• stellanocte

Ni som inte använde hormonbaserade preventidmedel: Hur lång tid att bli gravid

Ni som inte använde hormonbaserade preventivmedel, eller inte hade använt det på minst ett år, innan ni försökte bli gravida:

1. Hur länge tog det innan ni plussade?
    2. Hur gamla var ni när ni började försöka?
    3. Upplevde du att du hade bra koll på när din ägglossning skedde? 

Är ingen undersökning utan är bara nyfiken då mannen och jag ska börja försöka snart och jag känner mig ganska ensam i att aldrig ha tagit hormonbaserade preventivmedel. 

• Svar på tråden Ni som inte använde hormonbaserade preventidmedel: Hur lång tid att bli gravid
  • Vegomamma

Jag tog ut min kopparspiral 2011 och efter det använde vi kondom. Slutade med det hösten/vintern 2013, plussade i maj 2015. Jag var alltså 23 när vi började försöka och karln var 28, och det tog oss ca 1,5 år. Jag körde med en ägglossningskalender och ägglossningstester, så hade skapligt bra koll.

• Anonym (Våra ungar.)

1. Med sonen så blev jag gravid första oskyddade samlaget. Med dotter blev jag gravid på andra oskyddade samlaget.

2. Sonen var vi 32. Med dottern 33

3. Har aldrig tagit ägglossningstest, aldrig räknat ut dagar osv. Bara haft vanligt sex.

Vi använde oss av "avbrutet samlag" som preventivmedel i 5 år innan vi bestämde oss för att skaffa barn.

• Lady Di
    stellanocte skrev 2016-04-16 15:06:13 följande:

Ni som inte använde hormonbaserade preventivmedel, eller inte hade använt det på minst ett år, innan ni försökte bli gravida:

Är ingen undersökning utan är bara nyfiken då mannen och jag ska börja försöka snart och jag känner mig ganska ensam i att aldrig ha tagit hormonbaserade preventivmedel. 

Har haft kopparspiral tog 4 mån med första o då var jag 26, tog ut nya spiralen i 22 nov 2015 o plussade på julafton med andra 29 år.

Hade ingen koll alls på ägglossning så men visste ungefärligt datum då mensen brukade komma. Hade en 28 cykel.
  • Pimpinellan

22 försök och via IVF. 37 år gammal med stenkoll på äl vilket jag hade varje cykel.

• Erizajo

Efter första barnet hade jag kopparspiral. Efter att jag tagit ut den tog det ca 6 månader att bli gravid. Skaplig koll på ägglossning, men hade inställningen "händer det så är det meningen" hade inte sex som galningar just vid ägglossning, hade sex som vanligt när andan föll på lixom :) då var jag 25

• Gladhannapanna

Hade kopparspiral mellan barnen. Tog ut den, fick en mens och blev sedan gravid. Var 37 när barnet föddes.

• HonanHöna
    stellanocte skrev 2016-04-16 15:06:13 följande:

Hade koppar spiral nu innan ja blev gravid, tog knappt en månad innan bebis fanns där inne från att ja tog ut den. Minns inte riktigt hur det va me första..
Svar på tråden Ni som inte använde hormonbaserade preventidmedel: Hur lång tid att bli gravid