• Anonym (Orolig)

Yrsel, dålig balans

Har sen några dagar tillbaka (vet inte exakt när det började, men typ i tisdags-onsdags) haft som yrselattacker som kommer plötsligt. Dessa kommer framförallt när jag vrider på huvudet eller när jag blundar. Det känns också som att det går stötar genom kroppen, ut i händerna. Balansen har påverkats också, framförallt när jag går i trappor då jag måste hålla i mig i trappräckena för att gå upp/ner, har också fått stanna och "hämta mig" på de olika våningsplanen. Vad kan det bero på? 

• Svar på tråden Yrsel, dålig balans
  • border1

Hej, ts! Yrsel kan vara väldigt jobbigt! Hela ens tillvaro blir liksom svårare att hantera. I örat sitter små, små så kallade kristaller. Dessa hålls på plats och de sitter där de sitter. Men det kan ibland hända att dessa kristaller ruckas från sin position. Kristallerna hjälper oss med balansen och balanssinnet. Vi kan koordinera våra rörelser och gå rakt utan att exempelvis råka gå in i saker och ting. När vi får yrsel, som ju kan variera i intensitetsgrad, kan detta bero på att kristallerna har ruckats från sin ursprungsplats. Jag får yrsel till och från, och det som oftast hjälper är att sätta mig på sängen och sen kasta mig bakåt snabbt. Ibland får jag göra det flera gånger. Då faller kristallerna tillbaka på sin vanliga plats igen. 

The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
  • Nyfikna72

Vill man fixa kristallerna på annat vis är det bra med en medhjälpare. Denne tar tag i ditt huvud och ruskar det ordentligt eller ja så mycket det är praktiskt iallafall...........det ska visst vara nyttigt för alla med jämna mellanrum.

Svar på tråden Yrsel, dålig balans