• Anonym (förbannad)

Sonen blir slagen i skolan varje dag

Hej

Min 6-årige son blir slagen av en pojke i sin klass, det sker i princip varje dag. Vanligtvis är det så att han hoppar på honom och knuffas. Andra dagar är det lite värre då kastar han saker och slåss. Min son försöker slå tillbaka men den andra killen är "starkare" och min son vill inte slå tillbaka för att "fröken säger att man inte får slåss" . Vi har förklarat att han FÅR slå tillbaka i självförsvar men han vill inte det. Så ledsen för hans skull, när han kommer hem med blåmärken och sår.

Vi har två söner till varav den äldsta har adhd och varit utåtagerande som yngre, jag känner igen beteendet och har försökt få skolan att förstå vikten av att de ska agera i otaliga möten med dem, men det leder ingen vart, misshandeln fortsätter. Det är inte bra varken för min son som blir utsatt, för andra elever som utsätts för våld eller för pojken som inte får det stöd han behöver. En diagnos, medicin och extra resurser hade gjort susen.

Vi har satt vår son på karate, dels för att han själv gärna vill det (och hade tjatat om det i ett år) men även för att han ska lära sig att försvara sig mot den här killen.

Jag har försökt komma i kontakt med pojkens föräldrar men lyckas aldrig "träffa på dem" utanför skolan, och skolan vägrar att lämna ut kontaktuppgifter.

Min 6 årings bröder som är 12 och 13 år gamla vill hoppa in och försvara honom vilket vi förklarat är en urusel lösning och vi har förbjudit dem att lägga sig i. Men när de ser sin lillebror ledsen så kanske de tar saken i egna händer till slut.

Jag vill givetvis lösa detta men vet inte riktigt hur? Det är därför jag söker råd här.

Jag har själv sagt till pojken på ett trevligt men bestämt sätt och han lovade att sluta men det fungerade inte så länge. 

Hur hade du gjort?

• Svar på tråden Sonen blir slagen i skolan varje dag
  • Fru Anna

Jag hade bytt skola på min son. Personalen kan uppenbarligen inte hantera det.

• Anonym (förbannad)

Bor i en barnrik kommun i sthlms län... har satt honom i kö i närliggande skolor men ingen har platser just nu... avvaktar men söker en lösning under tiden

• Anonym (Förälder)

Rektorn?

Skolinspektionen?

Polisanmälan som därmed går till socialen?

• MajaMaria79

Oj, så hemskt för din son. 

Jag hade jagat tag i rektorn för skolan, de ska ha ett möte med er, den andre pojkens föräldrar och såklart skolan själv.
    Detta ska de fixa bums. 

Dock kan jag förstå att de inte lämnar ut den andre pojkens kontaktuppgifter, eftersom det känns oklart om det verkligen skulle lösa något eller bara leda till pajkastning. 

Men, skolan har ett jättestort ansvar i det här, de har säkert en handlingsplan som inbegriper skolsköterska, rektor lärare, fritidspedagoger och annat. Den planen ska de sätta i verket meddetsamma. Det här får inte fortgå. Tänk vilka problem det skapar även på sikt hos din son. Det är svårt att få sådana sår att läka 

Karate och så i all ära, men det löser inte problemet, problemet är ju att pojken slår och mobbar. Det är något som vuxna ska ta tag i, det ska inte en 6 åring behöva ha ansvar för. 

• Anonym (förbannad)

är så irriterad att jag skickade en länk till denna tråd till rektorn och studierektorn...

Jag har informerat dem tidigare och pratat med dem om det här, de är bra personer att prata med men sedan händer inget, ingen skillnad.

• Rosa Fluff

På riktigt, du måste ta tag i problemet! Jag

gillar skulle riva upp hela jäkla världen och lite därtill om min son blir slagen. Ta tag i rektorn, vänta utanför skolan tills föräldrarna kommer, anmäl till soc, anmäl till polisen. Etc!

Det är ditt barn det handlar om och din uppgift är att skydda honom!

• Rosa Fluff

Ursäkta skrivningen.. Jäkla mobil! Jag skulle riva upp hela jäkla världen ska det stå.

• Lena

Klart hans syskon ska å emellan men på samma sätt en vuxen borde inte för att slå tillbaka. Sen polisanmäl varje tillfälle.

• Anonym (Create war....)

Börja med att kontakta rektorn brevledes och skriv precis som det är och att du kräver att de tar tag i det och att de ska svara på hur brevledes. Sätt en sluttid när de ska presentera vad de ska göra åt saken.

Om inget svar kommer eller de beslutar att inget göra så anmäl samma dag din deadline löper ut till skolinspektionen. Maila med kopior till dom.

Prata även med nån lokal tidning om att skriva om vad som pågår på skolan.

