Inlägg från: Anonym (Mjo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mjo)

En gång för alla, ska man äta för två?!

Pkb skrev 2016-04-14 00:06:09 följande:

Alltså vem bestämmer vad man ska..med mitt första barn gick jag upp typ 30-35 kilo....Gick ner allt på några veckor, gjorde ingenting. Min andra graviditet åt jag samma mängder men gick bara upp 8kg. Gick även ner dessa på någon vecka utan att göra något. Jag är inställd på att jag kan behöva komma att promenera bort gravkilon men det är inte hela världen för mig. Så det är väl upp till dig själv hur du vill göra.

Det är skillnad på att lägga på sig vätskevikt och fett. Du hade nog tur o lade på dig mycket vätska, det försvinner efter förlossningen utan att göra nåt. Det är värre med många extra kilo fett..
  • Anonym (Mjo)

Nej, det räcker med ett extra mellanmål om dagen i början, en frukt eller så, sedan lite mer vart efter.. Det handlar om ett par hundra extra kcal/dag.

• Anonym (Mjo)
    Anonym (Eatclean) skrev 2016-04-14 00:44:46 följande:

Du ska äta för 1 och om du är överviktig bör du verkligen tänka på vad du äter. Eftersom du har närmare till risker. Det finns annat som kan ersätta "skit". Tror inte man ska gå upp mer än typ 5-10kg om man är överviktig

Prata med din barnmorska så kan ni sätta upp en plan som passar dig.

Räkna ihop vad allt som har med barnet att göra väger, det blir mer än 5 kg iaf. Brukar landa kring 10kg ca.
  • Anonym (Mjo)
    cosinus skrev 2016-04-14 09:50:05 följande:

Så är det absolut, det är ju dock inte heller något som har några hälsomässiga fördelar. Visst är det enklare att få bort efteråt men det är ju knappast så att 30 kg, hur du än får dem på kroppen, är önskvärt. Svårt i vissa fall att undvika men ff inte önskvärt.

Det är lite svårt att undvika just att samla på sig vätska som beror på graviditet. Klart det inte är önskvärt, det är smärtsamt, jobbigt och ser förjävligt ut.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (ts) skrev 2016-04-14 10:33:55 följande:

Fast vätska. Kommer inte det senare i graviditeten?

Åter igen det är inte lönt för mig att ha någon matplan för problemet är ju att jag inte kan äta och jag vägrar äta skit. Det får vara såhär. Jag håller min vikt.

Vanligtvis, ja.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-14 14:14:10 följande:

Visa mig någonting som styrker DITT påstående att järnbrist, b12 brist, eller annan mineralbrist leder till övervikt tack! :D

Jag tror att hen menar tvärt om.
  • Anonym (Mjo)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 21:37:26 följande:
    Om du är sugen på hamburgare så ÄT en hamburgare.

Det finns supernyttiga alternativ. Tex egen hemlagad av ekologiskt nötfärs, kycklingfärs, lax eller torskhamburgare. Lägg på massor med grönt som tex roccula, en god och hälsosam dressing (finns en drös) och toppa med rågbröd alternativt ugnsgrillade potatisklyftor med olivolja och havssalt (innehåller fler mineraler).

Vad är problemet?
    Nu VILL ifs inte ts äta "skräpmat"/"onyttigt", men även det är ok att göra lite då och då, precis som för oss alla andra. :)
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (laban) skrev 2016-04-14 21:45:44 följande:
    Det må vara okej. Men det är trots det inte optimalt.

Man bör inte uppmuntra en gravid kvinna att äta skräpmat.
    Ett mål skräpmat eller godis/kakor/whatever är inte farligt. De flesta människor äter det då och då och det finns ingen anledning att sluta bara för att man är gravid. Allt med måtta.
  • Anonym (Mjo)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 21:48:05 följande:
    Jag förstår inte varför du citerar mitt inlägg med det svaret?
    För att du tog egna hemgjorda supernyttiga hamburgare som exempel. Jag ville bara upplysa om att det är helt ok att äta även en vanlig "skräpmatsburgare", fast ts nu i detta fall inte vill det. Det lät som att man bara kan äta nyttiga hemgjorda saker...
  • Anonym (Mjo)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 22:03:59 följande:

Förstår dig ändå inte eftersom mitt inlägg var specifikt skriven just till ts som har en ovilja att äta just skräpmat.

Det var till ts och andra gravida, som kanske ev misstolkar annars. Det finns fler än ts som läser vettu. Men du tycks bara vilja tjafsa, typiskt fl...
  • Anonym (Mjo)
    KarlaVonRymden skrev 2016-04-14 22:52:50 följande:

Nej du tjafsar!

Återigen, jag skriver inte vad andra gravida ska äta eller inte, inte ens till ts eftersom det var ett tips om att hon fortfarande kan äta pizza och hamburgare som hon är sugen på men då ts själv inte vill äta skräpmat tänkte jag tipsa om hemlagade ekologiska alternativ.

Skriv istället till ts om att inte smutskasta skräpmat eftersom någon gravid kan läsa tråden, om det är din agenda!?

Men jisses. Känsligt att bli citerad, much?
Svar på tråden En gång för alla, ska man äta för två?!