• monnys

Orosanmälan av skola!

Hej! Jag har fått en orosanmälan av skolan. Min sons lärare har anmält till socialen på grund av frånvaro och att han inte når upp till målen i flera ämnen.

Min son har haft svårigheter med att uppfatta hur olika bokstäver låter så läsningen har därför varit ett problem. Han har lätt dyslexi enligt utredning som gjorts. Har fått åtgärdsprogram och ska få extra hjälp 1 gång i veckan. Han har haft frånvaro för han har klagat på huvudvärk och har sagt till mig att han inte får tillräckligt med hjälp från lärare. Det kan gå en hel lektion innan han har förstått vad han ska göra på en uppgift. Vi har tagit upp detta förra vårterminen och han skulle då få mer hjälp men min son tycker inte att han fått hjälp tillräckligt.

Läraren som gjorde anmälan tänker inte ens medverka på mötet med socialtjänsten, är det inte hennes skyldighet att närvara om hon känner oro för min sons skolgång???

• Svar på tråden Orosanmälan av skola!
  • Carambolan

Skyldigheten som lärare (och alla andra offentliganställda som arbetar med barn) har är att anmäla oro till socialtjänsten. Det är det lag på. Sen är det socialtjänsten som avgör om oron var befogad eller inte och vilka typer av stöd barnet behöver. Visar det sig att det behövs mer stöd i skolan så kommer läraren då att få medverka i ett samordnat planeringsmöte.

• mammalovis

Personal brukar få lämna in en hel bibba papper med frågor.  Jag vet min kollega fick besvara ett sådant häfte angående en elev vars pappa kanske inte skulle överleva sin sjukdom inom kort. Däremot vet jag inte varför de skulle närvara hos socialen, där är det ju din/er förmåga att se till att han uppfyller skolplikten som ifrågasätts, tänker jag.

• Fru Ve

Men hur mycket frånvaro handlar det om då? Är han borta flera ggr/månad från skolan kan jag förstå att de reagerar. Men det är ju såklart skolans ansvar att se till att han får den hjälpen han behöver för att hänga med. Ditt ansvar är ju att han går till skolan. Har han huvudvärk väldigt ofta bör ni söka läkare för detta. Han kanske har migrän? Det finns förebyggande läkemedel mot detta även till barn. Eller så är det psykisk stress över att han inte får rätt hjälp, men då måste skolan göra mer. Jag tycker inte du ska oroa dig TS över denna socanmälan. Se det som positivt att skolan kanske pressas att ta mer ansvar att han lär sig.

• Anonym (Elina)

Har ni haft möten med skolan angående sonens situation och att han inte upplever att han får stöd? Om eleven inte ser ut att nå målen ska skolan göra en utrdning och sen en handlingsplan för att kunna möta detta. Har det gjorts? Har föräldrarna och skolan olika uppfattning om orsaken till pojkens problem och därmed lösningen på dessa?

Aldeles oavsett anmälan bör ju ni som föräldrar försöka få till ett samarbete med skolan kring sonens situation. Det räcker ju inte med att han ska få mer hjälp, ni bör ju också ha en dialog (med sonen involverad) kring vilken hjälp han behöver och hur denna ska utformas.

Det låter lite märkligt (kan jag tyckak) om skolan vänder sig till socialen för att sonen inte når målen i skolan pga dyslexi. Ligger det något annat bakom - upplever skolan kanske att hemmet inte samarbetar om situationen i skolan?

Har socialtjänsten bett skolan medverka på ett möte låter det märkligt om skolan ej skickar en representant (behöver ju dock ej vara den som anmält utan kan ju vara specialpedagog eller liknande beroende på grunden för samtalet). Har socialtjänsten efterfrågat skolans medverkan?

• Punkster

Som flera andra redan påpekat så ska inte personal från skolan vara med på mötet med socialen. Det finns flera anledningar till det, varav den främsta antagligen är ett en orosanmälan kan röra uppkänslor som kan försvåra att hålla fokus på mötet om den som anmält är med. Det är viktigt att socialen får prata i lugn och ro med den som anmälan rör.

Personalen har innan fått svara på frågor genom en enkät och ev. en separat intervju. 

