Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Dragit visdomstand. Hjälp!

Det normala är att man får ta 2x500 mg paracetamol + 400 mg ibuprofen att ta 4 resp. 3 gånger per dag. Ring kliniken imorgon om du trots maxdos inte står ut. Jag skriver personligen oftast ut en liten ask Citodon i så fall.

• Carabellis kusp
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-18 21:32:51 följande:

Tack för ditt svar! Jag har tagit så mycket jag får lov att ta men det hjälper inte. Tanken är att jag ska jobba imorgon men just nu känns det omöjligt. Kan ju knappt gapa eller svälja.

Gjorde ingreppet på käkkirurgen så får ringa dit imorgon om det inte känns bättre då.

Det normala förloppet är att det gör mest ont första dygnen, men sedan avta. Om det var en kirurgisk uttagning är det troligen bäst att du sjukskriver dig. En veckas frånvaro är inte ovanligt, men det är väldigt individuellt.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-18 21:49:35 följande:

Så irriterande! När jag drog visdomständerna där uppe så jobbade jag samma dag. Här tyckte jag att jag var snäll mot mig själv som gav mig denna dagen ledigt Trodde ju inte att det skulle göra SÅHÄR ont.

Ja tanden var inte ute mer än en liten prick så de fick skära upp för att få ut den. Har flertalet stygn i munnen nu. Jag trodde som sagt att det skulle vara ungefär som visdomständerna i överkäken (trots att min tandläkare skickade mig till käkkirurgen för att ta underkäkens)

Återigen - tack för att du tagit dig tid att svara!

En av mina lärare på käkkirurgen sa att ofta är överkäkens visdomständer de lättaste och underkäkens de svåraste. Jag brukar remittera underkäken; har kanske tagit bort 3 st på 1,5 år. Överkäken kanske jag tar en varannan vecka i alla fall.
  • Carabellis kusp
    Greger skrev 2016-04-18 22:08:35 följande:

Jag levde på soppa och glass i typ tio dagar efteråt. Åkte på en infektion och fick hög feber och därmed penicillin.

Så länge du inte har feber tror jag att det är okej. Men får du det kan det vara bra att rådfråga dem.

På mig skadades trillingnerven så jag blev delvis förlamad i ansiktet :(

Vad tråkigt med dina komplikationer! Att man får skador på trigeminus är inte helt ovanligt, så det är ju därför man inte tar bort visdomständer som en förebyggande åtgärd.

En postoperativ infektion visar sig 4-5 dagar efter ett ingrepp. Då ökar smärtan, svullnad tilltar och febern stiger. Då behövs antibiotika.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-19 11:42:55 följande:

Ringde käkkirurgen idag, till svar fick jag "Det är helt normalt att det gör ont, det kan göra ont i ca 14 dagar. Blanda alvedon och ipren" När jag förklarade att det inte hjälper så sa hon bara återigen att det är normalt att det gör ont.

Vad fan är det?! Har inte kunnat sova i natt för att det gjort så ont. Det spelar ingen roll om det är normalt, man ska inte behöva ha så ont.

Ring igen och tryck på det faktum att du inte kan sova. Du kan även nämna att du vet att god smärtlindring under läkningen är viktig för att undvika kvardröjande smärta. (Finns nämligen studier som visar på det). Vill dock åter beton hur viktigt det är att du tar maxdos kontinuerligt för att få bästa effekt av paracetamol och ibuprofen.
  • Carabellis kusp
    Anonym (Ooont) skrev 2016-04-19 16:40:01 följande:

Jag tar var fjärde timme som de sa åt mig men är jag sen vaken på natten så blir det många timmar där jag inte får ta nåt. Får dessutom kämpa som en idiot för att svälja tabletterna då det känns som halsfluss på den sidan tanden satt.

Vill inte ringa igen, hon var så nonchalant.

Det jag nu är rädd för är att jag ska dra ut nästa om en månad och jag fixar inte en omgång till med såhör ont.

Förhoppningsvis är det snart lite lindrigare smärta, men jag tycker att det är synd att du inte blev bra bemött av receptionisten.

Att det känns som halsfluss beror på att lymfkörtlarna i svalget svullnar vid den inflammatoriska process som förekommer vid den normala läkningen efter kirurgi.
  • Carabellis kusp
    Drottningen70 skrev 2016-04-19 18:09:06 följande:

Då vill jag passa på att fråga om du har nån aning om varför det är så förtvivlat svårt att få en tid med lustgasbehandling. Ofta flera månaders väntetid, i Stockholms området vilket inte är vidare kul när man har ont i en tand.

Vad 17 beror det på att så få jobbar med lustgas? Med tanke på väntetiderna verkar det ju ändå finnas marknad. Är det inte lönsamt med sån behandling eller?

Det ingår inte i grundutbildningen, så ganska många tandläkare saknar kompetensen. Jag tror att det en faktor. En annan faktor är att det är en gas som är mycket mer potent som växthusgas än koldioxid och därför ligger det inte i linje med den miljöcertifiering som många kliniker vill ha. Kan säkert finnas fler skäl!

Lustgas har ersatts av bensodiazepiner i hög grad.
Svar på tråden Dragit visdomstand. Hjälp!