• Anonym (Anna)

Vad hitta på med sjuk 3-åring när man är sjuk själv?

Idag har jag haft min snoriga men pigga 3-åring hemma med mig och vår ganska nyfödda bebis. Själv har jag mjölkstockning och är ruskigt förkyld med värk i kroppen. Idag orkade vi bara gå till affären och titta lite ute utöver saga, manikyr, pärlande och måltider. Ett par turer till tvättstugan, men det räknas inte som aktivitet kanske. Resten av tiden fick hon titta på Netflix, totalt kanske 3 h uppdelat på 3 pass så jag kunde slumra bredvid i soffan.

Detta känns inte helt ok, vad kan man ordna mer för aktiviteter hemma för att själv orka vara med och minska tv-tiden. Vore tacksam för tips!

• Svar på tråden Vad hitta på med sjuk 3-åring när man är sjuk själv?
  • lövet2

Sjuka barn ska inte aktiveras. Passa på att frossa i TV, glass, tupplurar och allt annat som är slött! Lite lego, pussel eller ritande möjligen.

• pigglet

Det gör inte så mycket om det blir sådana dagar ibland. Vissa dagar är helt enkelt sådana som man bara får försöka ta sig igenom, med minsta möjliga bråk.

Annars har trolldeg funkat bra här hemma. Barnen har kunnat sitta i timmar faktiskt. Blir inte så stökigt för sjuk mamma att städa heller.

Göra fruktsallad kan också slå ihjäl någon timme.

Sätta barnet i badkaret? Där har mina barn kunnat sitta en timme. Men vad som funkar beror ju på barnet...

• Anonym (Anna)
    lövet2 skrev 2016-04-18 19:25:35 följande:

Sjuka barn ska inte aktiveras. Passa på att frossa i TV, glass, tupplurar och allt annat som är slött! Lite lego, pussel eller ritande möjligen.

Då tar vi fram duplot imorgon, bra idé!

Jag menade liksom inte att de ska sporta, men tv:n kan ju störa sömn och så tänker jag.
  • Anonym (Anna)
    pigglet skrev 2016-04-18 19:34:59 följande:

Det gör inte så mycket om det blir sådana dagar ibland. Vissa dagar är helt enkelt sådana som man bara får försöka ta sig igenom, med minsta möjliga bråk.

Annars har trolldeg funkat bra här hemma. Barnen har kunnat sitta i timmar faktiskt. Blir inte så stökigt för sjuk mamma att städa heller.

Göra fruktsallad kan också slå ihjäl någon timme.

Sätta barnet i badkaret? Där har mina barn kunnat sitta en timme. Men vad som funkar beror ju på barnet...

Låter som bra idéer! Badet känns knepigt med tanke på bebisen, den sover lite oberäkneligt än så länge.

Får göra fruktsallad imorgon; idag hade vi teparty
  • Anonym (Ella)

"Orkade bara"? Det tycker jag var mycket som du har gjort för att må så dåligt. Mitt tips är sänk kraven. Annars kanske läsa böcker, lägga pussel, rita, pyssel (klippa, klistra)?

• Anonym (Ok)

Såpbubblor
    Rita
    Lera/trolldeg
    Om barnet är pigg trots sjukdom är hinderbana super. Bygg med kuddar, stolar etc
    Koja
    Gömma nyckel

Sedan så är det inte så farligt att någon gång låta barn titta lite mer på tv om det är så att både barn och förälder är sjukt

• Anonym (lina)

Om barnet inte har hög feber skulle jag ta ut det och lufta nån gång mitt på dagen så att hen skulle få dagsljus och få springa av sig lite. Den övriga tiden skulle jag parkera barnet framför en padda eller tv:n och muta det med godis och glass. Kanske rita lite eller spela nåt lugnt spel. Allt för att få kurera oss båda i lugn och ro.

• lövet2
    Anonym (Anna) skrev 2016-04-18 19:36:51 följande:
    Då tar vi fram duplot imorgon, bra idé!

Jag menade liksom inte att de ska sporta, men tv:n kan ju störa sömn och så tänker jag.
    Sjukdom stör sömnen. TV:n är rätt försumbar i det fallet. När barn är sjuka, så ska de skämmas bort och framförallt hållas i stillhet. Då är TV ett mycket bra redskap. Se den som medicin!
  • Anonym (Anna)
    lövet2 skrev 2016-04-18 20:24:37 följande:

Sjukdom stör sömnen. TV:n är rätt försumbar i det fallet. När barn är sjuka, så ska de skämmas bort och framförallt hållas i stillhet. Då är TV ett mycket bra redskap. Se den som medicin!

Särskilt Dr McStuffins som är favoriten imorgon ska vi chilla med gott samvete och lite lagom mysaktiviteter. Om inte snuvan försvunnit så att hon går till föris!
  • Topcom

Jösses, det där är typ mer än vad vi hottar på en vanlig dag hos oss. Låt barnet själv få bestämma vad hon ska göra, ett barn mår bra av att själv få hitta på saker, du behöver inte alltid aktivera det, släpp prestationsångesten. Det är ok att ha dagar när man inte gör nånting alls

Svar på tråden Vad hitta på med sjuk 3-åring när man är sjuk själv?