• Anonym (Hera)

Jag hade vägrat låta sonen gå där. Jag hade stannat hemma med honom tills antingen han eller den andra pojken får någon annan plats någon annanstans.

• Oassas

Mobbningen ger men för livet, tro mig, jag blev mobbad av tjejer i min klass och 10 år senare vägrar jag umgås med tjejer ( har bara 2 tjejkompisar men jag håller mig mest undan) för dom har sårat mig så. När min son själv blir 4 ska jag introducera han för martial arts lektioner. Det skadar inte. Ingen jävel kommer få lägga ett finger på honom, och jag vet att jag inte kan "wrap him in cotton wool " och det kommer hända förr lr senare att någon idiot känner för att ge sig på honom och då vill jag att han ska kunna försvara sig själv och inte vara någons lilla bitch. Mobbning aka trakasserier ÄR olagligt så anmäl!!

• Anonym (dsf)
    På måndag kl 09 ringer du till barn och elevombudet, eller förresten gå in på beo.se och gör en anmälan idag redan där.

Stakars barn!
  • Anonym (Ge igen)

Jag hade krävt åtgärder av rektor och lärare. Hade polisanmält killen och fortsatt försöka få tag på föräldrarna. Sen hade jag uppmanat sonens äldre syskon att försvara honom och hans pappa hade fått gå till skolan och skrämma upp killen ordentligt.

• Anonym (förbannad)

Har som sagt redan tagit upp ämnet med rektorn och övrig personal, jag har fått ett gott bemötande och de tar det hela på allvar men det leder inte till någon förändring, därav min ilska.

Jag har som sagt skickat en länk till rektorn, som leder till denna familjelivs-tråden.

Att andra i familjen "ger igen" är helt fel, den här pojken behöver hjälp att förändra sitt beteende, inte mer våld i sitt liv. Vi behöver jobba med att stärka vår son så att han vågar försvara sig också.

Polisanmäla barn är inte heller rätt väg tycker jag.

Att soc-anmäla kan ju vara en bra idé, om det leder någon vart. Skulle så gärna vilja prata ordentligt med föräldrarna innan jag gör en sådan sak. 

• Frontline

För varje gång din son kommer hem och säger att han har blivit slagen så gör du en polisanmälan för misshandel.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MajaMaria79

Men du måste kräva att rektorn kallar till möte, pronto!
    Fint bemötande hjälper inte. Möte med skolan och de andra föräldrarna och att skolans anti-mobbnings strategi sätts i verket. Senast på tisdag ska ni ha möte
    Det är inget som är valbart.
    Annars anmäler du skolan till skolinspektionen, soc och polisen.

• Rosa Fluff
    Anonym (förbannad) skrev 2016-04-15 15:17:53 följande:

Har som sagt redan tagit upp ämnet med rektorn och övrig personal, jag har fått ett gott bemötande och de tar det hela på allvar men det leder inte till någon förändring, därav min ilska.

Jag har som sagt skickat en länk till rektorn, som leder till denna familjelivs-tråden.

Att andra i familjen "ger igen" är helt fel, den här pojken behöver hjälp att förändra sitt beteende, inte mer våld i sitt liv. Vi behöver jobba med att stärka vår son så att han vågar försvara sig också.

Polisanmäla barn är inte heller rätt väg tycker jag.

Att soc-anmäla kan ju vara en bra idé, om det leder någon vart. Skulle så gärna vilja prata ordentligt med föräldrarna innan jag gör en sådan sak. 

Jag förstår hur du tänker men ditt jobb är att skydda DIN son mot misshandel inte skydda och hjälpa det andra barnet.
  • Haskel

Skicka med honom en kniv, samt tårgas...

Ärligt talat, glöm karate och självförsvar. Grabben är 6 år.

Vad den andra ungen har för diagnoser kan du också glömma. Det är inte ditt problem, och hur som helst får man inte slåss för det.

Den du ska anmäla är skolan! Gör det varje gång han blir slagen. Funkar det inte så vänder du dig till tidningar/media.

• Anonym (Polis)

En polisanmälan varje gång han blir misshandlad så händer det nog grejer. Han ska inte står ut med att bli misshandlad i skolan. Och gör skolan inte ett skit är det ditt jobb att börja polisanmäla ALLT som händer ditt barn.

• Ess

Vad är det för trams att dom "inte får" lämna ut föräldrarnas kontaktuppgifter?
    Vi har fått skolkataloger sen förskoleklassen där adress och nummer står, för att barnen och föräldrar ska kunna kontakta varann. Sedan har vi infomentor på nätet där uppgifterna står och man kan även maila föräldrarna via infomentors system.

Mig veterligt så är inte adresserna sekretessbelagda. Du kan ju söka på efternamnet på tex Eniro och börja ringa till de som är mest troliga.

Svar på tråden Sonen blir slagen i skolan varje dag