Inlägg från: Sommar15 |Visa alla inlägg
  • Sommar15

8 mån - matschema

De är tillräckligt stora för att bara äta mat. Ok om man ammar och gillar det som mamma men gör man det inte spelar det ingen roll om de får mat eller ersättning vid den åldern. De får i sig tillräcklig näring ändå!

Min lilla äter:

06 - välling

09- gröt

11.30 - lunch, en hel burk

14.30 - mellis, typ macka, smoothie, frukt eller gröt, lite olika.

17 - middag, en hel burk

19 - välling, sover sen till 06 o då börjas det om :)

Välling och gröt är likvärdigt så det spelar ingen roll om de får gröt eller välling. 2 mål mat och 2-3 välling/grötmål är rekommendationen från dietist, för en 8-månaders.

• Sommar15
    Lavelii skrev 2016-04-15 07:34:59 följande:

Ja, så sa vårt BVC också. Funderade på det med välling men verkar som att mer fast föda går hem bättre här... Så vi kör på gröt

Måste fråga, hur gör du med macka? Jag har försökt med lite smörgåsrån och leverpastej. Och leverpastej gillas men rånen not so much. Vet inte om hen tycker att det är svårsvalt. Har varit lite försiktig med för mkt bitar fram till nu för någon dag sedan pga av ett medfött "fel" med hens matstrupe, som är åtgärdat men jag tar det lugnt med för mkt bitar ändå.

Vi kör vitt bröd, typ rostbröd. Lägger dubbelt med antingen leverpastej eller mjukost emellan och skär bort kanterna. Sen delar jag i små munsbitar. Bra att sitta och plocka med också, en måltid kan ta lite tid så man själv också kan äta "mellis", typ en kopp kaffe :) det blir rätt mycket spill och smulor lite överallt men hon lär sig äta bättre och bättre och stoppar nu in fint i munnen och tuggar, så jag städar gärna lite extra :) sånt bröd smälter ju dessutom i munnen så det är liten risk att sätta i halsen, jag håller bara koll så hon inte stoppar för mycket in i munnen utan att tugga ur.
  • Sommar15
    lördagsgodis skrev 2016-04-15 18:34:18 följande:

Min 8månaders äter under dagen

8.00 2 dl välling

10.00 gröt på 4 mask pulver plus 0.5 dl frukt

13.00 ca 1 dl mat plus lite frukt

17.00 ca 1 dl mat plus lite frukt

20.00 2 dl välling och sover sen hela natten

Hon är en matglad tös som är rund och go och följer sina kurvor perfekt:) vi har gett lite majskrokar och även lite ärtstora brödbitar så hon har något att pyssla med om vi vill äta i lungn och ro.

Då käkar min dotter enorma mängder :) men alla barn är ju olika! Får jag fråga hur mkt hon sover under dagtid och när ungefär? Är lite trött på så tidiga morgnar så skulle gärna vilja skjuta på nattsömnen en timme så min dotter sover 20-07 istället för 19-06 (speciellt eftersom hon inte riktigt sover hela nätter än utan vi måste alltid gå upp 2-3 ggr och söva om) men idagsläget är hon så himla trött vid 19 att det inte går att hålla henne vaken längre. Hon är superdålig på att sova på dagen!
  • Sommar15
    lördagsgodis skrev 2016-04-16 10:01:54 följande:

Hon sover mellan 2-3 timmar på dagen och då uppdelat på en timme vid ca 11.00 en timme vid ca 14.00 och en halv till en hel timme efrer maten vid 17.00 så hon sover inte jättemycket på dagen men sover hela natten och har gjort det sen hon var ca 2 månader, vi har haft tur för hennes storasyster sov och åt inte alls såhär bra:)

Tack! Antar att min bara är en dålig sovare. Hon sover en dryg timme på förmiddagen men bara 30 min efter lunch vad vi än provat, och inget alls efter kl 15. Omöjlig! Så det är väl därför hon är så trött på kvällen. Vi får också gå o lägga oss tidigt :) timmen på förmiddagen har hon bara sovit i en månad ungefär, innan dess var det bara 30 min då också så jag är tacksam för den förbättringen! :)
  • Sommar15
    lördagsgodis skrev 2016-04-16 21:37:19 följande:

Hur lång är er dotter och hur mycket väger hon om man får vara nyfiken:) vår dotter vägde nu vid 8 mån kollen 10.5 kg och var 74.5 cm så ligger på översta kurvan både längd och viktmässigt men det har hennes storasyskon oxå gjort innan de planat ut.

Vi har 8-mån koll på fredag så får rapportera efter det! :) men hon har hittills legat i mitten på både längd och vikt. Tycker hon har blivit längre och kanske inte riktigt lika rund nu när hon rör sig mycket mer, men så äter hon ju mycket också så vi får se!
  • Sommar15
    Lavelii skrev 2016-04-18 08:11:56 följande:

Testade detta nu i helgen och det gick ju bra! Dock vill hen fortf att jag ger och håller gärna i något samtidigt som kan stoppas i munnen. Måste fråga, nu är ju min busunge 2 mån för tidigt född så jag måste ju ta hänsyn till det och dessutom opererad matstrupe, men eftersom jag inte har barn sedan tidigare så har jag inget att jämföra med. Men ibland när jag ger mat med lite mer bitar i så får hen ibland kväljningar. Inget kommer upp (hänt en gång) lite hosta och sen äter hen vidare. Är detta normalt eller kanske tecken på att hen inte är redo för mat med mer bitar i? Nu pratar vi inte stora bitar alls men t ex som smörgåsen. Det funkade ju bra men fick någon kväljning av det. Eller är det kanske bara en övningssak? Öva sig på mat som inte bara sväljs rakt ner...?

Så var det i början för min dotter också när hon fick mat med mer bitar, jag tror det är en övningsgrej för nu går det hur bra som helst! Måste vara konstigt att helt plötsligt få nåt i munnen som inte är flytande eller helt slätt :)
Svar på tråden 8 mån - matschema