• tjejenA

Orkar inte mer

Hej! Jag mådde illa de 3 första månaderna och när det gick över fick jag halsbränna istället och har haft det sen dess och är i vecka 30. Så många rennie förpackningar har gått åt. Har även testat novalucol och gaviscon men ingenting hjälper. På apoteket sa dom att för vissa räcker det med en gaviscon och för andra 2 eller till o med 3. Så jag har testat till o med 3 st men det hjälpte inte. Den var tillbaka på en halvtimme och så är det med rennie med.

Och det jobbigaste är när kvällen närmar sig för jag vill inte sova för jag vaknar upp av att jag får sura uppstötningar som spya i munnen och jag sväljer tillbaka det utan att tänka mig för...sen dröjer det inte länge tills jag sitter med min hink i knät och spyr flera gånger. Sen kan jag inte sova. Det är det som har hänt mig inatt och jag halvsitter i soffan så att det inte ska hända igen. Jag undrar varför det är så? Har hört många som inte fattar hur jag kan ha sån halsbränna för dom själva har bara haft nån gång under graviditet. Ska det va såhär tills jag föder? Tyckte att det var jobbigt att jag alltid väckte sambon med mina snarkningar och slag i ansiktet men det här tar priset.

• Svar på tråden Orkar inte mer
  • tjejenA
    bohan85 skrev 2016-04-18 23:50:46 följande:

har du provat omeprazol?

Nej det har jag inte gjort...är det nåt som är mer effektivt? Förstår inte varför barnmorskan rekomenderar nåt som inte hjälper :/
  • Callo
    tjejenA skrev 2016-04-18 23:54:54 följande:

Nej det har jag inte gjort...är det nåt som är mer effektivt? Förstår inte varför barnmorskan rekomenderar nåt som inte hjälper :/

Omeprazol fick jag som första åtgärd för min magkatarr. Hjälpte inte mig så har andra starka tabletter, kan dock inte ta dem under graviditeten. Eftersom du har halsbränna och inte magkatarr, så kanske Omeprazol hjälper för dig. Men fråga din BM innan du tar dem.
  • tjejenA
    Callo skrev 2016-04-19 00:00:26 följande:

Omeprazol fick jag som första åtgärd för min magkatarr. Hjälpte inte mig så har andra starka tabletter, kan dock inte ta dem under graviditeten. Eftersom du har halsbränna och inte magkatarr, så kanske Omeprazol hjälper för dig. Men fråga din BM innan du tar dem.

Aha okej. Det ska jag göra. Tack för svar
  • elevit

Gå till barnmorskan och få något receptbelagd utskrivet, inget annat funkade för mig.

• skiz

Är gravid i v. 29, har som dig STORA problem med halsbränna/surauppstötningar i denna graviditet och i den innan.

Har sen tidigare även magkatarr. Äter Omeprazol dagligen för annars kan jag inte "fungera". Ska äta detta graviditeten ut.
    Har pratat med flertal läkare och alla säger samma sak - Omeprazol är helt ok att äta när man är gravid, finns dos på 10 mg och 20 mg. Jag äter den "starka" nu. Och alla läkare, helt oberoende av varandra säger att det är det enda rätta om man har detta problem och inget som kan skada barnet.
    Så tycker helt klart du ska kontakta din BM/läkare och höra om du kan börja äta detta, är alltid skönt att få höra det själv än lita på någon på internet ;)

• HonanHöna
    bohan85 skrev 2016-04-18 23:50:46 följande:

har du provat omeprazol?

Så hade ja när ja väntade min son.. Jätte jobbigt!! Lider verkligen me dig. Inget funkade för mig heller, testade allt också. Ja satt o sov dom sista veckorna.. :(
  • bohan85
    tjejenA skrev 2016-04-18 23:54:54 följande:
    som andra sagt så är den mer effektiv och verkar 24 timmar. Bäst effekt om den tas regelbundet. Jag hade också fruktansvärd halsbränna när jag skulle sova, fick panikkänslor av det. Ofta räckte det med rennie/novalucol etc men de smakar ju så illa... Gaviscon kunde jag inte ens få ner. Tog aldrig omeprazol och såhär i efterhand undrar jag varför jag var så dum som aldrig provade det...
  • Sanna887

Hej!

