• Fvp
    Äldre 14 Apr 12:28
    1842 visningar
    18 svar
    18
    1842

    vad ska jag göra?

    Hej! Jag har testat ett tag att försöka få mitt barn ta flaskan men det går inte. Hon skriker som en tok och försöker inte ens suga. Vi har testat flera gånger när jag inte är närvarande, provat att amma först sen "i farten" byta till flaska. Men det fungerar inte. Har provat nuk och mam flaskor. Har en gång fått henne att ta nuk flaskan, efter typ 20 min så spydde hon upp allt och lite till. Trodde inte ens det fanns plats för så mycket i magen. En annan gång skrek hon så mycket att hon tillslut spydde en massa då med. (Tror det var därför) Och vad jag kan har sett så blir hon jätte irriterad i huden där man råkar "spilla" ersättning. Både runt munnen och där spyan hamnat. Hon blir helt röd med små vita prickar i som sen försvinner.

    Hur ska jag kunna få henne att vilja ta flaskan?! Och är det normalt att dom får utslag? Att dom spyr utav det dom får i sig?
    Barnet är 3månader lite drygt.

  • Svar på tråden vad ska jag göra?
  • Äldre 14 Apr 12:44
    #1

    Är det ersättning ni ger i flaskan? Har du testat att ge utpumpad mjölk?

    Får hon utslag så kan det vara mjölkproteinallergi. Prova med bröstmjölk först, det kanske inte är flaskan hon är emot. Det kan vara innehållet hon inte vill ha/klarar av. Prata med bvc om det också.

  • Fvp
    Äldre 14 Apr 12:46
    #2
    Iowhannah skrev 2016-04-14 12:44:32 följande:

    Är det ersättning ni ger i flaskan? Har du testat att ge utpumpad mjölk?

    Får hon utslag så kan det vara mjölkproteinallergi. Prova med bröstmjölk först, det kanske inte är flaskan hon är emot. Det kan vara innehållet hon inte vill ha/klarar av. Prata med bvc om det också.


    Det är ersättning i flaskan då jag inte får ut något när jag pumpar :(
  • Äldre 14 Apr 12:56
    #3
    Fvp skrev 2016-04-14 12:46:06 följande:

    Det är ersättning i flaskan då jag inte får ut något när jag pumpar :(


    Aha. Då tycker jag att du ska prata med bvc så snart som möjligt så ni kan utreda ifall det rör sig om en allergi. Mjölkproteinallergi är inte ovanligt hos bebisar och i de allra flesta fall växer det bort med tiden, men jag förstår din oro.
  • Äldre 14 Apr 12:57
    #4

    Är det viktigt att lära sig flaska nu? För min son som jag helammade fattade aldrig det där med flaska men när vi ville få honom att dricka lite välling på kvällen så körde vi med pipmugg med litet hål istället. Fast då var han 8-9 månader.

  • Äldre 14 Apr 13:06
    #5

    Eftersom hon blir röd, får utslag mm så skulle jag vilja påstå att hon troligtvis är allergisk. Vänd er till bvc så snabbt som möjligt. Det är inte undra på att hon skriker då det troligtvis gör ont eller svider.

    Det är inte normalt med utslag.

    Spyor kan vara normalt men även onormalt.

  • Fvp
    Äldre 14 Apr 13:56
    #6
    Alexi skrev 2016-04-14 12:57:44 följande:

    Är det viktigt att lära sig flaska nu? För min son som jag helammade fattade aldrig det där med flaska men när vi ville få honom att dricka lite välling på kvällen så körde vi med pipmugg med litet hål istället. Fast då var han 8-9 månader.


    Anledningen till att jag har testat med flaska är för att amningen har blivit en kamp. Amningen har tidigare fungerat utmärkt men en tid tillbaka så har hon inte känns nöjd. Hon "bråkar" men bröstet och börjar skrika.
  • Fvp
    Äldre 14 Apr 13:57
    #7
    Iowhannah skrev 2016-04-14 12:56:50 följande:
    Aha. Då tycker jag att du ska prata med bvc så snart som möjligt så ni kan utreda ifall det rör sig om en allergi. Mjölkproteinallergi är inte ovanligt hos bebisar och i de allra flesta fall växer det bort med tiden, men jag förstår din oro.
    Okej. Är inte så insatt, vad är mjölkproteinallergi? Borde hon inte reagera vid bröstmjölk då? Eller är jag helt fel ute?
  • Fvp
    Äldre 14 Apr 13:58
    #8
    micromat skrev 2016-04-14 13:06:18 följande:

    Eftersom hon blir röd, får utslag mm så skulle jag vilja påstå att hon troligtvis är allergisk. Vänd er till bvc så snabbt som möjligt. Det är inte undra på att hon skriker då det troligtvis gör ont eller svider.

