• Mammatillenlitenprins2015

Vi är oense om vaccinering av vårat barn

Vi fick barn i somras och är nu föräldrar till en underbar liten prins. Vad som dock kommit som en överraskning är att min sambo inte vill låta vår son bli vaccinerad.

Är det fler som sitter i en liknande situation?? Eller någon som kan ge lite råd och tips?

Inställningen till vaccin är något som han kommit fram efter att vårt barn blev till och han menar att han inte vill skada vårat barn. Nu känner jag mig otroligt sviken av att jag inte fått veta detta tidigare så vi kunnat diskutera det i förväg. Jag är helt maktlös i frågan, eftersom vaccinering kräver båda föräldrarnas samtycke enligt lag, och jag har därför egentligen ingenting att säga till om. BVC har gjort allt dom kan för att hjälpa mig, men det är ju ett beslut vi måste komma fram till, så det är inte mycket mer än att informera oss om fördelar och nackdelar med vaccin.

Jag kan förstå att man känner sig tveksam till nya vaccin, MEN inte de som är med i vaccinationsprogrammet för barn. De finns ju till för att skydda våra barn mot sjukdommar... Jag har lagt åtskilliga timmar på att se föreläsningar och dokumentärer samt läst böcker för att försöka förstå hans rädsla men jag ser fortfarande det som att vaccin är för barnets bästa.

Detta tär något fruktansvärt på vårt förhållande och jag är rädd för att vi ska tvingas göra slut :( Han är min stora kärlek och jag önskar verkligen att vi ska kunna lösa detta!!!!!

• Svar på tråden Vi är oense om vaccinering av vårat barn
  • Studentpappa

Erbjud honom att skjutsa barnet utan barnstol i bilen också, det fungerar jättebra så länge ni inte krockar. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Sommar15

Googla och se om du kan hitta artiklar på hur många barn som dör i mindre utvecklade länder av de sjukdomar som vi vaccinerar mot i Sverige idag.

Typ unicef.se/fakta/vaccinationer

Fast sånt kanske han redan läst och det inte biter?

• s87s

Är väl bara att gå till BVC och vaccinera. Vår sköterska har aldrig behövt ha båda föräldrarna med vid vaccinationer och har aldrig frågat om vi vill vaccinera utan bara sagt att nästa gång är det vaccinering tex

• Bullen2015
    s87s skrev 2016-04-16 07:33:42 följande:

Är väl bara att gå till BVC och vaccinera. Vår sköterska har aldrig behövt ha båda föräldrarna med vid vaccinationer och har aldrig frågat om vi vill vaccinera utan bara sagt att nästa gång är det vaccinering tex

Samma här.
  • LillaLoppi

Det enda vaccinet som jag anser att ni bör avvakta med, är MPR-vaccinet. Om jag inte minns helt fel, så ges det vid 1,5-års ålder. Det finns dock studier som menar på att man bör vänta med det vaccinet i ungefär 6 månader till ett år.

Flera länder har tagit till sig av studierna, främst länder som valde att ge sina medborgare vaccinet redan vid 6 månader-ett års ålder. Numera är det vanligare att barn får detta vaccin vid tvåårsålder.

Jag valde att avvakta med det tills mitt barn var 2,5 år.

Lägg fram för din man att du nu har studerat ämnet in i minsta detalj och att du _håller med honom_ om MPR. Då kanske han blir mer medgörlig med övrigt vaccin.

• syntharen

Nä det har jag inte heller behövt. Men, om pappan har varit med på ett besök och sagt att han inte vill vaccinera barnet så kanske dom måste ha bådas medgivande?
  • LillaLoppi
    syntharen skrev 2016-04-16 08:22:35 följande:

Nä det har jag inte heller behövt. Men, om pappan har varit med på ett besök och sagt att han inte vill vaccinera barnet så kanske dom måste ha bådas medgivande?

Så tror jag också att det är.
  • Misscaswell

Vi var lite oense också - pappan var skeptisk och jag ville vaccinera. Vår kompromiss är att sonen får alla de vaccin som har ingått i det allmänna vaccinationsprogrammet i decennier, som han och jag fick och bevisligen varken fick bokstavsdiagnoser eller autoimmuna sjukdomar av. När det gäller nyare och mer oprövade vaccin har han vetorätt däremot - vi har inte gett rota till exempel, och kommer inte att ge hpv om det börjar erbjudas till pojkar också. Vi pratade i och för sig igenom det innan jag blev gravid, och jag hade det som ett villkor för att skaffa barn - att få vaccinera det.

Men nej, när jag (eftersom jag är föräldraledig) har gått med sonen på 3- och 5-månadersvaccinationerna har ingen frågat efter pappans åsikt.

• nevermind

Gå dit mot den andra förälderns vilja, bakom hans rygg?? Sjukt!
  • Annelie 76

Jag har valt att vaccinera lite senare dvs första vaccinationen vid 6 mån istf 3 mån. Jag vill också bara ha de gamla, beprövade. Testa om det kan vara en kompromiss.

Svar på tråden Vi är oense om vaccinering av vårat barn