Jag är i v 39 och köpte omeprazol för första gången för 2v sen efter att ha gått bananas på varenda förpackning på Apoteket och inget har hjälpt!

Sen jag började med omeprazol har jag i princip inte fått en enda uppstötning!

Omeprazol Teva använder jag, testa ????

• Snuttispluttis

Se över dina matvanor. Stora portioner och stark mat är ju t.ex stora bovar när det kommer till halsbränna och sura uppstötningar. Kolsyrat vatten hjälpte mig också. Ät inte för tätt inpå när du ska lägga dig.

• Emy88

Vad jag känner igen det där, hade konstant halsbränna från v.6. För mig fungerade Novalucol bäst men jag fick tugga i mig ca 12 st per dag, tänk på att äta små portioner och mild mat. Jag kan glädja dig med att i alla fall min halsbränna försvann direkt efter pojken tittat ut. Men det var ganska komiskt att det jag klagade mesar över under förlossningen var min halsbränna.

• tjejenA
    Emy88 skrev 2016-04-19 13:21:45 följande:

Vad jag känner igen det där, hade konstant halsbränna från v.6. För mig fungerade Novalucol bäst men jag fick tugga i mig ca 12 st per dag, tänk på att äta små portioner och mild mat. Jag kan glädja dig med att i alla fall min halsbränna försvann direkt efter pojken tittat ut. Men det var ganska komiskt att det jag klagade mesar över under förlossningen var min halsbränna.

Då finns det hopp efteråt iaf :) Det är just det jag är rädd för att jag ska ha det här under förlossningen. Kan väl inte va kul och föda med sån jobbig känsla i halsen. Just nu ligger jag här halvsittandes och känner ändå att nåt är på väg upp snart :(
  • Callo
    tjejenA skrev 2016-04-19 20:36:55 följande:

Då finns det hopp efteråt iaf :) Det är just det jag är rädd för att jag ska ha det här under förlossningen. Kan väl inte va kul och föda med sån jobbig känsla i halsen. Just nu ligger jag här halvsittandes och känner ändå att nåt är på väg upp snart :(

Jag brukar försöka äta en banan. Vet att det låter märkligt "äta en banan när det känns som man ska spy", men det brukar funka för mig. Äter ofta en typ 30 min jag ska sova.
  • Lunmi85

Hej!

Hade med fruktansvärd halsbränna, fick panik och kändes inte som jag kunde andas på nätterna. Gick som ovanstående igenom hela apoteket med rekommenderade mediciner.

Fick nog och ringde barnmorskan som sa att jag skulle prova Omeprazol 20 mg. Tack gode gud för dem säger jag bara! De funkade relativt snabbt och sedan sitter effekten i, tar 1 tablett var 3:e dag nu. Har bara enstaka sura uppstötningar nu om jag tex ätit för stark mat / för mkt.

Ring din bm och rådfråga lite och sen åk akut och köp Omeprazol och prova. Håller tummarna för att det funkar!

• Isabellalindahl

Hej!

Jag har absolut inte sån hemsk halsbränna som du, lider verkligen med dig <3

Jag är nu i v18 och har normalt halsbränna då och då. Det funkar inte ta tabletter för de hjälper tyvärr inte. Men detta är helt sjukt för mig funkar det att drick vatten och citron (ca 1-2msk i ett stort glas).

Det kanske något som hjärnan sätter spratt men de sjukt effektivt för mig med normal halsbränna.

• almasmamma

Flytande gaviscon funkar jättebra, testa det. Det kan bli bättre i slutet på graviditeten när magen sjunker lite så att det inte trycker på magsäck och magmunnen. Prova att halvsitta i sängen och sova, kan också hjälpa, samt att undvika fet och kryddig mat, kaffe, te, m.m

• asfaltsbarn

Hej, jag hade samma problem, lider med dig! Prova omeparzol, men hjälper inte det så finns det ett gammalt knep.. koka upp linfrö, sila det och drick! Smakar inget vidare men det funkar!

Svar på tråden Orkar inte mer