Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Dragit visdomstand. Hjälp!

Obegripligt att de är så snåla med ordentlig smärtlindring vid nåt sånt här. Som om några dagars citodon skulle få en att börja skjuta i sig heroin liksom...

• Drottningen70
    Carabellis kusp skrev 2016-04-18 21:14:50 följande:

Det normala är att man får ta 2x500 mg paracetamol + 400 mg ibuprofen att ta 4 resp. 3 gånger per dag. Ring kliniken imorgon om du trots maxdos inte står ut. Jag skriver personligen oftast ut en liten ask Citodon i så fall.

Är du tandläkare ?
  • Drottningen70
    Carabellis kusp skrev 2016-04-18 22:02:26 följande:

Ja

Då vill jag passa på att fråga om du har nån aning om varför det är så förtvivlat svårt att få en tid med lustgasbehandling. Ofta flera månaders väntetid, i Stockholms området vilket inte är vidare kul när man har ont i en tand.

Vad 17 beror det på att så få jobbar med lustgas? Med tanke på väntetiderna verkar det ju ändå finnas marknad. Är det inte lönsamt med sån behandling eller?
  • Drottningen70
    Carabellis kusp skrev 2016-04-19 19:12:24 följande:

Det ingår inte i grundutbildningen, så ganska många tandläkare saknar kompetensen. Jag tror att det en faktor. En annan faktor är att det är en gas som är mycket mer potent som växthusgas än koldioxid och därför ligger det inte i linje med den miljöcertifiering som många kliniker vill ha. Kan säkert finnas fler skäl!

Lustgas har ersatts av bensodiazepiner i hög grad.

Ja det blir man erbjuden, men det är ju inte alls lika effektivt och dessutom behöver man typ skjuts till tandläkaren eftersom man sen inte är i skick att vare sig köra bil eller ta sig med buss i påtänt skick. Mycket osmidig variant.

Lustgas är mina tänders räddning.
Svar på tråden Dragit visdomstand. Hjälp!