• woaima

PUPPP/Gravidklåda - behandlning

Jag verkar vara en av få som fått riktigt bra hjälp, så här kommer lite info för att lindra :) Jag är idag i v 35 och för en v sedan drömde jag om att skära bort min hud, nu går det att överleva.

Jag blev remitterad spec mödravården efter att ha testat att ta allergitablett under 2 dygn och som inte hjälpte. Jag hade då kraftiga utslag över hela kroppen och som bara blev värre. Det började på magen och spred sig fort ut på hela kroppen.

Jag hade tur som fick komma in akut till spec mödravården och som tog flertalet prover både blod och urin. de ringde och diskuterade med spec hud och där jag skulle få komma in dagen därpå för att säkerställa att det var PUPPP jag hade.

Jag fick tavegyl, men som tyvärr var och fortfarande är slut. istället skrev de ut Lergigan 25 mg för att kunna sova bättre. denna fungerade inte alls, jag blev dåsig, men sov tyvärr inte bättre så efter ett par nätter så slutade jag med den.

På spec hud så skrev de även ut en kortisonsalva som heter OVIXAN 1mg/g och denna har varit räddningen! Bara efter ett par dagar så gav klådan och utslagen på kroppen med sig och nu 2 v efteråt så har jag mestadels enbart kvar på ben och fötter.

Jag har även fått en salva som både är mjukgörande och kylande och som heter propyless. Denna ska smörjas en stund efter att man smörjt sig med kortisonet.

Jag testade även kylbalsam och som enbart hjälpte i ca 10 min... så skippa detta.

Så kortison + propyless och sova med öppet fönster utan täcke är räddningen :)

Så här såg det ut innan behandling....

och så här såg det ut efter 1 v med OVIXAN + propyless och öppet fönster

Puppp behandling
  • Svar på tråden PUPPP/Gravidklåda - behandlning
  • ma_alin

Har också fått PUPPP, och fått samma kortisonkräm utskriven. Började behandla med den idag.

Håller på att bli galen, men det finns alltså hopp?!

Svar på tråden PUPPP/Gravidklåda - behandlning