• Jamillah

13300kr i lön efter skatt, dålig lön?

Hej, jag tycker jag har dålig lön,

Jag har precis fått tillsvidareanställning och är 21 år gammal.
    Innan dess jobbade jag 70-90% i 6 månader tills jag fick en provanställning i januari. Så jag har jobbat ca 1 år i juni.

Jag har en barnskötar utbildning (gymnasieutbildning). Bor i skåne

Tjänar 19120kr innan skatt , får ut 13300 efter skatt.

Är detta en rimlig lön?? Tycker det verkar som att andra utan utbildning får mer

• Svar på tråden 13300kr i lön efter skatt, dålig lön?
  • Griseknoen35

Du är bara barnskötare (gymnasieutbildad) så du har en skälig lön. Vill du arbeta på förskola och ha bättre lön får du utbilda dig till förskolelärare på universitetet/högskolan, då får du även lättare jobb.

• Jamillah
    Griseknoen35 skrev 2016-04-17 13:30:44 följande:

Du är bara barnskötare (gymnasieutbildad) så du har en skälig lön. Vill du arbeta på förskola och ha bättre lön får du utbilda dig till förskolelärare på universitetet/högskolan, då får du även lättare jobb.

Förskollärare är en högskoleutbildning på 3,5 år så det är inte konstigt att de får bättre lön

Men är det inte konstigt att någon som är 1 år yngre än mig som inte har en gymnasieutbildning som jobbar i affär får några hundralappar mer än mig?
  • Griseknoen35
    Jamillah skrev 2016-04-17 13:37:17 följande:
    Förskollärare är en högskoleutbildning på 3,5 år så det är inte konstigt att de får bättre lön

Men är det inte konstigt att någon som är 1 år yngre än mig som inte har en gymnasieutbildning som jobbar i affär får några hundralappar mer än mig?
    Nej, du kan inte jämföra så, det är helt olika yrken med olika löner och avtal. Den lön du har är kring där som barnskötare brukar ha och du har haft en väldig tur som har lyckats fått en fast tjänst som barnskötare då många kommuner inte längre fastanställer personal som saknar utbildning (förskolelärare) . Som barnskötare är det väldigt mycket du inte får göra eller ansvara om.
  • Jamillah
    Griseknoen35 skrev 2016-04-17 13:45:10 följande:
    Nej, du kan inte jämföra så, det är helt olika yrken med olika löner och avtal. Den lön du har är kring där som barnskötare brukar ha och du har haft en väldig tur som har lyckats fått en fast tjänst som barnskötare då många kommuner inte längre fastanställer personal som saknar utbildning (förskolelärare) . Som barnskötare är det väldigt mycket du inte får göra eller ansvara om.
    Jaha ok, blev lite klokare nu.

Det här med att de inte anställer barnskötare stämmer inte, stor procent av de som jobbar inom förskola saknar utbildning som har med barn att göra (som inte ens är barnskötare). I alla fall här i skåne. Hört att det är värre uppåt i landet.
    Jag blev erbjuden 3 fasta tjänster efter jag fick min tillsvidaranställning. Känner många som blivit tillsvidaranställda direkt efter deras barnskötarutbildning. Kan vara så eftersom det lider brist på förskollärare och att många sjukskriver eller säger upp sig efter år av arbete för att det är belastande och stressigt arbete.
  • Griseknoen35
    Jamillah skrev 2016-04-17 13:52:34 följande:
    Jaha ok, blev lite klokare nu.

Det här med att de inte anställer barnskötare stämmer inte, stor procent av de som jobbar inom förskola saknar utbildning som har med barn att göra (som inte ens är barnskötare). I alla fall här i skåne. Hört att det är värre uppåt i landet.
    Jag blev erbjuden 3 fasta tjänster efter jag fick min tillsvidaranställning. Känner många som blivit tillsvidaranställda direkt efter deras barnskötarutbildning. Kan vara så eftersom det lider brist på förskollärare och att många sjukskriver eller säger upp sig efter år av arbete för att det är belastande och stressigt arbete.
    I min kommun och närliggande är det få barnskötare som får fast så det du säger stämmer inte och ju mer åren går ju svårare kommer barnskötare att få det. Fler och fler kommuner kommer sluta fastanställa. Det är stora skillnader på en barnskötare och en riktig legitimerad pedagog som de flesta seriösa förskolor strävar efter att anställa, det faktumet kommer du inte ifrån. Om du också fortsätter som enbart barnskötare kommer du inte få mer än Max några få tusenlappar mer i lön oavsett hur många år du arbetar så det är heller inte speciellt lönsamt. Du tjänar på att studera vidare i både arbetslivet och ekonomiskt då du bara är barnskötare saknar du mycket kunskap om både barn och pedagogiskt.
  • snedtak
    Jamillah skrev 2016-04-17 13:24:49 följande:
    Hej, jag tycker jag har dålig lön,

Jag har precis fått tillsvidareanställning och är 21 år gammal.
    Innan dess jobbade jag 70-90% i 6 månader tills jag fick en provanställning i januari. Så jag har jobbat ca 1 år i juni.

