• Anonym (Särkullbarn)

Ärver vi ingenting? Hjälp oss!

Min pappa gick bort för ett tag sedan efter en lång tids sjukdom.Jag är särkullbarn.

Han och hans fru sålde sitt hus förra sommaren med god vinst för att senare köpa ett annat mindre och billigare

Efter att ha delgivits bouppteckningen visar det sig att endast frun står som ägare till huset bilen och har 709 000 i tillgångar på banken..Dessa pengar står som hennes giftorättsgods.

På pappas konto fanns endast 3000 kr .

Kan detta stämma?

De har levt ett långt liv tillsammans men där hon satt in alla pengar på sina konton mm

Vill ha råd om det finns någon lag jag kan luta mig mot!!???

Har detta verkligen gått rätt till?

Blir jag helt arvslös?

• Svar på tråden Ärver vi ingenting? Hjälp oss!
  • Anonym (Gå vidare)

Antagligen var det precis så han ville ha det. Säkra så mkt han kunde att frun skulle få det så bra som möjligt. Särskilt om han "visste" att han skulle gå bort före henne. Hur kan du ens tänka att du ska bråka om pengar.

• Anonym (Särkullbarn)

Vill bara ha svar...

Vem som är minst eller mest girig kan säkert diskuteras,fast inte här

Tack till er som svarat med konkret hjälp

• Anonym (jo)

Jo, du bör absolut ärva. Hur menar du med att frun står som ägare till hus och bil i bouppteckningen? Om det är giftorättsgods bör det delas lika mellan pappans dödsbo och frun. Om din pappa inte testamenterat något till frun bör du alltså få ut halva värdet på huset och allt annat. Är de gifta ingår även pengarna på hennes konton i bodelningen. Undantaget från bodelningen är sådant som nämnts i ett äktenskapsförord som enskild egendom. 

• glutten
    Anonym (jo) skrev 2016-04-16 18:19:19 följande:

Jo, du bör absolut ärva. Hur menar du med att frun står som ägare till hus och bil i bouppteckningen? Om det är giftorättsgods bör det delas lika mellan pappans dödsbo och frun. Om din pappa inte testamenterat något till frun bör du alltså få ut halva värdet på huset och allt annat. Är de gifta ingår även pengarna på hennes konton i bodelningen. Undantaget från bodelningen är sådant som nämnts i ett äktenskapsförord som enskild egendom. 

Stämmer det verkligen? Frun står som ägare på alla tillgångar. Om de skilt sig (utan äktenskapsförord) hade det ju skett en bodelning där TS pappa fått hälften, men nu har han ju gått bort. Låter ändå märkligt att det som enligt alla papper är hennes då ska styckas upp för att hans barn ska ärva?

OBS är ej särskilt juridiskt kunnig, tycker bara det låter mkt märkligt. Har man inga tillgångar när man dör finns det ju inget för nån att ärva liksom. Men vad vet jag.
  • MLK4

Giftorättsgods delas lika. Spelar ingen roll vem som står som ägare på hus, bil, bankkonto m.m. sålänge de inte är skrivna som enskild egendom. Allt giftorättsgods läggs in i en gemensam "hög" för att sen delas lika 50/50. Bodelning sker även när en person avlidit och där kommer allt giftorättsgods delas lika mellan frun och den avlidne manen. Där efter kollar man vem som ska ärva vad. Särkullbarn har alltid rätt att få ut sitt arv, frun får alltså inte förfoganderätt över detta så som sker annars om man bara har gemensamma barn. TS behöver inte oroa sig, inget har gjorts "fult". Sen finns det även en del jämkningsregler men det har jag svårt att se att frun skulle få något gehör för då det verkar som att båda parterna gick in i äktenskapet hyfsat likvärdigt och dessutom levt ihop många år.

• Anonym (jo)
    glutten skrev 2016-04-16 18:26:39 följande:
    Stämmer det verkligen? Frun står som ägare på alla tillgångar. Om de skilt sig (utan äktenskapsförord) hade det ju skett en bodelning där TS pappa fått hälften, men nu har han ju gått bort. Låter ändå märkligt att det som enligt alla papper är hennes då ska styckas upp för att hans barn ska ärva? OBS är ej särskilt juridiskt kunnig, tycker bara det låter mkt märkligt. Har man inga tillgångar när man dör finns det ju inget för nån att ärva liksom. Men vad vet jag.
    Att frun står som ägare gör ingen skillnad eftersom de var gifta, och en bodelning ska göras. Visserligen är det så att frun kanske står som ägare på hus och bil, men det ingår i det som ska bodelas.

Vid dödsfall och skilsmässa sker bodelningen där man lägger ihop allt pappan äger med allt som frun äger och delar det lika. Ena halvan tillfaller frun och den andra är pappans dödsbo. Om pappan inte testamenterat bort något till frun ärver barnen pappans tillgångar och om pappan testamenterat bort så mycket han kan till frun ärver barnen hälften av pappans tillgångar. Sedan ska ev. skulder regleras och sådär också.

Alltså:
    Steg 1: Bouppteckning av pappans tillgång + fruns tillgångar eftersom de var gifta
    Steg 2: Bodelning. Pappans och fruns tillgångar delas lika (om inte enskild egendom etc. etc.)
    Steg 3: Arvskifte, där man ärver de tillgångar som finns i pappans dödsbo.
  • glutten
    Anonym (jo) skrev 2016-04-16 18:42:17 följande:
    Att frun står som ägare gör ingen skillnad eftersom de var gifta, och en bodelning ska göras. Visserligen är det så att frun kanske står som ägare på hus och bil, men det ingår i det som ska bodelas.

Vid dödsfall och skilsmässa sker bodelningen där man lägger ihop allt pappan äger med allt som frun äger och delar det lika. Ena halvan tillfaller frun och den andra är pappans dödsbo. Om pappan inte testamenterat bort något till frun ärver barnen pappans tillgångar och om pappan testamenterat bort så mycket han kan till frun ärver barnen hälften av pappans tillgångar. Sedan ska ev. skulder regleras och sådär också.

Alltså:
    Steg 1: Bouppteckning av pappans tillgång + fruns tillgångar eftersom de var gifta
    Steg 2: Bodelning. Pappans och fruns tillgångar delas lika (om inte enskild egendom etc. etc.)
    Steg 3: Arvskifte, där man ärver de tillgångar som finns i pappans dödsbo.
    Då har jag lärt mig nåt nytt idag!
  • Anonym (Nn)

Såhär gör folk för att komma runt arvslotten. Det är helt och hållet uppgjort mellan parterna, det är fullt lagligt och det finns absolut inget du kan göra. Det är lösöret, dvs klockor, paddor, kläder, porslin och pengarna som sitter på den bortgångnes konto som sedan fördelas. Tråkigt, sånt sker.

• ITpappan

Du har rätt att ärva. Även om hon har "fått" huset innan hans död.

Som särkullsbarn har du dessutom rätt att få ut arvet nu direkt.

Kontakts advokat snarast.

Svar på tråden Ärver vi ingenting? Hjälp oss!