En orosanmälan måste skolan dessutom enligt lag göra om de är oroliga för något. Hög frånvaro är definitivt en sådan orsak. En orosanmälan behöver inte heller leda till någon åtgärd från socialens sida. Ni blir inte per automatik ett "ärende" hos socialen bara för att en orosanmälan är gjord.  

• monnys

Min son har varit borta 14 dagar i höstas pch 12 dagar nu i vår. Är väl inte så mycket frånvaro anser jag på 2 terminer. Han har ju varit sjuk också.

Har haft möte med socialen och hon sa att skolan var inbjuden men ingen ville komma. Socialsekreteraren sa att skolan inte har någon skyldighet att delta men hon tyckte ändå att det var konstigt att skolan inte ville delta, det var väldigt ovanligt ansåg hon.

Efter att ha lyssnat på min son och sedan oss föräldrar sa hon direkt att anmälan tas bort och hon anser att vi ska anmäla skolan till skolinspektionen

• Anonym (Brum)

Som pedagog på fsk vet jag att vi inte har ansvar att sitta med i möten som sker mellan socialen och hemmet, anmälan görs via vår rektor som också blir ytterst ansvarig för den.

Det ligger förmodligen något mer bakom anmälan.

Ang sonens frånvaro tycker jag att det låter som rätt mycket, jämför med mitt barns frånvaro som var 3 dgr i höstas och 2 dgr mellan jullov och nu.

Kolla om han behöver glasögon för det kan ju påverka både huvudvärk och ointresse för skolarbetet.

• Punkster
    monnys skrev 2016-04-27 14:52:43 följande:

Min son har varit borta 14 dagar i höstas pch 12 dagar nu i vår. Är väl inte så mycket frånvaro anser jag på 2 terminer. Han har ju varit sjuk också.

Har haft möte med socialen och hon sa att skolan var inbjuden men ingen ville komma. Socialsekreteraren sa att skolan inte har någon skyldighet att delta men hon tyckte ändå att det var konstigt att skolan inte ville delta, det var väldigt ovanligt ansåg hon.

Efter att ha lyssnat på min son och sedan oss föräldrar sa hon direkt att anmälan tas bort och hon anser att vi ska anmäla skolan till skolinspektionen

Mycket märkligt. Jag har efter ganska många år inom skolan aldrig varit med om att någon från skolan blivit inbjuden till samtal med socialen. Tvärtom har vi fått veta att de anser det ytterst olämpligt att vi deltar, av den anledningen jag skrev i mitt förra inlägg. Har heller aldrig varit med om socialsekreteraren uppmanar föräldrar att anmäla till skolinspektionen när anmälan läggs ner. 

Jag tror att det inte är något som inte riktigt står rätt till här.

Ang. frånvaron så har din son varit borta 26 dagar det här läsåret. Det är mer än 5 veckor undervisningstid. Det är mycket, hur man än vrider och vänder på det.

• Anonym (Brum)
    Punkster skrev 2016-04-27 19:12:06 följande:

Mycket märkligt. Jag har efter ganska många år inom skolan aldrig varit med om att någon från skolan blivit inbjuden till samtal med socialen. Tvärtom har vi fått veta att de anser det ytterst olämpligt att vi deltar, av den anledningen jag skrev i mitt förra inlägg. Har heller aldrig varit med om socialsekreteraren uppmanar föräldrar att anmäla till skolinspektionen när anmälan läggs ner. 

Jag tror att det inte är något som inte riktigt står rätt till här.

Ang. frånvaron så har din son varit borta 26 dagar det här läsåret. Det är mer än 5 veckor undervisningstid. Det är mycket, hur man än vrider och vänder på det.

• snabelann

Har din son utretts för neuropsykiatriska funktionshinder som ADD, AST etc?
    Det är ju jättevanligt att barn med dessa utmaningar blir hemmasittare för att de inte orkar med skolan pga dåliga anpassningar.

• snabelann

Är det ingen i tråden av er som jobbar på skola/fsk som hört talas om SIP - samordnad individuell plan? Till ett sådant möte kallar som regel socialen, och det är skola och bup/habilitering som ska komma utöver föräldrarna.
    Jättekonstigt att ni i skolan inte känner till detta.

Svar på tråden Orosanmälan av skola!