Jag har en barnskötar utbildning (gymnasieutbildning). Bor i skåne

Tjänar 19120kr innan skatt , får ut 13300 efter skatt.

Är detta en rimlig lön?? Tycker det verkar som att andra utan utbildning får mer
    Som någon sa ovan så låter det som att 13 300 efter skatt är för lågt. Du kommer troligen få en rejält återbäring om din arbetsgivare drar så mycket skatt. Bor du tex. i Malmö kommun borde du  få ut 15 050 kr om du har 19 120 kr före skatt.

Skriv in dina uppgifter här för att få mer exakta siffror: www.hurmycketskatt.se/ 
  • Anonym (exakt)
    Jennymariaa skrev 2016-04-17 14:05:43 följande:

6000 i skatt låter väldigt mycket, har du kollat din skattetabell

Exakt! Det reagerade jag också på. Dom verkar dra alldeles för mycket skatt. Dom borde dra rund 4300 kr inte nästan 6000 kr. Så du borde ha ut runt 14800 kr istället.
  • Jennymariaa
    Jamillah skrev 2016-04-17 16:50:48 följande:

Ska jag ta kontakt med min chef angående skatten? 

Ja det ska du sen borde han ta kontakt med lönekontoret. Skriv ut skattetabellen så du har "bevis" på att det dras för mycket skatt
  • Mantrasina
    Jennymariaa skrev 2016-04-17 17:05:40 följande:
    Ja det ska du sen borde han ta kontakt med lönekontoret. Skriv ut skattetabellen så du har "bevis" på att det dras för mycket skatt
    Eller så avvaktar du och ser om du får tillbaka en rejäl summa i skatteåterbäring istället. Det beror lite på hur du vill göra.
  • Cl4udio
    Mantrasina skrev 2016-04-17 17:30:57 följande:
     Det beror lite på hur du vill göra.
    varför skulle någon vilja låna pengar frivilligt till staten i ett år?
  • nevermind
    Cl4udio skrev 2016-04-18 21:35:16 följande:
    varför skulle någon vilja låna pengar frivilligt till staten i ett år?
    För att slippa riskera skatteåterbäring såklart.
  • Anonym (googla lönestatistik)

Du skulle kunna googla lönestatistik för barnskötare och se vad det hamnar på. Om du jobbar kommunalt så kan du begära ut en lönelista från kommunen på vad alla har i lön. Det kan vara bra att ha inför ett utvecklingssamtal som är lönegrundande. Sen eftersom det är individuell lönesättning så vid ditt lönesamtal så argumentera för allt bra du gör och försök få upp din lön...

• Isola747

Tycker det låter lite. Jag är några år äldre men är nyutbildad barnskötare och tjänar 24 000. Jobbar kommunalt. Tidigare på fristående förskola hade jag 20 000 som outbildad. Dock verkar det ju vara rätt olika beroende på vart i landet man jobbar. Jag har inte haft några problem att få anställning och min erfarenhet är att barnskötare fortfarande är eftertraktade. Speciellt då MÅNGA med enbart praktisk kunskap jobbar inom förskolan.

• gästsvar

Om det är så att de drar drygt 30% i skatt där du bor så verkar det stämma. Men sen så kan jag ju hålla med dig om att du har en dålig lön. Men det har även många äldre utbildade och erfarna barnskötare också. Att ens komma upp till 23000 före skatt kan vara svårt. Vet dock att lönerna kan variera tom inom samma stadsdel, konstigt nog. Sen tycker jag ju att lönerna inom barnomsorg, skola och vård borde upp rejält med tanke på det ansvar man har.

• sextiotalist
    Isola747 skrev 2016-04-21 21:30:51 följande:

Tycker det låter lite. Jag är några år äldre men är nyutbildad barnskötare och tjänar 24 000. Jobbar kommunalt. Tidigare på fristående förskola hade jag 20 000 som outbildad. Dock verkar det ju vara rätt olika beroende på vart i landet man jobbar. Jag har inte haft några problem att få anställning och min erfarenhet är att barnskötare fortfarande är eftertraktade. Speciellt då MÅNGA med enbart praktisk kunskap jobbar inom förskolan.

Du ligger nog rätt högt för här är lönestatistiken

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Barnskotare-1183

• sextiotalist

Lönen är nog rimlig, men skatten är tok för hög.

Svar på tråden 13300kr i lön efter skatt, dålig lön?