
  • ChubbyLady
    Anonym (rätt så smegmafri) skrev 2016-04-13 14:39:45 följande:

Har inte tänkt på det. Det ska jag kanske göra. Sedan tror jag i o f s att min torrhet haft mycket med en duschkräm jag använde ganska ofta innan att göra, som också gav handtorrhet. "Doktorinnan" jag träffade i ett helt annat ärende på hudmottagningen sade också man kan prova att tvätta sig på det stället med bara vatten. Sedan finns det intimtvål också. Trivs dock bra med att ha lite torrare (dock ej om det blir för torrt)   snoppvariant, (på ett milt sätt "omskuren" av moder natur så att säga-i generna). Intimcreme kanske man skulle pröva nån dag.

Det går bra med lite matolja också ;)

Jag anv Sana mild intimtvål i duschen. Den finns i de flesta affärer och har en mild go doft till skillnad från många andra.
    ChubbyLady skrev 2016-04-13 14:57:44 följande:
    Det går bra med lite matolja också ;)

Jag anv Sana mild intimtvål i duschen. Den finns i de flesta affärer och har en mild go doft till skillnad från många andra.
    tack för tips. Skall kanske pröva något av det också, men märker redan att jag efter att ha slutat använda just den duschcremen jag använde mycket av förr i intimare zon och, kör ibland med bara vatten just på själva ollonet ,(fortfarande duschcreme, men en annnan typ ,  på penisskaftet dock) så har jag fått mer "mjukhet" i ollonet. men ännu mer skadar kanske inte, men ändå mest positiv till att inte få smegmaansamlingar av synligt slag.
Svar på tråden Ang smegma