8 mån - matschema
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur era 7-8 mån bebisar äter
I dagsläget ser det ut ungefär så här för oss:
Ca 06 - 150ml ersättning (ibland dricks bara 100ml upp)
09-09.30 gröt (fruktgröt med päron och äpplw
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur era 7-8 mån bebisar äter
I dagsläget ser det ut ungefär så här för oss:
Ca 06 - 150ml ersättning (ibland dricks bara 100ml upp)
09-09.30 gröt (fruktgröt med päron och äpplw
Men åh! Mobilen alltså! Råka komma åt så meddelandet skickades iväg för snabbt.
Fortsättningen här då:
Ca 13 Lunch en halv burkmat/hemlagad mat + lite frukt
16-17 mat (som lunchen)
19 ersättning ca 150ml
20-20.30 havregrynsgröt en portion med katrinplommon
Sen sova till 06. Vaknar sällan under natten.
Vad tänker ni? Är det för mkt att ge gröt både morgon och kväll?
(Förresten någon som vet hur jag kan lägga till denna text som uppdatering i ts?! Haha)
Det känns som väldigt mycket mat och lite ersättning. Vi körde fri amning och sen lunch och smaka lite vid middagen.
De är tillräckligt stora för att bara äta mat. Ok om man ammar och gillar det som mamma men gör man det inte spelar det ingen roll om de får mat eller ersättning vid den åldern. De får i sig tillräcklig näring ändå!
Min lilla äter:
06 - välling
09- gröt
11.30 - lunch, en hel burk
14.30 - mellis, typ macka, smoothie, frukt eller gröt, lite olika.
17 - middag, en hel burk
19 - välling, sover sen till 06 o då börjas det om :)
Välling och gröt är likvärdigt så det spelar ingen roll om de får gröt eller välling. 2 mål mat och 2-3 välling/grötmål är rekommendationen från dietist, för en 8-månaders.
Det känns som väldigt mycket mat och lite ersättning. Vi körde fri amning och sen lunch och smaka lite vid middagen.
De är tillräckligt stora för att bara äta mat. Ok om man ammar och gillar det som mamma men gör man det inte spelar det ingen roll om de får mat eller ersättning vid den åldern. De får i sig tillräcklig näring ändå!
Min lilla äter:
06 - välling
09- gröt
11.30 - lunch, en hel burk
14.30 - mellis, typ macka, smoothie, frukt eller gröt, lite olika.
17 - middag, en hel burk
19 - välling, sover sen till 06 o då börjas det om :)
Välling och gröt är likvärdigt så det spelar ingen roll om de får gröt eller välling. 2 mål mat och 2-3 välling/grötmål är rekommendationen från dietist, för en 8-månaders.
Ja, så sa vårt BVC också. Funderade på det med välling men verkar som att mer fast föda går hem bättre här... Så vi kör på gröt
Måste fråga, hur gör du med macka? Jag har försökt med lite smörgåsrån och leverpastej. Och leverpastej gillas men rånen not so much. Vet inte om hen tycker att det är svårsvalt. Har varit lite försiktig med för mkt bitar fram till nu för någon dag sedan pga av ett medfött "fel" med hens matstrupe, som är åtgärdat men jag tar det lugnt med för mkt bitar ändå.
Min är 8,5 månad. Men ätit såhär ett tag:
Frukost ca 07-08 när hon vaknar: 1 portion gröt + katrinplommon pure. Vatten o dricka
Ca 11: 1 burk mat o 1 burk frukt. Ibland äter hon aölt ibland inte. Vatten o dricka
14: mellanmål. Smörgås/yougurt/Banan pannkaka. Lite vad som finns just då. Får ersättning att dricka till.
17-17.30 1 burk mat o ersättning att dricka till
20: välling.
Håller sig mätt hela natten.
Såhär ser det ut hos oss, 7,5 månad:
Ca 06:45 - Ammar
8:15 - Ammar igen så sommar han 1 timme, ammar igen när han vaknar
11:30 - 1 burk mat/hemmalagat + 1/2 burk fruktpuré, vatten
15 - Ammar
17:30 - Gröt + frukt, vatten
19:30 - Ammar sen sover han hela natten
Nästan 8-månaders:
Ca 06.30, när han vaknar, erbjuder ersättning men äter oftast bara 10-30 ml typ
07.30-08 havregröt på 1,5 dl vatten, äter mellan 2/3 och allt oftast, sen lite frukt, ca en halv dl
10-11 - ersättning, äter oftast max 50 ml
12-13 mat, mellan 1/3 och en hel burk plus frukt, en halv till en dl
14-16 någon gång, enstaka gånger två gånger, ersättning ca 50-150 ml
17.30-18 havregröt på 2 dl vatten, äter oftast nästan allt och ca en halv dl frukt
ca 19 lite ersättning i sängen, men äter oftast bara 10-30 ml
För tillfället vaknar han och äter 100-150 ml på natten, men har innan stått sig hela natten. Ska till BVC nästa vecka för vägning för första gången på ett tag, men är rätt säker på att han äter för lite för att följa sin kurva, men får inte i honom mer..
Min 8månaders äter under dagen
8.00 2 dl välling
10.00 gröt på 4 mask pulver plus 0.5 dl frukt
13.00 ca 1 dl mat plus lite frukt
17.00 ca 1 dl mat plus lite frukt
20.00 2 dl välling och sover sen hela natten
Hon är en matglad tös som är rund och go och följer sina kurvor perfekt:) vi har gett lite majskrokar och även lite ärtstora brödbitar så hon har något att pyssla med om vi vill äta i lungn och ro.