Ang smegma
Låt säga att du tvättar dig varje dag. Är du heelt fri från smegma hela dagen? Kanske i flera dar till och med? Kan det inte vara bra med lite smegma?
Låt säga att du tvättar dig varje dag. Är du heelt fri från smegma hela dagen? Kanske i flera dar till och med? Kan det inte vara bra med lite smegma?
Självklart är man helt fri från den geggan om man sköter sin hygien.
Nej, det är inte normalt att ha lite sånt.... enligt mig. Det tyder på dålig hygien.
Att man har smegma innebär inte att man har dålig hygien. Ren okunskap om man tror det.
Man kan ha det även om man duschar ordentligt dagligen.
Smegma är ett naturligt smörjmedel från talgkörtlar på de intima delarna och som finns hos män och kvinnor i olika grad.
Om man tvättar sig varje dag men ändå har mycket smegma så kan det bero på uttorkning. Kroppen försöker då kompensera detta genom att tillverka ännu mer smörjmedel.
Så om man vill tvätta sig med tvål i underlivet rekommenderar jag en intimtvål. Aldrig anv vanlig duschcreme där. Och så kan man börja smörja in underlivet/ollonet med intimcreme från tex apoteket, barnolja eller vanlig matolja under en period.
Då kan man nog slippa problemet. :)
Självklart är man helt fri från den geggan om man sköter sin hygien.
Nej, det är inte normalt att ha lite sånt.... enligt mig. Det tyder på dålig hygien.
Jag skulle nog hålla med. Jag förstår inte hur det skulle hinna bildas om man sköter sin hygien. Men jag kan ju bara tala för mig själv - som sköljer av minst två gånger om dan....
Bra att smörja in sig då. Kanske att det går att förebygga till o med genom att alltid smörja in sig med intimcreme eller olja efter intensivt sex. :)
Bra att smörja in sig då. Kanske att det går att förebygga till o med genom att alltid smörja in sig med intimcreme eller olja efter intensivt sex. :)
Har inte tänkt på det. Det ska jag kanske göra. Sedan tror jag i o f s att min torrhet haft mycket med en duschkräm jag använde ganska ofta innan att göra, som också gav handtorrhet. "Doktorinnan" jag träffade i ett helt annat ärende på hudmottagningen sade också man kan prova att tvätta sig på det stället med bara vatten. Sedan finns det intimtvål också. Trivs dock bra med att ha lite torrare (dock ej om det blir för torrt) snoppvariant, (på ett milt sätt "omskuren" av moder natur så att säga-i generna). Intimcreme kanske man skulle pröva nån dag.