Vinterliljan skrev 2016-04-15 18:19:36 följande:
Jag tror att majoriteten av alla barn som föds är oplanerade. Jag har själv en dotter som inte alls var planerad och sambon skrek rakt ut att han inte var redo och då hade vi ändå varit tillsammans i 5 år. Han lugnande sig med tiden och nu säger han ofta att han nästan skäms över hur barnslig han var under graviditeten, att han inte behövt vara så rädd o.s.v. Nu har vi snart varit ihop i 12 år och väntar andra barnet till sommaren och den knodden är planerad.
Ni kanske inte har de mest optimala förutsättningarna men varför döma något på förhand? Lagen säger att kvinnan bestämmer över kroppen. Alltså har du ingen rätt att tvinga henne till något hon inte vill. Du kan givetvis berätta vad du tycker och känner men aldrig pressa henne och tvinga henne till något.
Låt det smälta ett tag och ta dig en ordentlig funderare. Älskar ni varandra kan detta vara ett sätt för er att gå vidare i er relation. Flytta ihop, planera för framtiden och njut av varandra.
Vem har sagt att detta behöver gå åt helvete?
Klokt inlägg! Jag vet också många bebisar som varit alla annat än planerade. Ja, eller bebisar och bebisar, de flesta har ju hunnit lämna bebisstadiet vid det här laget.

När min systers bästa vän var hos barnmorskan för inskrivning med sitt första, högst oplanerade barn, bara skrattade barnmorskan och sa att hennes erfarenhet var att de flesta barn var mer eller mindre oplanerade.
Och ja, sedan blev min syster också oplanerat gravid. Efter tre veckors relation. Och nej, hon lever inte med pappan i dag, men tillsammans har de ett helt underbart och högst älskat barn. Man ångrar inte ett barn bara för att relationen inte håller.
Hennes bästa kompis däremot, lever med pappan till sitt första barn, och tillsammans har de även ytterligare ett barn. Och de var inte ens ihop när hon blev gravid med det första... Nu mer än tio år senare är de still going strong.