Hantera flyttångest
Vi har köpt ett radhus som vi ska flytta till i sommar. Problemet är att jag har ångrat mig! Jag vill inte flytta ifrån området vi bor i, lägenheten vi har nu. Känner mig usel som drar upp dottern ur sin skola där hon trivs bra utan någon bra anledning än att vi fick lust att köpa bostadsrätt. Vi flyttar inte alltför långt, så hon kommer fortfarande kunna hålla kontakten med sina vänner, men ändå. Hon går i förskoleklass nu och det kommer ju inte alls att bli samma sak att inte gå i samma klass.
Jag har svårt att förklara hur det blev så här dumt. Det kändes kul med en flytt, då när vi valde att köpa ett radhus och det hela gick så snabbt (alldeles för snabbt) att det är först efteråt som man får tid att tänka igenom det ordentligt. Vi har tänkt i flera år att vi ska flytta ifrån det område vi bor i nu innan dottern blir "stor" eftersom det är ett rätt stökigt område periodvis och vi har tänkt att det går utmärkt att bo här med små barn men kanske inte med lite större barn och spanat på hemnet i något drygt år och varit på flera visningar. Nu är jag inte så säker längre, tänker att det är ett rätt bra område trots allt. Vi tänkte också att det var ett bra läge nu, innan bebisen föds - är gravid och innan dottern börjar ettan.
Det finns ju andra anledningar också, som att vi ville ha någonting större. Mycket tror jag också att det handlade om någon slags förväntning hos oss, att nästa steg i "livskarriären" är att köpa bostad, utan att ifrågasätta det så noga. Nu när man har hunnit tänka lite mer på det så känns det inte viktigt alls.
Det finns ingen återvändo, i alla fall. Kontraktet är påskrivet, lägenheten är uppsagd. Jag måste bara hitta ett sätt att hantera det här på ett bättre sätt. För nu hanterar jag det riktigt, riktigt dåligt. Allt med nya bostaden känns dåligt, och allt med den gamla känns bra, helt orimligt svartvitt känns det. Vaknar på nätterna och grubblar hur det kunde bli så tokigt.
Vad kan jag göra för att hantera det bättre?