Sonen blir slagen i skolan varje dag
Hej
Min 6-årige son blir slagen av en pojke i sin klass, det sker i princip varje dag. Vanligtvis är det så att han hoppar på honom och knuffas. Andra dagar är det lite värre då kastar han saker och slåss. Min son försöker slå tillbaka men den andra killen är "starkare" och min son vill inte slå tillbaka för att "fröken säger att man inte får slåss" . Vi har förklarat att han FÅR slå tillbaka i självförsvar men han vill inte det. Så ledsen för hans skull, när han kommer hem med blåmärken och sår.
Vi har två söner till varav den äldsta har adhd och varit utåtagerande som yngre, jag känner igen beteendet och har försökt få skolan att förstå vikten av att de ska agera i otaliga möten med dem, men det leder ingen vart, misshandeln fortsätter. Det är inte bra varken för min son som blir utsatt, för andra elever som utsätts för våld eller för pojken som inte får det stöd han behöver. En diagnos, medicin och extra resurser hade gjort susen.
Vi har satt vår son på karate, dels för att han själv gärna vill det (och hade tjatat om det i ett år) men även för att han ska lära sig att försvara sig mot den här killen.
Jag har försökt komma i kontakt med pojkens föräldrar men lyckas aldrig "träffa på dem" utanför skolan, och skolan vägrar att lämna ut kontaktuppgifter.
Min 6 årings bröder som är 12 och 13 år gamla vill hoppa in och försvara honom vilket vi förklarat är en urusel lösning och vi har förbjudit dem att lägga sig i. Men när de ser sin lillebror ledsen så kanske de tar saken i egna händer till slut.
Jag vill givetvis lösa detta men vet inte riktigt hur? Det är därför jag söker råd här.
Jag har själv sagt till pojken på ett trevligt men bestämt sätt och han lovade att sluta men det fungerade inte så länge.
Hur hade du gjort?