    Det är inte normalt med utslag.

    Spyor kan vara normalt men även onormalt.


    Jag ska absolut prata med vår barnmorska. Hon har alltid varit en sån som spyr ganska mycket, men inte alls i den mängd hon gjort nu.

    Fick ut litegrann nu när jag pumpa, bara botten på flaskan. Hon tog den inte då heller. :(
  • Äldre 14 Apr 14:15
    #9

    Fast barnet är en typisk ålder för att börja strula lite med ätandet. Så det är normalt. Fortsätt amma om du vill det.

    Sen kan ju barnet vara allergiskt men tåla mjölk i din bröstmjölk bättre, det är ju högre koncentration i ersättning.

  • Fvp
    Äldre 14 Apr 15:33
    #10
    Alexi skrev 2016-04-14 14:15:20 följande:

    Fast barnet är en typisk ålder för att börja strula lite med ätandet. Så det är normalt. Fortsätt amma om du vill det.

    Sen kan ju barnet vara allergiskt men tåla mjölk i din bröstmjölk bättre, det är ju högre koncentration i ersättning.


    Det handlar inte om ifall jag vill amma eller inte :) jag vill att mitt barn ska må bra och försöker testa mig fram för att hitta en lösning. Och det var då jag upptäckte detta. Hade amningen varit problemfri hade jag inte haft planer på att hitta ett alternativ till amningen. :) även om det är skönt att veta stt ifall det skulle behövas att mata med nappflaska så går det. Vilket det inte gör och när inte amningen går bra så blir man frustrerad och vill hitta en lösning :)
  • Äldre 14 Apr 15:37
    #11

    Ring bvc med en gång (om du inte har gjort det)! De kan hjälpa dig mycket mer än vad vi kan.

  • Fvp
    Äldre 14 Apr 15:42
    #12
    Iowhannah skrev 2016-04-14 15:37:32 följande:

    Ring bvc med en gång (om du inte har gjort det)! De kan hjälpa dig mycket mer än vad vi kan.


    Väntar på att dom ska ringa upp :)
  • Äldre 14 Apr 15:52
    #13

    Hålet på nappen är kanske för stort? Åldern stämmer inte jämt

  • Äldre 14 Apr 16:48
    #14

    Jag menar att om hon strular vid bröstet så kommer hon strula vid flaskan också. Om det är en åldersgrej som gör att det kanske är mer spännande att titta på annat än att äta.

  • Äldre 14 Apr 16:53
    #15

    Så du har sett att hon blir irriterad i huden och ändå fortsätter du försöka ge henne det?! Förstår jag rätt ??

  • Fvp
    Äldre 14 Apr 16:54
    #16

    Nu har jag pratat med BVC och dom trodde på komjölksallergi och ska gå över till endast havreprodukter och ge althea ersättning. Och eftersom hon inte vill ta flaska så ska jag koppa alternativt ge med sked. Nu vill jag ju ännu mer att flaskan ska fungera!!

  • Fvp
    Äldre 14 Apr 17:19
    #17
    Bf29okt skrev 2016-04-14 16:53:15 följande:

    Så du har sett att hon blir irriterad i huden och ändå fortsätter du försöka ge henne det?! Förstår jag rätt ??


    Nej då har du nog missuppfattat eller varit jag som var otydlig :)
  • Äldre 14 Apr 18:19
    #18

    Okej! Ser nu att mitt inlägg ser lite dömande ut vilket inte var min mening :) blev bara lite ställd när jag läste trådstarten.. Får skylla på att jag just nu saknar flera

    Timmars sömn .. Lycka

    Till


    Fvp skrev 2016-04-14 17:19:17 följande:

    Nej då har du nog missuppfattat eller varit jag som var otydlig :)


Svar på tråden vad ska jag göra?